ارائه دخل و خرج شهرداری در قالب گزارش‌های ۶ ماهه/ شفافیت از نکات کلیدی مدیریت شهری

«با توجه به اینکه شفافیت یکی از نکات اصلی و کلیدی این دوره مدیریت شهری اصفهان است و در قسمت‌های مختلف شهرداری دنبال می‌شود، دخل و خرج آن در دو قالب گزارش‌های شش ماهه درآمد و هزینه و تفریغ بودجه مصوب سالانه به اطلاع شهروندان می‌رسد.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، با توجه به اینکه یکی از موضوعات مهم شهرداری‌ها، مباحث مالی و اقتصادی است و هر آنچه که مربوط به هزینه و درآمد می‌شود و برای توسعه شهر و مسائل عمرانی، فرهنگی و تفریحی آن نیاز است، باید توسط کارشناسان این حوزه برآورد هزینه و درباره آن تصمیم‌گیری شود، همه این مسائل در معاونت مالی و اقتصادی شهرداری مورد بررسی قرار می‌گیرد تا بودجه شهرداری‌ها بدون شبهه صرف امورات شهر شود.

مدیریت شهری اصفهان در صدد است تا از فناوری‌های روز در تمام زمینه‌های مرتبط با امور شهری بهره‌مند شود و به دلیل اینکه موضوع اداره کردن شهر اقدام ویژه و مشکلی است و شهرداری به عنوان خط اول ارائه خدمات به‌طور دائمی در معرض قضاوت شهروندان قرار دارد، این نهاد از جمله ارگان‌هایی است که مطابق با قانون باید به منظور پشتیبانی مالی انجام خدمات، هزینه امورات را به‌طور مستقیم از شهروندان دریافت کند.

با توجه به مطرح شدن موضوعات مهمی از جمله شفافیت و عدالت‌محوری در دوره ششم مدیریت شهری اصفهان و راه‌اندازی سامانه شفافیت و ارتقای سلامت اداری، بخشی از این اهداف به ویژه در حوزه اقتصادی در حدود ۲۷۰ روز مدیریت شهری جدید محقق شده است، لذا برای آگاهی بیشتر از اقدامات انجام شده گفت‌وگویی را با محسن رنجبر، معاون مالی و اقتصادی شهردار اصفهان انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

چه محورهایی با موضوع شفافیت در حوزه مالی و اقتصادی به‌عنوان نکات کلیدی دوره ششم مدیریت شهری اصفهان دنبال می‌شود؟

شفافیت یکی از نکات اصلی و کلیدی فعالیت این دوره مدیریت شهری است که در قسمت‌های مختلف شهرداری دنبال می‌شود؛ در حوزه مالی و اقتصادی نیز موضوع شفافیت در عقد قراردادها، دریافت هزینه‌هایی که شهروندان باید بابت ارائه خدمات به شهرداری پرداخت کنند و دیگر موارد مربوط به معاونت مالی و اقتصادی، وجود دارد و سعی می‌کنیم این شفافیت را در اختیار شهروندان قرار دهیم.

شفافیت در قراردادهایی که به آنها اشاره کردید، چگونه دنبال می‌شود؟

تشریفات انجام معاملات تمام قراردادهایی که شهرداری در صدد است با طرفین خود منعقد کند، بر اساس قوانین و حدود اختیارات معاملات کوچک، متوسط و بزرگ که مصداق این معاملات هر سال توسط هیئت دولت تعیین و ابلاغ می‌شود، متفاوت خواهد بود.

به عنوان مثال برای معاملات عمده، باید تشریفات برگزاری مناقصه انجام شود، لذا انتشار آگهی و اطلاع‌رسانی از طریق تمام دستگاه‌هایی که ممکن است شهروندان به آن دسترسی داشته باشند، اعم از فضای حقیقی و مجازی انجام می‌شود و بر اساس مراحل قانونی با حضور افراد علاقه‌مند برای حضور در انجام این امور، کمیسیون‌های مربوطه برگزار و عقد قرارداد انجام می‌شود.

در ادامه تمام اطلاعات مربوط به این قراردادها در سامانه شفافیت شهرداری بارگذاری می‌شود؛ به‌عنوان مثال مشخص است که چه پیمانکاری با چه مبلغی برای چه پروژه‌ای فعالیت می‌کند.

