توصیه‌های بهداشتی خرید و کشتار دام ویژه عید سعید قربان

روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان اعلام کرد: شهروندان در آستانه عید سعید قربان، جهت حفظ سلامت جامعه توصیه‌های دامپزشکی را جدی بگیرند.

به گزارش ایمنا به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان، این اداره کل مواردی را برای ایمنی بیشتر شهروندان و جلوگیری از انتشار بیماری‌های مشترک بین انسان و دام اعلام کرد.

از بین ۱۷۰۹ عامل بیماری‌زا، ۸۳۲ عامل یعنی حدود ۴۹ درصد عوامل بیماری‌زا می‌تواند از حیوانات به انسان منتقل شود.

برخی بیماری‌های خطرناک مشترک بین انسان و دام نظیر تب مالت، تب کریمه کنگو و سیاه زخم می‌تواند از طریق تماس با دام آلوده یا فرآورده‌های دامی آلوده به انسان منتقل شود.

نگهداری گوشت به مدت ۲۴ الی ۴۸ ساعت در دمای یخچال، می‌تواند منجر به نابودی عوامل بیماری‌زای احتمالی نظیر عوامل تب کریمه کنگو و تب مالت شود.

به منظور پیشگیری از بروز بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، از کشتار دام در خارج از محیط کشتارگاه‌ها و خارج از مکان‌های موقت ویژه کشتار عید سعید قربان، جدا خودداری کنید.

به جهت مقابله هرچه بیشتر با بیماری کووید ۱۹ تا حد امکان، دام قربانی خود را به صورت غیرحضوری (سفارش تلفنی و آنلاین) از مراکز مجاز و معتبر تهیه فرمائید.

جهت تهیه دام زنده به صورت حضوری ضمن تجمع نکردن و با رعایت دقیق و الزامات بهداشت فردی از قبیل استفاده از ماسک و دستکش، حتماً به مراکز مجاز عرضه بهداشتی دام مراجعه و از خرید دام زنده از کنار معابر عمومی و خیابان‌ها و افراد غیرمجاز خودداری نمائید.

با خرید و کشتار دام‌های قربانی خود در مکان‌های مجاز ویژه عید سعید قربان در سطح استان و شهر اصفهان و تحت نظارت بازرسان بهداشتی دامپزشکی، سلامت خود و بهداشت جامعه را تضمین نمائید.

کشتارگاه‌های دام استان و مراکز موقت ویژه کشتار دام قربانی، همزمان با روز عید سعید قربان از ساعت هفت صبح لغایت ۱۳ آماده خدمت‌رسانی رایگان به هم استانی‌های هستند.

از خوردن جگر خام و نیم‌پخته جدا خودداری کرده و پس از نگهداری به مدت ۴۸ ساعت در یخچال، اقدام به خرد کردن و طبخ آن کنید.

جهت تماس با گوشت تازه و آلایش‌های دامی حتماً از دستکش استفاده کنید و از رفتارهای مخاطره‌آمیز نظیر نگهداشتن چاقو در بین دندان‌ها، خوردن و آشامیدن در حین کشتار دام جدا خودداری کنید.

کارشناسان دامپزشکی در سراسر استان همزمان با عید سعید قربان آماده پاسخ‌گویی سوالات شما شهروندان عزیز هستند.

راه ارتباطی با دامپزشکی در سراسر استان شماره تلفن چهار رقمی ۱۵۱۲ است.

کد خبر 586632

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.