سهم آموزش‌های مهارت محور در نظام آموزش عالی

رئیس دانشگاه علمی‌کاربردی استان اصفهان از افزایش ۵۷ رشته جدید به سبد رشته های امسال این مرکز آموزشی خبر داد و گفت: براساس ششم توسعه باید سهم آموزش مهارتی در نظام آموزشی عالی کشور به ۳۰ درصد برسد تا دانشجویان بتوانند پس از فارغ‌التحصیلی وارد بازار کار شوند، اما اکنون این عدد به ۱۳ درصد رسیده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بهزاد رضایی در نشست خبری که پیش از ظهر امروز _دوشنبه بیستم تیرماه_ برگزار شد، اظهار کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی جزو مجموعه‌های دولتی زیر نظر وزارت علوم است که هیچ بودجه‌ای را برای آموزش عالی در حوزه اجرا دریافت نمی‌کند.

وی هدف از راه‌اندازی این دانشگاه را توسعه مهارت‌های کاربردی دانست و افزود: یکی از خلأهای موجود وارد نشدن ۸۰ درصد جوانان به تحصیلات آکادمیک و کلاسیک است و بیشتر در نظر دارند با گذراندن دوره آموزش‌های مهارتی وارد بازار کار شوند.

وی با اشاره به نیاز فعالان حوزه‌های صنعتی، گردشگری و نهادهای دیگر برای تأمین نیروهای کار ماهر گفت: بخش دیگر وظایف مراکز علمی کاربردی توسعه مهارت‌های حین شغلی است؛ بسیاری از کارکنان مجموعه‌های مختلف با توجه به رشد علم، دانش و تکنولوژی نیازمند آموزش‌های روز هستند تا از عرصه فعالیت‌های توسعه جا نمانند. بخشی از آموزش‌های مهارتی حین خدمت به شمار می‌آید که در قالب دوره‌های کوتاه مدت آزاد و پودمانی ارائه می‌شود.

رئیس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی استان اصفهان خاطرنشان کرد: باید آموزش‌ها مبتنی بر محیط کار، نیازهای شغلی و اجتماعی باشد تا دانشجویان با دردسر آموزش‌های کلاسیک در هنگام فارغ‌التحصیلی و نداشتن مهارت برای ورود به بازار کار روبه‌رو نشوند.

وی با اشاره به توجه ویژه این مرکز علمی به آموزش مهارتی در برنامه ششم توسعه، تاکید کرد: براساس این سند باید سهم آموزش مهارتی در نظام آموزشی عالی کشور به ۳۰ درصد برسد تا دانشجویان بتوانند پس از فارغ‌التحصیلی وارد بازار کار شوند، اما اکنون این عدد به ۱۳ درصد رسیده است.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان از تدوین برنامه پنج ساله در این مرکز علمی برای افزایش سهم آموزش‌های مهارتی محور خبر داد و افزود: نقشه راه براساس طرح آمایش استان پیش بینی شده و به طور کلی در استان اصفهان ۳۹۱ رشته بجز دوره‌های کوتاه مدت برگزار می‌شود که شامل ۲۲۲ رشته در حوزه کاردانی و ۱۶۹ رشته در حوزه کارشناسی می‌شود.

رضایی با اشاره به فعالیت ۲۱ مرکز علمی کاربردی در استان اصفهان تصریح کرد: ثبت نام رشته‌های کارشناسی از بیست و نهم خردادماه شروع شد تا چهاردهم تیرماه ادامه داشت. در دوره کاردانی نیز ثبت نام از چهاردهم تیرماه آغاز شده است، اما امسال برای نخستین بار ثبت نام به پیش از اعلام نتایج کنکور منتقل شده است.

وی بیشتر آموزش‌های دانشگاه علمی کاربردی را در محیط کار و به شکل عملی دانست و گفت: مجموعه‌های آموزشی مختلفی از جمله سازمان همیاری و رشته های مربوط به حوزه شهری در دانشگاه جامع علمی کاربردی بسیار فعال هستند و حوزه‌های مختلف از جمله قطار شهری، حمل و نقل، شهر هوشمند، را پوشش می دهند.ن رشته‌های هنری، گردشگری و مجموعه‌های فنی، صنعتی، خدمات اجتماعی و نیازهای شغلی جوانان در ورزش و جوانان نیز مور توجه مراکز علمی کاربردی قرار دارد.

وی از اضافه شدن ۵۷ رشته جدید به سبد رشته های دانشگاه جامع علمی کاربردی خبر داد و گفت: حدود ۱۱ هزار دانشجوی فعال در مقاطع کاردانی و کارشناسی در مراکز تحصیل می‌کنند که این تعداد به جز آموزش گیرندگان در دوره های کوتاه مدت و آزمون است.

رئیس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی استان اصفهان درباره جذب دانشجویان جدید نیز تاکید کرد: آمار دانشجویان از سوی سازمان سنجش و همزمان با اعلام نتایج آزمون سراسری در شهریورماه اعلام می‌شود؛ با این حال حدود ۳۸ هزار نفر برای شرکت در حوزه آموزش‌های مهارتی ثبت نام کرده‌اند.

