«غم» خطر مرگ را افزایش می‌دهد

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که غم مربوط به از دست دادن عزیزان، خطر مرگ را برای مبتلایان به نارسایی قلبی افزایش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از محققان به منظور بررسی تأثیر مرگ نزدیکان بر بیماران قلبی، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، داده‌های پزشکی مربوط به بیش از ۵۰۰ هزار بیمار را مورد ارزیابی قرار دادند، این افراد بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۸ دچار نارسایی قلبی شده بودند. در نهایت تقریباً ۵۹۰۰۰ نفر از بیماران یکی از عزیزان خود را از دست دادند.

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که از دست دادن عزیزان خطر مرگ را در میان افراد مبتلا به نارسایی قلبی افزایش می‌دهد؛ به طوری که از دست دادن همسر باعث افزایش ۲۰ درصدی خطر مرگ ناشی از نارسایی قلبی می‌شود، در حالی که از دست دادن یک برادر یا خواهر با افزایش ۱۳ درصدی این خطر و از دست دادن فرزند یا نوه به ترتیب ۱۰ و پنج درصد با افزایش خطر مرگ همراه است. محققان به این نتیجه رسیدند که از دست دادن والدین خطر مرگ‌ومیر را برای افراد مبتلا به نارسایی قلبی افزایش نداده است.

محققان معتقدند که عوامل ژنتیکی و سبک زندگی ممکن است در این زمینه مؤثر واقع شود. به نظر می‌رسد که از دست دادن یک عزیز آسیب‌پذیری ناشی از نارسایی قلبی را افزایش می‌دهد. افزایش خطر مرگ ممکن است ناشی از واکنش سیستم عصبی غدد درون ریز و سیستم عصبی سمپاتیک بدن به رویدادهای بسیار استرس‌زا و حساس باشد.

کد خبر 587735

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.