سرای امید بی‌سرپناهان گرگان/ فاجعه بیخ‌گوش سمیرم!

پر بازدیدترین اخبار شهرهای ایران در هفته گذشته را در این بسته خبری بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، «سرای امید برای بی‌سرپناهان گرگان»، «تخلیه فاضلاب گلپایگان در اطراف منازل مسکونی»، «ساماندهی رودخانه خوانسار نیازمند ۷۵ میلیاردتومان اعتبار»، «اولویت‌های شهرداری مبارکه در فضای سبز»، «بام‌های آستارا دیگر سفال ندارد»، «تخریب بزرگ‌ترین سازه فلزی ناهمگون در ماسوله»، «پیشرفت ۵۵ درصدی بوستان زندگی نجف‌آباد»، «سد معبر گلوی شهر را می‌فشارد»، «نیاز آتش‌نشانی مبارکه به ایستگاه‌های جدید و نردبان هیدرولیک» و «فاجعه زیست‌محیطی بیخ‌گوش سمیرم» از عناوین اخباری است که هفته گذشته در صدر پر بازدیدهای سرویس شهرهای ایران ایمنا قرار گرفت و در این بسته خبری بازنشر می‌شود.

سرای امید برای بی‌سرپناهان گرگان

احمد سالاری، معاون خدمات شهری شهرداری گرگان با بیان اینکه این سازمان، ساختمان دو طبقه‌ای به نام مددسرای امید دارد، گفت: این مکان محل جمع‌آوری و اسکان موقت متکدیان، معتادان متجاهر و کودکان کار است و طی هفت ماه حدود ۳۰۰۰ نفر در این مددسرا اسکان داده شده‌اند.

وی تاکید کرد: پس از اسکان موقت در گرمخانه شهرداری با هماهنگی بهزیستی، معتادان متجاهر برای ترک اعتیاد به بهزیستی معرفی و اقدامات لازم جهت بهبود وضعیت کودکان کار انجام می‌شود. از خانواده این کودکان تعهد گرفته می‌شود تا در صورت صلاح‌دید این کودکان به آغوش خانواده بازگردند.

تخلیه فاضلاب گلپایگان در اطراف منازل مسکونی

از عناوین پربازدید خبری شهرهای ایران خبرگزاری ایمنا در هفته گذشته " تخلیه فاضلاب گلپایگان در اطراف منازل مسکونی" بود.

پروژه فاضلاب مسکن مهر گلپایگان به دلیل طراحی غیراصولی و ایجاد مخزن در زمان احداث پروژه، مشکلاتی را برای شهروندان ایجاد کرده است. این مخازن در مجاورت واحدهای مسکونی قرار دارد و پس از پر شدن در نزدیکی منازل شهروندان و محیط‌زیست منطقه، رها می‌شود.

در سال‌های اخیر شهرداری گلپایگان برای رفع این مشکل، پساب فاضلاب را به قنات‌های اطراف هدایت کرده است، درحالی‌که باید برای رفع معضل زیست‌محیطی پساب فاضلاب مسکن مهر سیستم شبکه فاضلاب شهری اجرا شود. مجتمع‌های مسکن مهر گلپایگان، مشکل دفع پساب فاضلاب دارد و این مسئله به معضلی بزرگ برای ساکنان تبدیل شده است.

ساماندهی رودخانه خوانسار نیازمند ۷۵ میلیارد تومان اعتبار

مهدی احمدی شهردار خوانسار گفت: خوانسار شهری خطی به طول ۱۴ کیلومتر است که کمربندی ندارد و تردد خودروهای سنگین از داخل شهر موجب بروز حوادث ترافیکی و آسیب به زیرساخت‌های شهری می‌شود؛ بنابراین اجرای پروژه کنارگذر شرقی خوانسار اهمیت زیادی دارد. حفاری‌های انجام شده از سوی شرکت آب‌وفاضلاب بدون بازسازی رها شده و شهرداری برای ترمیم حفاری‌های جامانده نیازمند دو هزار تن قیر است.

وی خاطرنشان کرد: رودخانه ساحلی شهر خوانسار ۱۳ کیلومتر طول دارد و تاکنون ۵۰ درصد آن دیواره‌سازی شده است؛ برای اتمام این پروژه نیازمند ۷۵ میلیارد تومان اعتبار هستیم.

اولویت‌های شهرداری مبارکه در فضای سبز

احمدرضا فروتن، مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری مبارکه گفت: در زمینه توسعه فضای سبز شهر مبارکه اقدامات مطلوبی انجام شده است، حفظ و توسعه کیفی فضای سبز، اولویت نخست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری مبارکه است و توسعه کمی فضای سبز، در اولویت دوم قرار دارد.

