اصفهان ۴۳ آرامستان محلی دارد/ اجرای طرح جذب خادمان افتخاری در باغ رضوان

«در حال حاضر ۴۳ آرامستان محلی در شهر اصفهان وجود دارد که ۱۸ مورد آن از جمله آرامستان‌های رهنان، عاشق‌آباد، کوجان، بهرام‌آباد و امین‌آباد فعال است و در حال حاضر دفن اموات در آن‌ها انجام می‌شود.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، با توجه به اینکه یکی از وظایف اصلی شهرداری اصفهان حفظ و نگهداری تخت فولاد به عنوان سومین آرامستان بزرگ جهان تشیع که گنجینه‌ای گران‌بها از مشاهیر و معاریف در آن آرمیده‌اند، است، این نهاد در سال ۱۳۶۳ برای احداث آرامستان جدید در شرق شهر به‌نام باغ رضوان اقدام کرد و با این کار گام استواری در ساماندهی اماکن و دامنه‌های شهری برداشت، این آرامستان در ۱۲ کیلومتری شرق شهر اصفهان قرار دارد و خدمات دفن اموات در زمینی با مساحتی بالغ بر ۱۳۰۰ هکتار در آن ارائه می‌شود.

سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان یکی از سازمان‌های تابعه شهرداری به‌شمار می‌رود و خدمات آن مشتمل بر امور اجرایی و فرهنگی برای شهروندان هنگام از دست دادن وابستگان و پس از آن است که این سازمان از زمان تأسیس تاکنون خدمات ویژه‌ای را به شهروندان ارائه کرده است.

این سازمان متولی ارائه خدمات مربوط به حمل، کفن و دفن و ارائه خدمات پس از خاکسپاری اموات، در شهر اصفهان است که زمینه‌ساز تسلی خاطر بازماندگان، ترحیم متوفیات و تذکر و تنبه زائران قبور است و در این مسیر با هدف کسب رضای الهی و رعایت اصول دین اسلام و همگام با فرهنگ و آداب و رسوم شهروندان در صدد انجام و اجرای دقیق امور شرعی متوفیات، افزایش سطح رفاه بازماندگان هنگام مراجعه به آرامستان باغ رضوان و ایجاد بستری مناسب و مؤثر به منظور عبرت‌پذیری زائران از این محیط و تجلی یاد معاد در زندگی روزمره مراجعه‌کنندگان است.

به‌منظور آگاهی هرچه بیشتر از فعالیت‌ها و برنامه‌های این سازمان، گفت‌وگویی را با علی حاجیان، مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

با توجه به اینکه از زمان آغاز مدیریت خود بر موضوع «شفافیت» و «عدالت‌محوری» سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان تاکید داشتید، چه اقداماتی در این راستا انجام شده است؟

با توجه به سیاست‌گذاری‌ها و خط مشی سازمان آرامستان‌ها در دوره ششم مدیریت شهری با محوریت شفافیت و عدالت‌خواهی، می‌توان انتظار اقدامات خوبی در این مجموعه را داشت که در این زمینه اتاق فکرهای مختلفی برای تحقق این موضوعات تشکیل شده است و از جمله اقدامات انجام شده در این راستا، ارائه تعرفه شفاف خدمات آرامستان باغ رضوان است.

از جمله ارکان فعالیت سازمان آرامستان‌ها، شهروندان و متوفیان هستند که نباید برای آنها بی‌برنامه باشیم، لذا بر اساس هندسه حرکتی این سازمان برنامه‌ها و پروژه‌های متعددی احصا و اجرا خواهیم کرد.

سیاست این سازمان پس از ۳۷ سال، برای نخستین بار شفافیت تعرفه‌های خدمات مختلف به تفکیک قطعات است که در اختیار شهروندان قرار گرفته است. تمام تعرفه‌های سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان قانونی و مورد تأیید مراجع ذی‌ربط است و از شهروندان می‌خواهیم که هیچ مسیر دیگری را جز مسیرهای مشخص شده از سوی سازمان آرامستان‌ها در پیش نگیرند و حتی ریالی مازاد بر تعرفه‌ها، نپردازند.

تاکنون شهروندانی که برای طی مراحل خاکسپاری به باغ رضوان مراجعه می‌کردند، به‌طور واضح از جزئیات کار و هزینه‌های مربوط به آن اطلاعی نداشتند، اما در این دوره تمام این اطلاعات به‌طور واضح در سایت سازمان آرامستان‌ها و رسانه‌ها منتشر شده است که شهروندان از تمام مراحل کار و خدمات ارائه شده مطلع خواهند شد.

با توجه به اینکه باید با مردم صداقت داشته باشیم، آنها باید بدانند مدیریت سازمان آرامستان‌ها شیشه‌ای بوده و همه چیز شفاف است که این موضوع را به معنای واقعی کلمه نشان دادیم زیرا معتقدیم باید با شهروندان صادق باشیم تا آنها به مدیریت این سازمان اعتماد کنند.

