۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۰
هزینه طلاق توافقی چقدر است؟

هزینه طلاق توافقی یکی از دغدغه‌های مهم و همیشگی زوجین متقاضی طلاق توافقی است. طلاق توافقی از ابتدا تا انتها دارای هزینه‌های مختلفی است که به‌صورت‌کامل به‌ جزئیات مربوط به هزینه طلاق توافقی بدون وکیل و با حضور وکیل پرداخته‌ایم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هزینه طلاق اعم از طلاق توافقی یا غیرتوافقی یکی از دغدغه‌های مهم و همیشگی زوجین متقاضی طلاق است. طلاق توافقی از ابتدا تا انتها دارای هزینه‌های مختلفی است. برای ارائه هر دادخواستی در دادگاه باید هزینه دادرسی پرداخت کرد و با توجه به اینکه امروزه دادخواست‌ها از طریق دفاتر الکترونیک قضائی ثبت می‌شود، این دفاتر که بخش خصوصی محسوب می‌شوند هزینه‌ای نیز دریافت می‌کنند.

هزینه مشاوره دادگاه در مجتمع‌های قضائی کشور

دادخواست‌ها و خواسته‌های آن از جهت هزینه دادرسی به دو بخش مالی و غیرمالی محسوب می‌شوند طلاق توافقی نیز یک خواسته غیرمالی نیز محسوب می‌شود. در حال حاضر هزینه طلاق توافقی یعنی ثبت دادخواست آن در دفتر خدمات الکترونیک درکل حدود ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار تومان می‌شود.

پس از ثبت دادخواست طلاق توافقی هزینه دیگری وجود ندارد مگر مشاوره دادگاه یا هزینه داوری در صورت تبدیل طلاق یک‌طرفه به طلاق توافقی آن‌هم در صورت استفاده از داوران مستقر در دادگاه. پس از تصویب قانون حمایت خانواده جدید، داوری از طلاق توافقی حذف گردید ولی به‌جای آن مشاوره اجباری شده است بخش مشاوره دادگاه هم هزینه‌ای از زن و شوهر دریافت می‌کند این هزینه مشاوره دادگاه درجاهای مختلف کشور و مجتمع‌های قضائی هر شهر متفاوت است در حال حاضر هزینه مشاوره طلاق توافقی در دادگاه ۸۰ هزار تومان برای هر نفر است.

ثبت طلاق در دفاتر رسمی طلاق سهمیه‌بندی شده است

پس از صدور حکم (گواهی عدم امکان سازش) پرداخت هزینه طلاق در محضر (دفترخانه) است تعرفه فعلی دفاتر طلاق برای ثبت طلاق توافقی خعلی با ۱۰ درصد که به‌حساب دولت ریخته می‌شود ۸۵۰ هزار تومان است. البته هنوز هستند دفترخانه‌های منصفی که به تعرفه قبلی هزینه را دریافت می‌کنند. در شهر اصفهان با توجه به انصاف و محل دفترخانه طلاق هزینه ثبت طلاق در محضر بین ۹۵۰ الی یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است. این مبلغ برای هرکدام از طرفین نیست و در کل این مبلغ پرداخت می‌شود. این‌که هزینه‌ها را چه کسی باید پرداخت کند بستگی به توافق طرفین دارد.

حق‌الوکاله طلاق توافقی یا به‌بیان‌دیگر ملاک حق‌الوکاله برای طلاق توافقی هم بر طبق آئین‌نامه تعرفه حق‌الوکاله وکلای دادگستری توافق وکیل و موکل است. به همین دلیل است که اگر شما از هر وکیل در خصوص دستمزد او سوال کنید قیمتی متفاوت خواهد گفت در حال حاضر با توجه به شرایط جدید طلاق توافقی در اصفهان حق‌الوکاله با جمع هزینه‌ها نفری سه میلیون تومان است.

توجه داشته باشید که ثبت طلاق در دفاتر رسمی طلاق سهمیه‌بندی شده است و این امر موجب افزایش قیمت توسط دفتر طلاق شده است؛ اما حدود قیمت و هزینه وکیل طلاق همان است که گفته شد؛ که شامل همه هزینه‌های طلاق توافقی مثل هزینه دادرسی و ثبت در دفتر خدمات، هزینه دادرسی و مشاوره دادگاه تا اخذ رأی قطعی گواهی نبود امکان سازش است به اینکه دادخواست طلاق توافقی باشد و چه اینکه تبدیل طلاق یک‌طرفه و توافقی.

