انواع کرسی و مزایای آن

کرسی یکی از سنت‌های قدیمی ایرانیان است که با شروع فصل سرما در اکثر خانه‌های ایرانی، استفاده می‌شود.

نشستن زیر کرسی و شنیدن خاطرات شیرین پدربزرگ و مادربزرگ و خوردن آجیل و میوه بسیار لذت بخش است. فرقی نمی‌کند که خانه آپارتمانی داشته باشید یا ویلایی در هر صورت، شما می‌توانید این وسیله را در هر جای خانه برپا کرده و لحظات دلنشینی را در کنار دوستان و خانواده سپری کنید. در ادامه قصد داریم شما را با تاریخچه پیدایش این وسیله و مزایای استفاده از آن آشنا کنیم.‌

کرسی چیست؟

اگر کمی سن و سالتان بالا باشد؛ مطمئناً نشستن زیر این وسیله را در خانه پدربزرگ و مادربزرگ، تجربه کرده‌اید. اما اگر فقط اسم آن را از زبان پدر و مادرتان شنیده‌اید و هیچ تصوری از آن ندارید؛ حتماً تا آخر این مقاله با ما همراه باشید. کرسی یک وسیله گرمایشی است که از چهار پایه چوبی تشکیل شده که روی آن، لحاف کرسی قرار می‌گیرد. همچنین زیر آن بخاری، چراغ، منقل، زغال و غیره جهت گرم کردن قرار می‌دهند. در نوع قدیمی این وسیله جذاب گرمایشی، بیشتر از منقل و زغال جهت گرم کردن استفاده می‌کردند به‌همین دلیل به آن کرسی زغالی می‌گفتند. اما امروزه از وسیله‌های دیگر، نظیر بخاری یا چراغ استفاده می‌کنند که خطر و دردسرهای منقل و زغال را ندارد.

تاریخچه کرسی

جالب است بدانید تاریخچه این وسیله به دوران اولیه خانه‌سازی برمی‌گردد. در آن زمان، ایران با کمبود جنگل و فلات مواجه بود و به‌خاطر قیمت بالای چوب، فقط قشر مرفه می‌توانستند با خرید چوب، خانه‌های خود را گرم کنند. در واقع ایده ساخت این وسیله گرمایشی با حداقل هزینه، اولین بار در ذهن افراد قشر متوسط جامعه شکل گرفت. البته انواع کرسی جدید با نمونه‌های قدیمی بسیار متفاوت است و شکل و ظاهر شیک و مدرن‌تری به خودش گرفته است.

اجزای کرسی

اگر دوست دارید در گوشه‌ای از خانه‌تان، یک کرسی برای دورهمی‌های خانوادگی و دوستانه داشته باشید؛ در ادامه شما را با قسمت‌های این وسیله گرمایشی آشنا می‌کنیم‌.

  • پله. پله کرسی به هر کدام از چهارضلع آن گفته می‌شود که معمولاً ریش سفید خانواده در پله بالایی که از درب ورودی اتاق، بیشترین فاصله را دارد می‌نشیند.
  • چاله. چاله همان بخش زیری این وسیله است که در زمان گذشته داخل آن نفت و زغال می‌ریختند. خانواده‌های کم بضاعت که توانایی خرید منقل را نداشتند؛ کف اتاق یک چاله می‌کندند و یک دیواره گچی، دور آن درست کرده و داخل آن آتش برپا می‌کردند.
  • لحاف. لحاف یک پتوی ضخیم و بزرگ است که روی این وسیله گرمایشی قرار می‌گیرد تا از هدر رفتن گرما جلوگیری شود. همچنین استفاده از لحاف، ظاهر این وسیله را شیک‌تر جلوه می‌دهد و شما می‌توانید با قرار دادن انواع وسایل تزیینی روی آن، فضای سنتی در خانه ایجاد کنید.
  • رو کرسی. این وسیله، پارچه‌ای است که روی لحاف کشیده می‌شود تا از ریختن مواد غذایی روی لحاف و کثیف شدن آن جلوگیری شود.

انواع کرسی

این وسیله انواع مختلفی دارد که از زمان گذشته تا به امروز دستخوش تغییراتی بوده که در ادامه شما را با انواع آن آشنا می‌کنیم.

  • نفتی. یکی از قدیمی‌ترین مدل‌ها می‌باشد که از نفت جهت ایجاد گرما در زیر این وسیله، استفاده می‌کردند.
  • زغالی. در نوع زغالی همانطور که از اسمش مشخص است با استفاده از زغال و منقل، گرمای لازم را ایجاد می‌کنند. البته به‌خاطر خطر سوختگی استفاده از آن را پیشنهاد نمی‌کنیم.
  • برقی. این نوع کرسی توسط هیتر برقی یا بخاری گرم می‌شود و کمترین خطر را دارد. شما به راحتی با قرار دادن یک بخاری برقی در زیر آن می‌توانید شب به یادماندنی و خاطره انگیزی را برای خود و خانواده‌تان رقم بزنید.

