خیابان ایده‌آل ساری چه ویژگی‌هایی خواهد داشت؟

قرار است شهرداری ساری یک خیابان را به عنوان خیابان ایده‌آل، بازسازی و بازنمایی کند و با انجام تهمیداتی، فضای بصری آن را به یکی از خیابان‌های نمونه تبدیل سازد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، طراحی فضاهای شهری و نحوه ارائه خدمات نقش مهمی بر افزایش رضایت‌مندی شهروندان، جذب گردشگر و توسعه پایدار شهری دارد.

امروزه شهرهای توسعه‌یافته و گردشگرپذیر دنیا، امکانات و تسهیلات منحصربه‌فرد و ویژه‌ای را که مورد نیاز شهروندان و گردشگران است در اختیار آنان قرار می‌دهند تا علاوه بر بهبود کیفیت زندگی شهری زمینه را برای جذب توریست فراهم کنند.

فراهم آوردن چنین امکانات و تسهیلاتی چه به لحاظ کالبدی و چه به لحاظ اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در شهرهای ایران با چالش‌ها و موانعی روبه‌رو است و چندان شناخته شده نیست، از این رو برنامه‌ریزان و مدیران شهری تلاش می‌کنند در ابتدا بخشی از یک فضا را به عنوان پایلوت انتخاب کنند تا بتوانند آن را با امکانات روز دنیا تطبیق دهند؛ اقدامی که اخیراً شهرداری ساری قصد انجام آن را دارد.

چنان‌چه طرح در مقیاس خرد موفقیت‌آمیز باشد، امکان تسری آن به سایر نواحی و مناطق شهر با صرف هزینه و خطای کمتر وجود دارد.

آلودگی فضای بصری و نبود زیبایی و المان‌های شهری مناسب و درخور توجه از مهم‌ترین آسیب‌های فضای شهری در خیابان‌های شهرهای استان مازندران به شمار می‌رود.

خیابان‌ها نماد توجه و حضور همه اقشار به شمار می‌رود، اما آلودگی و نبود زیبایی بصری در معابر شهری، شهروندان را گلایه‌مند کرده است.

قرار است شهرداری ساری یک خیابان در این شهر را به عنوان خیابان ایده‌آل بازسازی و بازنمایی کرده و با انجام تمهیدات برای فضای بصری، آن را به یکی از خیابان‌های نمونه تبدیل کند.

دسترسی به اینترنت رایگان و تسهیل در تردد معلولان

علیرضا سعیدی، معاون حمل‌ونقل و امور زیربنایی شهرداری ساری با بیان اینکه مسیر مورد نظر با هدف ساختن شهری زیبا، رفع نارسایی و زواید بصری به دستور شهردار ساری و در راستای رویداد ساری ۲۰۲۲ پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو اجرایی خواهد شد، خاطرنشان می‌کند: نیازسنجی‌ها انجام و ظرفیت‌های این خیابان بررسی شده است.

وی می‌افزاید: در این طرح تمام زوائد بصری حذف و منظر شهری در این مسیر مناسب‌سازی می‌شود.

معاون حمل‌ونقل و امور زیربنایی شهرداری ساری تصریح می‌کند: طراحی این خیابان علاوه بر زیبایی بصری موجب سرزندگی و برخورداری از منظر مطلوب شهری برای بازدید از گردشگران عضو اکو خواهد شد.

سعیدی با بیان اینکه موضوعی که توجه ویژه به آن اهمیتی فزاینده برای توسعه ساری با رویکرد انسان‌محوری دارد، می‌گوید: ۲۶۰ مورد اغتشاشات بصری در این خیابان حذف می‌شود، نصب صندلی‌های هوشمند در ورودی بیمارستان، احداث سیستم آبیاری هوشمند، اصلاح ساختار کانال‌ها، خط‌کشی مسیرهای خط ویژه تاکسی‌ها با رنگ خاص و بهسازی ایستگاه‌های اتوبوس از برنامه‌هایی است که شهرداری در دستور کار دارد و در این خیابان پیاده‌سازی می‌شود.

وی دسترسی رایگان شهروندان به اینترنت شهری، تسهیل در تردد معلولان، مناسب‌سازی معابر، بهسازی و ترمیم آسفالت، رنگ‌آمیزی ایستگاه‌های تاکسی، نورپردازی، نقاشی دیواری، نصب علائم ترافیکی و خط‌کشی خلاق برای پیاده‌روسازی را از دیگر برنامه‌هایی عنوان می‌کند که در این پروژه عملیاتی می‌شود.

معاون حمل‌ونقل و امور زیربنایی شهرداری ساری تاکید می‌کند: فضای فیزیکی شهری باید آرامش را به شهروندان منتقل کند. ارائه خدمات شهری نیز باید روحیه‌بخش باشد، از این رو شهرداری ساری با پایلوت قرار دادن این مسیر تلاش می‌کند تا خیابانی زیبنده شهروندان ساروی طراحی و اجرا کند.

کد خبر 586577

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.