کارگروه‌های استانی پایش ساختمان‌های ناایمن تشکیل می‌شود

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور از ابلاغ دستورالعمل تشکیل کارگروه‌های استانی پایش ساختمان‌های ناایمن شهری خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهدی جمالی‌نژاد امروز _سه‌شنبه بیست‌ویکم تیرماه _ در پنجمین همایش و نمایشگاه بین‌المللی آتش‌نشانی و ایمنی شهری که در هتل المپیک تهران برگزار شد، اظهار کرد: هدف از تشکیل این کار گروه شناسایی ساختمان‌های ناایمن، پرخطر و ناپایدار در برابر آتش‌سوزی، زلزله و فرونشست، همچنین راهکارهای قانونی در رفع خطر و پایدارسازی ساختمان‌های شناسایی شده است.

وی با بیان اینکه این کارگروه‌ها در گام نخست در شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت تشکیل می‌شود، ادامه داد: کارگروه با حضور دستگاه‌های ذی‌ربط و به دبیری استانداری تشکیل می‌شود و در آن شهردار و مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر مربوطه و رئیس نظام مهندسی نیز حضور دارند.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با اشاره به بعضی چالش‌های حوزه ایمنی در مناطق شهری نظیر ساخت‌وسازهای ناایمن، اسکان غیررسمی، رعایت نکردن اصول ایمنی در ساخت‌وسازها و نبود هماهنگی در این بخش، تهیه نکردن طرح‌های توسعه شهری با نگاه ایمنی و نهادینه‌سازی نشدن تفکر مدیریت ریسک، در خصوص فعالیت بیش از ۱۴۰۰ شهرداری در کشور و اینکه ۷۹ درصد مساحت کشور در پهنه آسیب‌پذیر قرار گرفته است، تصریح کرد: با ابزارها و امکانات قرن بیستم نمی‌توان مشکلات شهرها، به‌ویژه شهرهای بزرگ را رفع کرد.

وی افزود: در حوزه ارتقای ایمنی در شهرها، نیازمند مرور و باز اندیشگی و بازتعریف مفاهیم بر اساس تغییرات صورت گرفته در رویکردهای جدید فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی و مدنظر قرار دادن اصول تاب‌آوری شهری هستیم.

جمالی‌نژاد ادامه داد: با توجه به گسترش روزافزون ابعاد مختلف شهرنشینی، تغییر در رویکردهای حوزه مدیریت شهری و موضوع بااهمیت ایمنی شهری باید به افزایش مشارکت‌های مردمی و رویکردهای دانش‌بنیان، دانش پایه و علم‌محور منتهی شود.

وی با بیان اینکه در شاخص‌ها شهر اسلامی در کنار تقوا، عزت و انصاف بر امنیت و ایمنی هم تاکید شده است، گفت: در حوزه آتش‌نشانی و ایمنی با قدیمی بودن ببعضی از امکانات و تجهیزات مواجه هستیم که ضرورت دارد برای ورود علم و دانش جدید از توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان، استارت‌اپ‌ها، بخش خصوصی و مراکز پژوهشی بهره لازم را برد و به مباحث خود ایمن کردن، ارائه آموزش‌های مردمی و فرهنگ‌سازی توجه ویژه‌ای داشت.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: در وزارت کشور برای رفع مشکلات معیشتی آتش‌نشانان پیگیری‌های لازم انجام شده است.

کد خبر 587667

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.