ذکر این نکته ضروری است که حق‌الوکاله گفته‌شده شامل هزینه ثبت طلاق در محضر نیست. توصیه می‌شود که وکیل دادگستری مرحله ثبت طلاق در محضر را – علیرغم اینکه منع قانونی ندارد – انجام ندهد؛ زیرا بسیارند زوجینی که بعد از مدتی از تصمیم خود منصرف می‌شوند و همین فرصت سه‌ماهه ثبت طلاق در محضر توسط خود زوجین مهلت مناسبی برای تحلیل و عاقبت‌اندیشی توسط زوجین دارد؛ که آیا تصمیم صحیح را با شرایط زندگی خود گرفته‌اند یا خیر. از مضرات طلاق توافقی سرعت و عجله است.

البته در صورت اصرار شدید زوجین برای ثبت رأی در محضر طلاق توسط وکیل پایه‌یک دادگستری هزینه ثبت طلاق در محضر بانضمام هزینه شاهد و حق‌الوکاله جداگانه محاسبه خواهد شد. ولی اعتقاد ما مرحله ثبت طلاق در دفتر رسمی طلاق نیازمند وکیل نیست و شاید به صلاح خیلی از زوجین نباشد.

هزینه طلاق توافقی با وکیل چقدر است؟

این سوال از وکلای مختلف جواب متفاوت دارد. ملاک در حق‌الوکاله وکیل طلاق توافقی، وکیل و موکل است ولی در گروه حقوقی حق‌گرا هزینه طلاق توافقی توسط وکیل کامل متفاوت است حق‌الوکاله هر وکیل دو میلیون تومان است که با در نظر گرفتن همه هزینه‌ها با وکیل مبلغ نهایی شش میلیون تومان برای هر دو نفر زوجین است.

توجه داشته باشید که اگر دادخواست طلاق یک‌طرفه یعنی از جانب زوج یا زوجه بدهید و بعد آن را تبدیل به توافقی کنید دادگاه پرونده را به داوری ارجاع می‌دهد و چون به‌غلط رویه شده که از واحد داوری دادگاه داور تقاضا می‌شود نفری ۸۰ هزار تومان در اصفهان به‌عنوان هزینه داوری اخذ می‌شود.

هزینه طلاق در محضر سال ۱۴۰۱ چقدر است؟

تعرفه ثبت طلاق توافقی در محضر ۸۵۰ هزار تومان است اما با توجه به سهمیه‌بندی طلاق در دفاتر رسمی قیمت‌ها متغیر بین ۸۵۰ تا یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است. توجه داشته باشید که این مبلغ برای هر دو نفر است و این‌گونه نیست که هرکدام از زوجین این مبلغ را باید پرداخت کنند، متأسفانه بعضی دفاتر طلاق این مبلغ را از هر دو نفر جداگانه اخذ می‌کنند!

هزینه وکیل طلاق توافقی را چگونه و در چند مرحله دریافت می‌کنید؟

در ابتدای مراجعه زوجین و ثبت توافقات و تحویل مدارک توافقی برای طلاق مبلغ سه میلیون تومان دریافت می‌شود و باقیمانده پس از صدور رأی قطعی به همان مبلغ با تحویل مدارک و رأی به موکل دریافت می‌شود.

با داشتن وکالت طلاق از شوهر نیاز به وکیل و رفتن به مشاوره هست؟

اگر بخواهیم از راه دادخواست طلاق توافقی اقدام کنیم اول باید در سامانه تصمیم بهزیستی ثبت‌نام کنید و چند جلسه مشاوره را بگذرانید اگر به هر دلیل همسرتان همکاری نمی‌کند در اصفهان می‌توانید از طریق ثبت دادخواست طلاق یک‌طرفه و تبدیل به توافقی به نتیجه مطلوب خود برسید البته موضوع کامل فنی محسوب می‌شود در صورت تمایل و البته بخشش مهریه با ما تماس بگیرید تا وکیل طلاق توافقی (وکیل متخصص طلاق) وکالت شمارا به عهده بگیرد.