در خصوص فروش اقلام یا اجاره املاک نیز تمام موارد به صورت مزایده برگزار و اطلاع‌رسانی‌های لازم انجام می‌شود.

چه اقداماتی در این دوره مدیریت شهری در راستای تعامل بهتر بخش خصوصی و سازندگان شهر با حوزه مالی و اقتصادی شهر انجام شده است؟

از اینکه در این فضا رضایت‌مندی ایجاد شده است، بسیار خرسندیم؛ البته در گذشته نیز اقدامات خوبی انجام شده است، اما ممکن است روش‌ها و فرمول‌ها متفاوت باشد.

در ارتباط با فرایند صدور پروانه ساختمانی، فرمول محاسبات را به‌طور کامل شفاف‌سازی کردیم به‌طوری که شهروند می‌داند مبلغی که برای دریافت پروانه ساختمانی پرداخت می‌کند، بر اساس چه فرمولی محاسبه شده است؛ حتی فعالان حوزه صنعت ساخت‌وساز نیز می‌توانند با کم و زیاد کردن متراژ، به ارقام مورد نظر خود برسند.

با توجه به شفاف‌تر شدن فرمول محاسبات صدور پروانه در این دوره مدیریت شهری، فعالان صنعت ساخت‌وساز نیز بهتر از گذشته استقبال می‌کنند؛ یکی از وظایف معاونت مالی و اقتصادی این است که اگر تعارض‌هایی در این فرایندها وجود داشته باشد، پاسخگوی دغدغه انبوه‌سازان باشد و در صورت لزوم تغییراتی در فرمولاسیون‌ها ایجاد کند.

میزان دخل و خرج و مباحث مالی و اقتصادی شهرداری چگونه در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد؟

بر اساس قانون هر شش ماه یک‌بار باید درآمدها و هزینه‌های شهرداری را در اختیار شورای اسلامی شهر قرار دهیم و پس از تأیید این شورا به اطلاع شهروندان برسانیم، لذا این اقدام در تمام دوره‌های مدیریت شهری انجام شده است.

هر شش ماه یک‌بار گزارش مربوط به درآمدهای شهرداری، میزان درآمد این نهاد از عوارض ساخت‌وساز، عوارض ارزش افزوده، اموال منقول یا غیرمنقول و سایر موارد، همچنین هزینه‌های جاری و اقدامات انجام شده در حوزه عمران شهر، منتشر می‌شود.

هر سال پیش از اینکه وارد عملیات مالی شویم، میزان بودجه‌ای را بر اساس برنامه‌های بالادستی تدوین می‌کنیم که پس از تصویب شورای اسلامی شهر، به عنوان بودجه مصوب سال منتشر می‌شود.

پس از اینکه عملیات مالی به سرانجام رسید، تمام اسناد به تفریغ بودجه تبدیل می‌شود و سپس با بررسی و تأیید سند تفریغ بودجه توسط حسابرسان منتخب شورای اسلامی شهر، منتشر می‌شود.

به عبارتی دخل و خرج شهرداری در دو قالب گزارش‌های شش ماهه درآمد و هزینه و تفریغ بودجه مصوب سالانه به اطلاع شهروندان می‌رسد و به این ترتیب چیزی از اقدامات مالی شهرداری باقی نمی‌ماند که پس از تأیید مراجع ذی‌ربط به اطلاع آنها نرسد.

آیا چالش‌های پیش‌روی شهر اصفهان به‌ویژه موضوع کم آبی و فضای سبز تشنه شهر، فرونشست زمین و مسائل مرتبط با آن، همچنین نبود آب در بستر زاینده‌رود مباحث مالی و اقتصادی شهر را تحت تأثیر قرار می‌دهد و در این راستا چاره‌اندیشی شده است؟

اقتصاد شهری موضوعی علمی و عملیاتی پیچیده است که بعضی از این موارد نگرانی‌هایی ایجاد می‌کند؛ به هر حال در طول سالیان سال، تغییرات اقلیمی و بارگذاری‌هایی که روی زمین انجام می‌شود ممکن است در هر نقطه‌ای تغییرات زیرساختی ایجاد کند و اتفاقاتی از این دست بیفتد.