چنانچه شهروندان در این دوره مدیریت شهری احساس کردند که در آرامستان‌های شهرداری حقی از آنها پایمال شده است، موارد را اطلاع دهند، ما همواره حاضر به پاسخگویی هستیم، زیرا بر این باوریم که سازمانی موفق عمل می‌کند که پاسخگو باشد.

از دیگر ارکان این سازمان تشییع، تغسیل، تکفین و خاکسپاری اموات و خدمات پس از دفن است که شهروندان باید از آن مطلع شوند؛ شهروندان زمانی که به آرامستان مراجعه می‌کنند، در بدترین شرایط روحی قرار دارند، لذا وظیفه داریم شرایط آنها را درک کنیم و شفاف و صادق همه موارد را در اختیار آنها قرار دهیم.

در چهار ماه گذشته بخش «از من بپرس» در قسمت امور متوفیان ایجاد شد و شهروندان بلافاصله پس از ورود به آرامستان با این بخش مواجه خواهند شد و در صورت داشتن سوال از سوی کارکنان این بخش راهنمایی و مشاوره لازم را دریافت خواهند کرد؛ در این قسمت پس از یک هفته از دفن متوفی، با خانواده آن تماس گرفته می‌شود و ضمن نظرسنجی ارائه خدمات سازمان آرامستان‌ها، ضوابط و قوانین عمومی آرامستان به‌ویژه برای نصب سنگ و کتیبه، برگزاری جلسات و قاری و مداح را گوشزد می‌کنیم.

باید بدانیم رضایت متوفی در چیست، زیرا آنها ناظر بر اعمال و رفتار ما هستند و با توجه به اینکه خودمان را در قبال آنها نیز مسئول می‌دانیم، ضمن انجام اعمال واجب، بعضی از مستحبات را نیز برای متوفی انجام می‌دهیم که از جمله آنها می‌توان به پخش قرآن در اتاق وداع با متوفی در آرامستان باغ رضوان، پاشیدن گلاب روی کفن متوفی برای خوشبو شدن و تحویل متوفی به خانواده او با تکریم و عزت اشاره کرد و در مراحل دفن متوفی نیز باید تمام مسائل رعایت شود.

در سازمان آرامستان‌های شهرداری، اصلاح آئین و فرهنگ سوگ را مورد توجه قرار دادیم و به خانواده متوفی راهنمایی‌های لازم را ارائه می‌کنیم که چه اقداماتی برای متوفی باید انجام دهند تا برای او اثرگذار باشد.

در صدد برقراری عدالت و دوری از تبعیض هستیم و بین شهروندان و خانواده آنها، با کسانی که منصبی دارند، تفاوت و تبعیض قائل نمی‌شویم، زیرا اینجا خانه آخرت است و باید بهترین خدمات به شهروندان ارائه شود.

نصب چادرها، خیمه‌ها، صندلی و میزها برای برگزاری جلسات باید در شأن شهروندان و خانواده متوفیان باشد، لذا تغییراتی در آنها ایجاد شده است و شهروندان می‌توانند این تغییرات را احساس کنند؛ در حال حاضر چادرها با چهارپایه زیبا و شکیل تهیه و با فاصله مناسب از یکدیگر نصب شده است و طرح‌ها و برنامه‌های زیادی از جمله توسعه سامانه الکترونیکی نیز مورد توجه شهروندان قرار گرفته است.

چه اقداماتی در سازمان آرامستان‌ها انجام شده است؟

یکی از پروژه‌هایی که در سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان انجام شده است، حذف فیزیک سند قبور بوده است که در جهت استفاده بهینه منابع بسیار اثرگذار است. نسخه فیزیکی اسناد پیش‌خرید قبر و پیش‌مجوز دفن به صورت کامل حذف و به صورت الکترونیکی در سایت سازمان آرامستان‌ها قابل مشاهده و دریافت است که با یک پیامک به افراد منتقل می‌شود.

تمام دسترسی‌ها را برای احراز هویت در ثبت احوال و بنیاد شهید داریم و در حال تلاش هستیم دسترسی به سامانه کمیته امداد را نیز برقرار کنیم تا معرفی‌نامه‌هایی که باید از طرف سایر دستگاه‌ها ارسال شود، از طریق سامانه انجام شود.

در سال جاری پیش‌فروش قبر، خیرات نیمکت، سفارش برگزاری مراسم ترحیم، سفارش سنگ قبر، رزرو قاری و مداح به صورت الکترونیکی انجام می‌شود؛ شهروندان می‌توانند زندگینامه متوفیان را در اپلیکیشن سازمان آرامستان‌ها ثبت و رصد کنند که متوفی در کدام بلوک یا ردیف دفن شده است، همچنین مسیریابی از منزل تا قبر متوفی از طریق نرم‌افزار امکان‌پذیر است؛ در بخش متوفیان روزانه نیز خانواده متوفیان می‌توانند از مراحل تغسیل، تکفین و تدفین متوفی اطلاع یابند.