انواع کرسی و مزایای آن

مزایای استفاده از کرسی

اگر در فصل زمستان با قبض نجومی گاز مواجه می‌شوید؛ پیشنهاد می‌کنیم در بخشی از خانه خود یک کرسی جمع‌وجور برپا کنید. استفاده از این وسیله گرمایشی نه تنها موجب صرفه‌جویی در مصرف گاز در فصل زمستان می‌شود؛ بلکه جلوه زیبایی را به منزل شما می‌بخشد. در ادامه به فواید استفاده از این وسیله گرمایشی در فصل سرما می‌پردازیم.

  • رفع کم خونی. با گرم شدن پاها زیر کرسی، مغز استخوان که وظیفه خونسازی در بدن را برعهده دارد؛ شروع به فعالیت کرده و به رفع کم خونی بدن کمک می‌کند.
  • پاکسازی بدن. زمانی که پاها در زیر آن قرار می‌گیرند؛ عروق گشاد شده و خون گرم می‌شود. توجه داشته باشید زمانی که بدن در حالت افقی قرار می‌گیرد؛ گردش خون افزایش می‌یابد.
  • تقویت حافظه. همانطور که قبلاً هم گفتیم با گرم شدن پاها زیر این وسیله گرمایشی، گردش خون افزایش می‌یابد. زمانی که خون‌رسانی سریع‌تر انجام شود؛ خون بیشتری به سمت مغز حرکت کرده و فعالیت سلول‌های مغزی بیشتر شده که موجب تقویت حافظه می‌گردد.
  • درمان درد زانو، درد کمر و آرتور رماتیسم. اگر جزو افرادی هستید که مخصوصاً در فصل زمستان، دچار زانو درد و کمر درد می‌شوید؛ حتماً کرسی را امتحان کنید. زمانی که پاها در زیر این وسیله گرمایشی قرار می‌گیرند؛ بدن از داخل گرم می‌شود و همین امر به کاهش درد زانو، کمر درد و آرتور رماتیسم کمک می‌کند.
  • کاهش قند خون. زمانی که پاها آرام گرم می‌شوند؛ سودا و بلغم زائد از بدن خارج می‌شود.
  • خواب آرام. جالب است بدانید زمانی که در زیر کرسی گرم و نرم نشسته‌اید و با دوستانتان اوقات خوشی را سپری می‌کنید؛ در بدنتان یک سری اتفاقات می‌افتد که یکی از آنها، تنظیم غدد بدن است. همچنین این وسیله در کاهش دردهای قاعدگی بانوان بسیار تاثیرگذار است.
  • دفع الکتریسیته ساکن بدن. لحاف از نخ و پشم تولید شده و به‌همین دلیل خاصیت ضد سودایی دارد و حس آرام بخشی را به فرد منتقل می‌کند. همچنین منجر به دفع الکتریسیته ساکن در بدن می‌گردد.

چگونه در خانه‌مان یک کرسی قدیمی داشته باشیم؟

در مورد اینکه در خانه‌هایمان چگونه یک کرسی قدیمی داشته باشیم؛ باید بگوییم که داشتن یک کرسی در گوشه‌ای از خانه، جلوه زیبا و سنتی به فضا می‌بخشد. همچنین در فصل زمستان به یک مکان عالی و گرم برای دورهمی های خانوادگی و تماشای فیلم و سریال تبدیل می‌شود. برای داشتن یک کرسی سنتی که شما را یاد گذشته‌ها بیاندازد؛ نیاز به یک لحاف دارید. ابتدا یک میز مربعی را در گوشه‌ای از اتاق قرار دهید و روی آن یک لحاف زیبا با طرح ترمه یا گلدوزی‌های دستی پهن کنید. توجه داشته باشید که اندازه لحاف باید به گونه‌ای باشد که روی زمین پهن شود. جهت خرید لحاف حتماً به فروشگاه‌های معتبر مراجعه نمایید تا بتوانید یک طرح زیبا تهیه کنید. به علاوه برای زیباتر جلوه دادن آن می‌توانید از یک پارچه تزئینی مثل ترمه، پارچه‌های گلدوزی شده و غیره استفاده کنید. همچنین دور تا دور آن را تشک پهن کنید تا در زمان نشستن روی زمین، دچار کمردرد نشوید. کناره‌های دیوار هم بالشت نرم بگذارید که بتوانید به راحتی تکیه دهید. در آخر هم روی آن را پر از میوه و آجیل کنید تا در کنار مهمان‌های عزیزتان اوقات خوبی را سپری نمایید.

انواع کرسی و مزایای آن

خرید لحاف کرسی

همان‌طور که مطالعه کردید، لحاف کرسی یکی از اجزای مهم این وسیله گرمایشی، محسوب می‌شود. جهت خرید لحاف می‌توانید به فروشگاه اینترنتی ترمه سرمه مراجعه کنید. این مجموعه سالهاست در زمینه فروش انواع لحاف سنتی ترمه فعالیت می‌کند. جهت خرید لحاف با بالاترین کیفیت و قیمت مناسب می‌توانید به آدرس اینترنتی https://termeserme.com/ سر زده و بعد از مشاهده محصولات و ثبت سفارش در کوتاه‌ترین زمان آن را درب منزل تحویل بگیرید.

کد خبر 587289

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.