آموزش‌وپرورش در حوزه جهاد تبیین چه وظیفه‌ای بر عهده دارد؟

«زمانی که جبهه متحد دشمن در دوران دفاع مقدس نتوانست پیشرفتی حاصل کند و متحمل شکست شد، به مبارزه بی‌امان خود ادامه داد، اما از جنگ فیزیکی و لشکرکشی پردردسر به جنگ رسانه‌ای و سایبری تغییر جهت داد و نبرد ترکیبی همه‌جانبه اعم از اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، عقیدتی را برنامه‌ریزی کرد.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، در شرایط کنونی جامعه ایرانی که دشمن در عرصه جنگ شناختی-ترکیبی به مقوله تغییر نسلی و آشنا نبودن دقیق و مؤثر نوجوانان و جوانان نسبت به رخدادهای گذشته کشور در رویارویی با اردوگاه آنان به مثابه یک فرصت می‌اندیشد و با بهره‌گیری از ابزار رسانه هجمه سنگینی متوجه ظرفیت‌ها و توانمندی‌های انقلاب و نظام ساخت، جهاد تبیین در حوزه هشت‌سال دفاع مقدس جز ضروریات مهم و اصلی جامعه امروز است. این ضرورت مسئولیت سنگینی را فراروی دستگاه‌ها و نهادهای مختلف از جمله وزرات آموزش‌وپرورش قرار داده است.

در بیان اهمیت جایگاه آموزش‌وپرورش در تربیت نسل جدید و انتقال ارزش‌های والای الهی و انسانی به آنها باید به بخشی از بیانات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در دیدار با فرهنگیان در تاریخ نوزدهم اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ اشاره کنیم؛ آنجا که ایشان می‌فرمایند: «دانش‌آموز باید در طول این ۱۲ سال، جایگاه خود را در این کاروان عظیمی که به سمت پیشرفت در جامعه اسلامی حرکت می‌کند، پیدا کند؛ باید بداند که در این مجموعه عظیم در این حرکت عظیم او چه‌کاره است؟ جایگاهش کجا است؟ شانش چیست؟ برای خودش نقش تعریف بکند، دانش‌آموز ما باید با احساس هویت ملی رشد کند، تربیت و بزرگ شود و پیش رود، وقتی یک جوان احساس هویت کرد، از انحراف، از خیانت، از سستی و تنبلی پرهیز خواهد کرد.»

نقش انتقال فرهنگ، ارزش‌های شهید و شهادت و مجاهدت رزمندگان در دوران افتخارآمیز دفاع مقدس به نسل جدید در هویت‌بخشی این نسل بر هیچ‌کس پوشیده نیست.

با توجه به جایگاه آموزش‌وپرورش در جهاد تبیین در حوزه دفاع مقدس به سراغ محمدحسن احمدی از رزمندگان دوران هشت ساله جنگ تحمیلی و پژوهشگر دفاع مقدس رفتیم و گفت‌وگویی را با او که این روزها به تدریس درس دفاع مقدس در دانشگاه‌ها می‌پردازد، ترتیب دادیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

چه تعریف کلی می‌توان از جهاد تبیین داشته باشیم؟

زمانی که از کلمه جهاد نام می‌بریم، باید در ابتدا به انواع جهاد اشاره کنیم، جهاد به انواع مختلفی از جمله جهاد ابتدایی و دفاعی، جهاد اکبر و اصغر، جهاد فرهنگی، اقتصادی و جهاد سیاسی تقسیم می‌شود. جهاد ابتدایی، نوعی از جهاد است که در اختیار پیامبر اکرم (ص) و امامان معصوم (ع) قرار داد، اما جهاد دفاعی در اختیار جانشینان امام زمان (ع) قرار گرفته است. جهاد اکبر در تعاریف دینی به تسلط انسان بر نفس خویش اشاره دارد و جهاد اصغر که همان حضور در میدان جنگ است، جهاد تبیین هم نمونه‌ای از جهاد فرهنگی است.