گام اول برای طلاق توافقی چیست؟

آنچه در این نوشتار می‌آید رویه دادگاه‌های خانواده اصفهان است در حال حاضر برای رسیدن به رأی گواهی نبود امکان سازش با توافق زوجین دو راه وجود دارد که هرکدام مزایا و معایب و معایبی دارند. اول ثبت‌نام در سامانه تصمیم بهزیستی و طی کردن مراحل مشاوره و سپس ثبت دادخواست طلاق توافقی دوم ثبت دادخواست یک‌طرفه و کمی صبور بودن و در ادامه تبدیل به رأی طلاق توافقی.

سؤال‌های متداول هزینه طلاق

هزینه طلاق توافقی با حضور زوجین و بدون حضور زوجین به‌طور دقیق چقدر است؟

هزینه طلاق توافقی در حالت کلی شامل: هزینه مشاوره‌های اجباری (حدود پنج جلسه)، هزینه دادرسی و تعرفه دفتر خدمات الکترونیک قضائی، حق‌الوکاله وکیل (اگر برای انجام کار وکیل داشته باشید)، هزینه مشاوره یا داوری مستقر در دادگاه خانواده، هزینه آزمایش نبود بارداری یا سلامت بکارت و درنهایت هزینه دفترخانه رسمی طلاق به‌منظور اجرای صیغه طلاق و ثبت طلاق است. چنان‌چه زوجین متقاضی طلاق توافقی، تمام این مراحل را خودشان انجام دهند، طبیعی است که حق‌الوکاله وکیل از هزینه آنان کسر می‌شود.

مراحل طلاق توافقی از جلسات مشاوره و دادگاه تا ثبت طلاق چقدر طول می‌کشد؟

برای پاسخ به این پرسش باید به دو نکته مهم توجه داشته باشید: الف) اگر برای انجام مراحل طلاق توافقی وکیل باتجربه و کامل مسلط به امور طلاق توافقی داشته باشید، تمام مراحل طلاق توافقی بدون حضور شما و در کوتاه‌ترین زمان انجام می‌شود. ب) اگر بنا به هر علتی تمایل دارید که خودتان مراحل طلاق توافقی را انجام دهید یا آنکه وکیلی که اختیار کرده‌اید، به انجام طلاق توافقی مسلط نباشد، مراحل طلاق توافقی ممکن است چند ماه زمان ببرد.

جلسات مشاوره طلاق توافقی چند جلسه است و آیا حضور زوجین اجباری است؟

از ابتدای آذرماه سال ۹۷، برای طلاق توافقی انجام چند جلسه مشاوره، اجباری شد و تعداد این جلسات به‌طورمعمول پنج جلسه است. در پاسخ به پرسش دوم باید گفت: که اگر زوجین برای انجام مراحل طلاق توافقی وکیل باتجربه و مسلط به انجام موضوع طلاق توافقی داشته باشند، تمام امور مربوطه ازجمله حضور در جلسات مشاوره توسط وکیل انجام می‌شود و نیازی به حضور زوجین در جلسات مشاوره نیست اما اگر زوجین وکیل نداشته باشند یا وکیل زوجین تسلط و تجربه کافی نداشته باشد، آن‌گاه حضور زوجین در تمام جلسات مشاوره اجباری است.

آیا در طلاق توافقی، بخشش مهریه از سوی زن اجباری است؟ مقدار آن چقدر است؟

ازآنجاکه طلاق توافقی از نوع طلاق خلع و از زیرمجموعه طلاق بائن محسوب می‌شود، مطابق با قانون مدنی، بذل مهریه (بخشش مهریه) از سوی زن لازم است. البته این نکته مهم را درنظر داشته باشید که مقدار و میزان مهریه‌ای که زن به شوهر خود بذل می‌کند به‌طورکامل اختیاری است و هیچ اجبار قانونی در مقدار بخشش وجود ندارد. درنتیجه زن با توافقاتی که با شوهر خود دارد، می‌تواند یا بخشی از مهریه (هرچند بسیار کم) و یا تمام مهریه را در قبال طلاق به همسر خود بذل کند.

کد خبر 585773

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.