افزایش آمار ابتلا به دیابت پس از شیوع کرونا

مدیرعامل انجمن دیابت کشور گفت: یکی از دلایل افزایش آمار ابتلا به دیابت کرونا است که منجر به رواج زندگی خانه‌نشینی شده و در این دوره تحرکات بدنی کاهش یافته است.

به گزارش ایمنا، امیرکامران نیکوسخن در خصوص آمار دیابت نوع دو، اظهار کرد: ۱۴ درصد جمعیت ۲۵ تا ۷۵ سال کشور به دیابت مبتلا هستند که شامل حدود هفت میلیون نفر می‌شود.

وی با بیان اینکه طی یک یا دو سال گذشته آمار افراد دیابتی در دنیا افزایش داشته است، افزود: برابر آمار قبلی که مربوط به سال ۲۰۱۹ است، شمار این افراد در جهان ۴۶۳ میلیون نفر بود و پیش‌بینی شده بود که شمار این افراد در سال ۲۰۲۰ از مرز نیم میلیارد نفر بگذرد، اما متأسفانه بر اساس آمار سال گذشته، جمعیت دیابتی دنیا ۵۳۷ میلیون نفر شد و ظرف کمتر از ۹ سال از پیش‌بینی قبلی عبور کردیم.

مدیرعامل انجمن دیابت کشور خاطرنشان کرد: یکی از دلایل فزونی گرفتن آمار ابتلاء به دیابت را کرونا است که منجر به رواج زندگی خانه‌نشینی شده است که در این دوره تحرکات بدنی نیز کاهش یافت. در کشورمان آمار دیابت ۱۱ درصد بود که امروز به ۱۴ درصد رسیده است و بر اساس میانگین جهانی، از دنیا بالاتر هستیم.

شیوع بالای دیابت در بعضی استان‌های کشور

نیکوسخن اضافه کرد: در شرق دریای مدیترانه، شیوع دیابت بیشتر از سایر نقاط دنیا است و پاکستان، کویت در منطقه ما قرار دارند. در ایران نیز برخی شهرهای کشور شیوع بالایی از دیابت دارند همچون یزد که این امر به سبک عادت غذایی و زندگی افراد باز می‌گردد.

وی با تاکید بر اهمیت درمان و پیشگیری از بیماری، تصریح کرد: هر دوی این موارد مهم هستند از طرفی در زمینه پیشگیری اولیه و ثانویه باید کار شود و بحث خانوادگی نیز در این بیماری مهم است.
لزوم انجام غربالگری دیابت

مدیرعامل انجمن دیابت کشور گفت: حدود ۴۴.۷ موارد دیابت در دنیا شناخته شده نیست و نیمی از افراد از دیابت خود بی‌اطلاع هستند که به همین دلیل مسئله غربالگری بسیار اهمیت دارد. توصیه می‌شود افراد بالای ۳۵ سال به مراکز درمانی مراجعه کنند زیرا سن، خود به خود یکی از موارد تأثیر گذار در ابتلاء به دیابت است.

نیکوسخن افزود: افراد زیر ۳۵ سال هم اگر اضافه وزن یا سابقه اضافه وزن دارند، هر چه سریع‌تر برای چکاپ مراجعه کنند.

منبع: ایسنا

کد خبر 587118

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.