اینکه بگوییم این موضوعات در شهر اپیدمی شده است را نمی‌پذیریم، زیرا مطالعات آن در حال انجام است؛ خشکی زاینده‌رود درد دیرینه‌ای است که گریبان شهر را گرفته است و دچار چالش‌های زیست‌محیطی در اصفهان شده‌ایم، غیر از این موضوعات آلاینده بودن فضای شهر می‌تواند در مباحث فرهنگی، اجتماعی و روانی شهر ایجاد اشکال کند.

با توجه به اینکه در صدد افزایش کیفیت زندگی شهروندان در محیط شهر هستیم، بهترین راهکار در تمام امور را مشارکت آنها می‌دانیم، به‌ویژه در مواردی همچون نگهداری شهر، مدیریت پسماند، نماها و هر آنچه که به کالبد شهر جان می‌دهد.

با مشارکت شهروندان در اقتصاد شهر، می‌توان اقدامات خوبی انجام داد و زیرساخت‌های شهر را در یک بازی برد برد توسعه داد تا اقتصاد پویا و رو به جلو و به‌روز داشته باشیم.

امیدواریم بتوانیم با افزایش مشارکت شهروندان در امور اقتصادی شهر و تقویت زیرساخت‌ها، سرانه‌های مورد نیاز شهروندان برای زندگی بهتر بیش از پیش فراهم شود تا شهروندان از مواهب اقتصادی شهر علاوه بر مواهب زیست‌محیطی و فرهنگی و اجتماعی برخوردار شوند.

آیا مقدمات لازم برای مشارکت شهروندان انجام شده است؟

در حال حاضر مباحث مربوط به صندوق مشارکت جمعی را در انجام پروژه‌های شهری پیش می‌بریم و از بازار مالی و سرمایه استفاده ویژه‌تر خواهیم کرد؛ سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری نیز با رویکرد نوین اقدامات علمی و مباحث تئوریک را پیش برده است که به‌زودی جزئیات این موضوعات به اطلاع عموم خواهد رسید.

بیشترین درآمد شهرداری از کدام منابع است و بیشتر درآمدها کجا هزینه می‌شود؟

به‌رغم اینکه درآمدهایی همچون فروش اموال منقول، فروش املاک شهرداری، مالیات بر ارزش افزوده یا دریافت وام از بازار مالی در شهرداری وجود دارد، اما بخش عمده آن درآمدهای ناشی از صدور پروانه ساختمانی و عوارض است که در صدد هستیم درآمدهای متنوع را به سمت درآمدهای مشارکتی پیش ببریم؛ به عبارتی از موجودی‌های شهر درآمد داشته باشیم نه اینکه بارگذاری‌های جدید در شهر ایجاد کنیم، زیرا بارگذاری جدید به معنای آن است که زیرساخت‌های متناسب نیز باید افزایش یابد.

برای افزایش استفاده از منابع درآمدی ناپایدار که به حوزه ساخت‌وساز بازمی‌گردد، انگیزه زیادی نداریم و در صدد هستیم از مسیر مشارکت، زیرساخت‌های شهر را به‌گونه‌ای که برد-برد اقتصادی با مشارکت کننده باشد، توسعه دهیم که این نوع جذب درآمد و مشارکت کیفیت زندگی را بهتر از قبل توسعه می‌دهد.

در بخش هزینه‌ها نیز لازم است به این نکته اشاره کنم که هزینه‌های نظافت و رفت‌وروب شهر، جمع‌آوری پسماندها و مدیریت آن، مباحث مربوط به حمل‌ونقل عمومی و فضای سبز شهر و نظم و انضباطی که باید در شهر حاکم باشد، توسط شهرداری انجام می‌شود.

از سوی دیگر پروژه‌های بزرگی همچون رینگ چهارم و خط دو قطار شهری هزینه‌های زیادی را به شهرداری تحمیل می‌کند؛ هزینه پشتیبانی از مترو، اتوبوسرانی و نگهداری ایستگاه‌های آتش‌نشانی، هزینه‌هایی است که انجام می‌شود.

امسال بودجه شهرداری بالغ بر ۱۱ هزار و ۵۷۰ میلیارد تومان است که در بخش‌های مختلف هزینه می‌شود تا اصفهان روزبه‌روز پیشرفت کند، اما در مجموع شرایط مالی و اقتصادی شهرداری اصفهان خوب است.

کد خبر 587640

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.