وی میانگین جمعیت دانشجو در مراکز علمی کاربردی استان را ۵۰۰ نفر برشمرد و افزود: با توجه به اینکه ۲۲ هزار فارغ‌التحصیل متوسطه در رشته‌های فنی در حال اخذ دیپلم هستند و باید بزودی وارد بازار کار مهارتی شوند.

رضایی با اشاره به کاهش سهم متقاضیان رشته‌های ریاضی و فیزیک در آزمون سراسری به شش درصد ادامه داد: رشته های فنی مهندسی که قبلاً سهم بزرگی در کنکور داشتند، اثر خود را از دست دادند؛ نیازهای بازار کار از طریق مراکز مهارت محور تامین می شود، اما با این حال همچنان آمار غیر واقعی در کنکور تجربی وجود دارد. حدود ۵۰ درصد جمعیت کنکور برای چند هزار ظرفیت برخی رشته های پزشکی سرازیر می‌شود که با وجود مقاومت‌های موجود نیاز به رایزنی با متولیان بهداشت و درمان برای ورود به این بخش احساس می‌شود.

رئیس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی استان اصفهان درباره سطح بندی مراکز گفت: این موضوع از سه سال قبل در دستور کار قرار دارد و در این مدت استان اصفهان همواره یک یا دو مرکز در سطح ملی داشته است سال گذشته نیز هشت مرکز با رتبه عالی در کشور معرفی شدند که دو مورد آنها مربوط به استان اصفهان بود.

وی با اشاره به سطح بندی مراکز آموزش علمی کاربردی به چهار درجه کیفی خاطرنشان کرد: شاخص‌های سطح یک به شکلی است که هیچیک از دانشگاه‌های کشور در این سطح قرار نمی‌گیرند، اما تعداد زیادی از مراکز استان اصفهان در سطح دو و سه و تعداد محدودی مرکز سطح چهار قرار دارند که اخطار بازنگری در کیفیت خدمات یا تعطیلی دریافت کردند.

رضایی پروسه تشکیل یک رشته در دانشگاه‌های دولتی، آزاد یا غیرانتفاعی را نیازمند استخدام سه عضو هیئت علمی و ارایه درخواست دانست و گفت: این پروسه حداقل دو سال زمان می‌برد و در بسیاری موارد معضل صندلی‌های خالی دانشگاه‌ها به این دلیل که عضو هیئت علمی جذب شده اما ورودی دانشجو ندارند، مطرح می‌شود؛ این موضوع معضلاتی درباره نیروی کار اساتید دانشگاه ایجاد می‌کند.

وی وظیفه آموزش در دانشگاه‌های علمی کاربردی را به عهده افراد خبره هر بخش بیان کرد و افزود: در مراکز علمی کاربردی به جای جذب هیئت علمی از مدرسانی استفاده می‌شود که در کار خود خبره هستند و می‌توانند تجربیاتی که در محیط کار به دست آورده‌اند را به راحتی در اختیار دانشجویان قرار دهند به این ترتیب می‌توانیم رشته‌های مورد نیاز را ایجاد و در زمان رفع نیاز آنها را لغو کنیم.

رئیس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی استان اصفهان ۵۰ درصد دانشجویان مراکز علمی کاربردی را شاغل دانست و خاطرنشان کرد: در کنار سیاست‌گذاری‌های که برای افزایش سهم آموزش‌های مهارتی در نظر گرفته شده است؛ در حوزه عمل به سیاست‌ها با غفلت روبه‌رو هستیم که لازمه آن شناسایی نیازها در حوزه‌های مختلف و اعتبارات مورد نیاز برای اجرای سیاست ها است.

وی مدرک گرایی را مانعی برای پیشرفت آموزش‌های مهارتی در دهه‌های گذشته بیان کرد و گفت: علاقه خانواده‌ها به تحصیل فرزندان در برخی رشته‌ها برای برخی موسسات آموزشی درآمدهایی ایجاد کرد در حالی که اکنون متقاضیان آموزش‌های مهارتی روبه افزایش است، اما مجری افزایش سهم آموزش‌های مهارتی در قانون جامعه مشخص نیست.

وی با اشاره به اینکه پایین ترین شهریه در نظام آموزش عالی مربوط به دانشگاه جامع علمی کاربردی است، ادامه داد: با اینکه ۷۰ درصد دروس مراکز عملی است، شهریه هر ترم به یک میلیون و دویست سیصد هزار تومان می‌رسد و با جذب ۵۰۰ دانشجو مراکز نمی‌توانند از عهده هزینه دو میلیاردی لازم برای اداره و نگهداری چنین محیط‌های کار عملی برآیند.

وی افزایش شهریه را یکی از راهکارهای تامین منابع مالی برای مراکز بیان کرد و ادامه داد: از یک سو جامعه هدف ما در سطح درآمدی پایین هستند و نیاز به ورود بازار کار دارند و از سوی دیگر باید کیفیت خدمات مهارتی مجموعه‌ها، کارگاه‌ها، امکانات و مدرسان حفظ شود و این موضوع بدون توجه دولت امکان پذیر نیست.

کد خبر 587385

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.