راهی جز مذاکره وجود ندارد

یک کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه مسیری به غیر از مذاکره وجود ندارد، گفت: اگر دستیابی به توافق قطعی نباشد طرفین راه دیگری غیر از گفت‌وگو ندارند. گفت‌وگو به این معنا نیست که به‌زودی به نتیجه برسد بلکه باید صبر داشت.

امیرعلی ابوالفتح در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص مذاکرات دوحه اظهار کرد: مذاکرات دوحه ادامه مسیر ۲۰ ساله است. در این سال‌ها بخشی از گفت‌وگوها نتیجه‌بخش بود و بخشی نبود.

وی ادامه داد: با اینکه مذاکرات در دوحه نتیجه مطلوب ایران حاصل نشده است و آمریکایی‌ها هم ادعا می‌کنند به نتیجه مطلوب نرسیدند اما چاره‌ای جز ادامه مذاکرات نیست.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: ممکن است طرفین به فرمول مذاکرات وین برگردند یعنی طرف‌های مذاکراتی به وین یا دوحه هیئت اعزام و به صورت حضوری گفت‌وگو کنند. همچنین ایران به همراه ۴+۱ و آمریکا به صورت غیرمستقیم در مذاکرات و گفت‌وگوها حضور داشته باشد.

وی اضافه کرد: همچنین احتمال برگزاری مذاکرات به صورت غیرحضوری و به صورت مذاکرات دوحه و وین نیز وجود دارد، یعنی مذاکره به صورت پیام از کانال‌های مخصوص بین واشنگتن و نمایندگان اروپایی ردوبدل شود.

ابوالفتح با بیان اینکه مسیری به غیر از مذاکره وجود ندارد، گفت: اگر دستیابی به توافق قطعی نباشد، طرفین راه دیگری غیر از گفت‌وگو ندارند. با این حال باید در نظر داشت که گفت‌وگوها به این معنا نیست که به‌زودی به نتیجه برسد بلکه باید صبر و حوصله داشت و فرصت داد تا امکان دستیابی به بهترین شرایط مذاکراتی فراهم شود. ممکن است چند هفته یا چند ماه هم به طول بینجامد.

تعهدات آمریکا به راحتی قابل احصا نیست

وی با اشاره به چالش‌های احیای برجام افزود: کاری که ایران باید انجام دهد قابل احصا است یعنی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هر آنچه در برجام است را مورد بازرسی قرار می‌دهند، سانتریفیوژها را می‌شمارند و درجه خلوص اورانیوم را با دستگاه مخصوص سنجش و آب سنگین را وزن می‌کنند؛ از این رو همه این اقدامات با دستگاه‌های مخصوص و دقیق قابل احصا است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: البته زمانی که ایران تعهدات خود را انجام دهد راستی‌آزمایی می‌شود و دوربین‌ها شروع به ضبط می‌کند.

وی ادامه داد: باید گفت تعهدات طرف مقابل یعنی آمریکا به راحتی قابل احصا نیست، زمانی که اعلام می‌کنند تحریم‌ها را تعلیق کردیم روی کاغذ نوشته می‌شود و رئیس‌جمهور آمریکا در فرمان اجرایی خود اعلام می‌کند تحریم‌ها به حالت تعلیق درآمد اما آیا در مرحله عمل چنین است؟ آیا فعالان تجاری جلو می‌آیند و ترسی که نسبت به همکاری با ایران وجود دارد برطرف می‌شود؟.

ابوالفتح خاطرنشان کرد: از این رو این موارد باید برای ایران راستی‌آزمایی شود از این جهت که باید اطمینان خاطر داشته باشد که آنچه توسط دولت آمریکا اعلام می‌شود به مرحله عمل هم دربیاید.

پایداری توافق مهم است

وی با اشاره به اینکه پایداری توافق مهم است، افزود: عمر دولت بایدن بین دو تا شش سال دیگر است و به احتمال قریب به یقین تا انتخابات آبان‌ماه، جمهوری‌خواهان یک یا دو مجلس کنگره را در دست می‌گیرند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: احتمال پیروزی جمهوری‌خواهان در سال ۲۰۲۴ وجود دارد، جمهوری‌خواهان قسم خوردند که وقتی به قدرت برگردند، هرگونه توافق با ایران را به‌هم می‌زنند و برای آن‌ها مهم نیست که توافق بایدن با ایران برچه اساسی است.

وی با اشاره به چالش‌های فراوان از سمت آمریکا یادآور شد: دولت آمریکا هیچ تلاشی نمی‌کند که این پیام را به دنیا مخابره کند که اگر ایران و آمریکا به توافق رسیدند، بهره‌مندی ایران از فواید اقتصادی برجام به حد قابل قبولی تضمین شده باشد و این توافق پایدار بماند.

ابوالفتح گفت: گزارش‌هایی مبنی بر اینکه ایران دولت بایدن را مورد پرسش قرار داده است، وجود دارد. پرسش این بوده است که آیا تا پایان عمر دولت خود پایبند به توافق خواهید بود؟ که گویا جواب منفی دادند و گفتند که ما حتی این مورد را هم نمی‌توانیم تضمین کنیم که خودمان توافق را به‌هم نزنیم چه رسد به دولت جمهوری‌خواهان.

وی تصریح کرد: این چالش‌ها پیش روی ایران است و وقتی می‌خواهد تصمیم بگیرد باید بداند با چه مخاطراتی ممکن است مواجه شود.

کد خبر 586559

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.