تعیین سقف قیمت نفت امری دست‌نیافتنی است

یک تحلیل‌گر اقتصادی با اشاره به برگزاری نشست سران گروه هفت با هدف تعیین سقف قیمت نفت، گفت: این موضوع امری دست‌نیافتنی است، زیرا قیمت نفت تحت تأثیر عواملی چون دمای هوا، روند تولید، میزان مصرف، تقاضای جهانی و مواردی از این دست است. ‌

میثم مهرپور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: محوریت موضوعات نشست سران گروه هفت که اخیراً به انجام رسید قیمت نفت بود مبنی باآنکه کشورهای عضو، سقفی را برای قیمت نفت تعیین کنند. از بین این کشورهای عضو این گروه، آمریکا و کانادا صادرکننده نفت و مابقی واردکننده هستند.

وی با اشاره به تقابل نظامی روسیه و اوکراین گفت: این موضوع منجر به وضع تحریم‌هایی توسط اروپا بر ضد صادرات نفت روسیه شده است، بنابراین یکی از صادرکنندگان اصلی نفت در جهان اکنون تحریم شده و کاهش عرضه نفت افزایش قیمت آن را به دنبال داشته است.

این کارشناس تصریح کرد: البته روسیه بخشی از ضرر کاهش صادرات نفت خود را با افزایش قیمت ناشی از آن جبران می‌کند، حال‌آنکه متضرر واقعی در این شرایط، کشورهایی هستند که واردکننده نفت محسوب می‌شوند و طبیعتاً افزایش نرخ نفت موجب افزایش هزینه‌های تولید آن‌ها و تأثیر منفی بر رشد اقتصادی این کشورها می‌شود.

مهرپور تأکید کرد: پیش‌بینی می‌شد با پایان دوران کرونا شاهد رشد اقتصادی و رشد تولید باشیم که تقاضا برای نفت را افزایش می‌دهد. بنابراین شرایط فعلی و کاهش عرضه نفت روسیه همزمان با تورم‌های جهانی ماه‌های اخیر، رابطه متقابلی دارد.

وی با بیان اینکه شرایط برای کشورهای واردکننده نفت مناسب نیست، تصریح کرد: هرچند این کشورها خواستار تعیین سقفی برای قیمت نفت بوده و در مجموع هدف اصلی این اجلاس نیز چنین مسئله‌ای بوده است که امری دست‌نیافتنی است زیرا تعیین سقف قیمت نفت، تحت تأثیر عواملی چون دمای هوا، روند تولید، میزان مصرف، تقاضای جهانی و.. است.

کد خبر 585321

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.