آیا بین ناباروری و خطر سکته ارتباطی وجود دارد؟

نتایج بررسی‌های انجام شده،نشان می‌دهد که ناباروری و سقط جنین خطر سکته را افزایش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از محققان به منظور بررسی ارتباط بین ناباروری، سقط جنین و خطر سکته، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای رسیدن به این هدف، بیش از ۶۱۸ هزار زن ۳۲ تا ۷۳ ساله را مورد ارزیابی قرار دادند، زنانی که سابقه ناباروری، سقط جنین یا مرده‌زایی داشتند، در داده‌ها گنجانده شدند. سکته‌های غیرمرگ‌بار با استفاده از پرسش‌نامه یا پرونده‌های بیمارستانی گزارش می‌شوند و سکته‌های کشنده نیز از ثبت مرگ شناسایی می‌شوند.

یافته‌ها نشان می‌دهد که ۲.۸ درصد از زنان حداقل یک سکته مغزی غیرمرگ‌بار و ۰.۷ درصد سکته مغزی کشنده داشته‌اند. ۲۴۸۷۳ زن سابقه مرده‌زایی و ۹۱۵۶۹ زن سابقه سقط جنین داشتند. زنانی که سه سقط جنین یا بیشتر داشتند در مقایسه با زنانی که بارداری داشته‌اند، اما هرگز سقط جنین نداشته‌اند ۳۵ درصد بیشتر در معرض خطر سکته مغزی غیرکشنده و ۸۲ درصد بیشتر در معرض خطر سکته کشنده قرار دارند.

محققان همچنین دریافتند که ناباروری با افزایش خطر سکته مغزی غیرکشنده مرتبط است؛ مرده‌زایی مکرر نیز خطر بروز سکته مغزی ایسکمیک غیرکشنده را افزایش می‌دهد. بنابراین توصیه شده است، افرادی که ناباروری، سقط جنین یا مرده‌زایی را تجربه کرده‌اند، از رژیم غذایی سالم و سبک استفاده کنند تا عملکرد قلب آن‌ها بهبود پیدا کند. ترک سیگار و داشتن فعالیت بدنی نیز در این زمینه مؤثر است. لازم است مطالعات بیشتری در این زمینه صورت بگیرد تا نتایج به دست آمده تأیید شود.

کد خبر 586289

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.