با توجه به راه‌اندازی تصفیه‌خانه آب سالن تطهیر، روزانه شش هزار لیتر آب که در گذشته دفع می‌شد، تصفیه می‌شود و پس از انجام آزمایش، برای آبیاری درختان غیرمثمر استفاده می‌شود.

سامانه خیرات نیز به‌زودی راه‌اندازی می‌شود که به صورت کامل شفاف است و با همکاری شورای اسلامی شهر، یک حساب جدا از مباحث درآمدی سازمان آرامستان‌ها با مشخص شدن مصداق‌های خیرات در نظر گرفته شده است که افراد می‌توانند از طریق سایت یا به صورت حضوری مصداق خیرات را انتخاب و برای پرداخت آن اقدام کنند و می‌توانیم شفاف گزارش دهیم که چه کسی چه مبلغی را برای کدام بخش خیرات کرده است و هزینه‌کرد خیرات چگونه توسط سازمان آرامستان‌ها انجام شده است.

با توجه به اینکه برای قطعات ۷۰ تا ۹۰ باید خیابان‌سازی، جدول‌گذاری و فضای سبز ایجاد شود، در تلاش هستیم این اقدامات را تا پایان سال انجام دهیم؛ از خردادماه سال گذشته تا خردادماه امسال با توجه به بهینه‌سازی تأسیسات و راه‌اندازی بخش تعمیر و نگهداری، بالغ بر ۵۰ درصد کاهش مصرف آب شرب داشتیم که در زمینه بهینه‌سازی منابع نیز اقدام خواهیم کرد.

در راستای بهینه‌سازی کالبدی سالن تطهیر نیز اقداماتی انجام شده است و به دلیل اینکه در گذشته توجه زیادی به نمازخانه‌ها نشده بود، در حال حاضر برای موضوع بهینه‌سازی و زیباسازی محیط آن اقدام شده است.

مدیریت در سازمان آرامستان‌های محلی شهر چگونه است؟

در این دوره مدیریت شهری برای ساماندهی و احیای آرامستان‌های محلی برنامه داریم که این موضوع به معنای راه‌اندازی یک آرامستان جدید نیست؛ در حال حاضر ۴۳ آرامستان محلی داریم که ۱۸ مورد از این آرامستان‌های محلی از جمله رهنان، عاشق‌آباد، کوجان، بهرام‌آباد و امین‌آباد فعال است و در حال حاضر دفن اموات در آن انجام می‌شود و مردمی اداره می‌شود.

به‌تازگی کارگاه آموزشی آشنایی با آداب و آئین‌های خاکسپاری در هنر سرای خورشید با حضور تمام کارکنان آرامستان باغ رضوان و متولیان آرامستان‌های محلی و شهر اصفهان و شهرستان‌های استان برگزار و مباحث شرعی آموزش داده شد.

با توجه به ارتباط خوب با متولیان آرامستان‌های محلی، زیباسازی و مناسب‌سازی‌هایی در این آرامستان‌ها انجام می‌شود؛ در این آرامستان‌ها شانه به شانه هیئت امنا و شهروندان هستیم، اما قصد دخالت در امور را نداریم.

چه طرح یا ایده‌ای برای آرامستان‌های شهرداری دارید؟

طرح جذب خادمان افتخاری در آرامستان باغ رضوان از مراسم دعای عرفه آغاز شد و در آینده می‌توانیم از خدمات خادمان افتخاری بر اساس استعداد و توانایی‌ها و خدماتی که افراد داوطلب قادر به انجام آن هستند استفاده کنیم، البته افراد بنا بر خدمت مورد درخواست با این سازمان همکاری خواهند کرد.

این طرح برای نخستین بار اجرا می‌شود و امیدواریم شهروندان مشارکت خوبی داشته باشند؛ در همین راستا با افراد علاقه‌مند جلساتی خواهیم داشت و بر اساس استعداد و علاقه‌مندی آنها در بخش مورد نیاز استفاده خواهند شد تا بسیاری از اقدامات را در آرامستان‌ها به صورت خیرات و به یاد اموات آنها انجام دهیم.

افراد علاقه‌مند برای فعالیت در آرامستان باغ رضوان به عنوان خادم افتخاری، می‌توانند از طریق شماره تلفن ۰۹۱۳۰۳۹۸۱۴۴ یا شماره تلفن‌های سازمان آرامستان‌های شهرداری ۳۵۷۲۳۰۳۰ با روابط عمومی این سازمان ارتباط داشته باشند.

کد خبر 587406

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.