پختن غذا در ظروف آلومینیومی چه خطری دارد؟

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که پختن غذا در ظروف آلومینیومی خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پختن غذا در ظروف آلومینیومی باعث وارد شدن تعداد زیادی ذرات میکروسکوپی آلومینیوم داخل بدن می‌شود؛ این اتفاق علاوه بر اینکه خطر ابتلاء به آلزایمر را افزایش می‌دهد باعث بروز پوکی استخوان، نارسایی کلیه و دیگر مشکلات سلامتی می‌شود.

چرا پختن غذا در ظروف آلومینیومی خطر ابتلاء به آلزایمر را افزایش می‌دهد؟

گروهی از محققان به منظور بررسی ارتباط بین پختن غذا در ظروف آلومینیومی و ابتلاء به بیماری آلزایمر، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، روش پخت‌وپز مورد استفاده توسط افراد بالای ۶۰ سال و ارتباط آن به بیماری آلزایمر را مورد ارزیابی قرار دادند ۹۰ نفر در این مطالعه شرکت کردند که درگیر آلزایمر خفیف، متوسط یا شدید بودند. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که پختن غذا در ظروف آلومینیومی خطر ابتلاء به آلزایمر را افزایش می‌دهد.

زمانی که مواد غذایی در ظروف آلومینیومی تهیه می‌شود، محتوای آلومینیوم ظروف در دمای بالا شروع به ذوب شدن می‌کند، سپس این فلز با غذایی که مصرف می‌کنیم ترکیب می‌شود و به دستگاه گوارش آسیب وارد می‌کند. محققان به این نتیجه رسیدند که شدت آلزایمر در میان افرادی که به صورت مکرر از ظروف آلومینیومی برای سرخ کردن و جوشاندن مواد غذایی استفاده می‌کردند، بیشتر بود.

وارد شدن آلومینیوم به جریان خون چه تأثیری بر سلامت ذهنی افراد دارد؟

گزارش‌های ارائه شده نشان می‌دهد که بدن انسان ۰.۰۱ تا پنج درصد آلومینیومی که مصرف می‌کند را جذب می‌کند، بنابراین مقدار زیادی از آن وارد جریان خون نمی‌شود. نتایج مطالعه انجام شده نشان می‌دهد افرادی که سطح قابل توجهی از آلومینیوم در جریان خون خود داشتند، عملکرد ضعیف‌تری در تست‌های یادگیری و حافظه داشتند.

چه ظروفی را جایگزین ظروف آلومینیومی کنیم؟

محققان توصیه کرده‌اند که به منظور حفاظت از سلامتی خود، از ظروف آلومینیومی استفاده نکنید و ظروف استیل ضد زنگ یا شیشه‌ای مناسب برای دمای بالا را جایگزین آن کنید. ظروف آهنی و چدن نیز انتخاب مناسبی هستند، زیرا با هیچ ماده مصنوعی یا مضری پوشیده نشده‌اند. علاوه بر این، دارای آهن هستند که در صورت ترکیب شدن با مواد غذایی نیز، برخلاف آلومینیوم، برای سلامتی مفید است.

کد خبر 587479

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.