توجه به بحث جهاد تبیین در حوزه دفاع مقدس چه ضرورتی دارد؟

زمانی که جبهه متحد دشمن در هشت سال جنگ تحمیلی علیه ایران نتوانست پیشرفتی حاصل کند و متحمل شکست شد به مبارزه بی‌امان خود ادامه داد، اما از جنگ فیزیکی، لشکرکشی پردردسر و هزینه‌بر به نبرد رسانه‌ای و سایبری تغییر جهت داد و نبرد ترکیبی همه‌جانبه شامل اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، عقیدتی را برنامه‌ریزی کرد.

دلیل این مبارزه بی‌امان و مداوم چیست؟

ایران اسلامی به برکت انقلاب اسلامی یک هویت جدید پیدا کرد، هویتی عمیق، هویت اسلامی، هویت ولایی و هویت امام زمانی که جایگاه خاص خود را دارد و دشمن تمام تلاش خود را بر از بین بردن این هویت به کار گرفته است، از این‌رو باید تمام جامعه بر این موضوع متمرکز شود که هویت انقلاب تقویت، گسترش یافته و تثبیت شود.

آموزش‌وپرورش در حوزه جهاد تبیین چه وظیفه‌ای بر عهده دارد؟

عرصه‌های تربیتی، آموزشی، فرهنگی و معنوی باید در گام دوم انقلاب به نقش‌آفرینی بپردازد، از این‌رو طرح تحول در نظام آموزش و پرورش باید با قوت هر چه بیشتر محقق شود که این نمونه‌ای از جهاد تبیین است، کنار گذاشتن سند ۲۰۳۰ از اصل نظام تعلیم و تربیت از سوی رهبر فرزانه انقلاب نمونه دیگری از جهاد تبیین بود، این سند، ایران را به زیر سلطه فرهنگی، سیاسی و حتی اقتصادی جهان غرب می‌برد.

چه وظیفه‌ای بر دوش معلمان گذاشته شده است؟

وظیفه معلم در جامعه اسلامی، تاریخ‌سازی، تحول‌گرایی و تمدن‌سازی است و جهاد تبیین یعنی انتقال درست و صحیح تاریخ به فراگیران نظام آموزشی. باید به این نکته مهم توجه داشته باشیم که پیاده شدن اهداف حکومت اسلامی از دریچه تعلیم و تربیت عبور خواهد کرد. نسل جوان امروزی به تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی نیاز دارد، اما متأسفانه اطلاعات تاریخی و دینی خود را از فضای مجازی می‌گیرد، از این‌رو وظیفه معلمان در انتقال صحیح اطلاعات بسیار مهم است.

توانمندسازی معلمان برای انجام این وظیفه مهم چه اهمیتی دارد؟

در جهاد تبیین آموزش‌وپرورش باید به نبرد با عقاید غلط و باورهای نادرست همت گمارد که آگاه‌سازی و توانمندسازی معلمان به عنوان افسران جنگ نرم یکی از اصولی‌ترین و بهترین شگردهای برخورد با جنگ نوین همه‌جانبه جهان غرب است، چرا که آگاه‌سازی معلمان از طریق کلاس درس به دانش‌آموزان نیز انتقال می‌یابد.

به نظر شما آموزش‌وپرورش برای بحث جهاد تبیین در حوزه دفاع مقدس باید چه اقداماتی انجام دهد؟

انتقال فرهنگ دفاع مقدس و ارزش‌های شهید و شهادت و روایت آنچه در جنگ تحمیلی اتفاق افتاد، به دانش‌آموزان از طریق معلمانی صورت می‌گیرد که خود نسبت به این موضوعات آگاهی کامل داشته باشند و تربیت چنین معلمانی باید در دانشگاه فرهنگیان صورت بگیرد، از این‌رو ارائه درس دفاع مقدس در این دانشگاه ضرورت اجتناب‌ناپذیری دارد که نباید از نگاه متولیان امر دور بماند، اگر معلم آگاه شود، دانش‌آموز نیز آگاه خواهد شد و آگاهی دانش‌آموزان و نسل جدید از رشادت‌های رزمندگان در دوران جنگ تحمیلی و ایستادگی آنها در مقابل استکبار به هویت‌بخشی جامعه کمک بسزایی خواهد کرد.

کد خبر 585364

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.