وی با ارائه گزارشی از عملکرد این سازمان طی شش ماه گذشته، خاطرنشان کرد: نگهداری مستمر حدود ۴۰۰ هکتار فضای سبز شهر شامل آبیاری، هرس، وجین و علف‌زنی، کوددهی و سم‌پاشی در شرایط خشکسالی و کاهش شدید منابع، هرس باغبانی و گیاه‌پزشکی بیش از ۱۴۰۰ اصله درخت از مهم‌ترین این اقدامات است.

بام‌های آستارا دیگر سفال ندارد!

"بام‌های آستارا دیگر سفال ندارد" یکی از اخبار پربازدید سرویس شهرهای ایران خبرگزاری ایمنا در هفته گذشته بود که جزئیات این مسئله در گفت‌وگو با مدیران شهری تشریح شد.

وجود بناها و نمادهای تاریخی، نقش بسزایی بر رونق گردشگری فرهنگی شهر دارد و در بسیاری از شهرهای دنیا گردشگران تمایل زیادی برای بازدید از اماکن و نمادهای تاریخی دارند؛ شهرداری‌ها می‌توانند این فرصت را غنیمت بشمارند و از این طریق درآمد پایدار بسیار خوبی کسب کنند.

بندر مرزی آستارا با ۵۵ هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان واقع شده است. آستارا به دلیل سفالی بودن پشت بام‌ها به شهر «بام‌های سفالی ایران» مشهور است، اما طی سال‌های اخیر، به دلیل بی‌توجهی مسئولان وقت و افزایش بی‌ضابطه ساخت‌وساز آپارتمان‌های چند طبقه توسط پیمانکاران، این نماد تاریخی و فرهنگی تا حدود زیادی از بین رفته و ورق‌های ایرانیت و حلب جایگزین سفال در پشت‌بام‌ها شده است.

تخریب بزرگ‌ترین سازه فلزی ناهمگون در ماسوله

یوسف نیرویی، شهردار ماسوله گفت: یک ساختمان چهار طبقه به مساحت دو هزار و ۸۶۰ مترمربع در سال ۱۳۷۰ توسط تعدادی از خیران ماسوله و رشت با کاربری دانشسرای شبانه‌روزی احداث شد، اما با ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی به دلیل کمبود منابع مالی، حدود ۲۷ سال نیمه‌کاره رها شد.

وی افزود: این سازه فلزی یکی از موانع ثبت جهانی ماسوله در یونسکو است و با نظر اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و دستور مراجع قضائی، توسط شهرداری در حال تخریب است.

پیشرفت ۵۵ درصدی بوستان زندگی نجف‌آباد

سیدرسول موسویان، معاون امور زیربنایی و حمل‌ونقل شهری شهردار نجف‌آباد گفت: در نظر داریم به‌منظور ایجاد مکانی سرشار از طراوت و شادابی، بوستان زندگی را هرچه سریع‌تر تکمیل کنیم و در اختیار شهروندان بگذاریم.

وی تاکید کرد: پروژه بوستان زندگی از بلوار کشاورز تا خیابان شهید بهرامی به مساحت ۲۵ هزار مترمربع با هفت زمین ورزشی به مساحت ۲۳۷۰ مترمربع، ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

سد معبر گلوی شهر را می‌فشارد!

از دیگر عناوین پربازدید اخبار سرویس شهرهای ایران خبرگزاری ایمنا در هفته گذشته " سد معبر گلوی شهر را می‌فشارد" بود که جزئیات این مسئله در گفت‌وگو با مدیران شهری تشریح شد.

سد معبر از معضلات جدی شهرهای کوچک و بزرگ است که شهروندان روزانه با آن دست به گریبان هستند؛ با این وجود حل این مشکل به دست فراموشی سپرده شده است. براساس تبصره «یک» بند «دو» ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، سد معابر عمومی و اشغال پیاده‌روها و استفاده غیرمجاز از فضای میدان‌ها، پارک‌ها و باغ‌های عمومی برای کسب یا هر عنوان دیگری، ممنوع بوده و شهرداری مکلف به رسیدگی است. مدیریت شهری باید نسبت به رفع موانع و آزاد کردن معابر و اماکن اقدام کند.

این روزها سد معبر در جای‌جای شهر گلپایگان مشاهده می‌شود. برخی فروشندگان یا دست‌فروشان با این تصور که معابر عمومی می‌تواند مکانی برای کسب‌وکار باشد اقدام به فروش محصولاتشان در پیاده‌روها می‌کنند؛ این اقدام علاوه بر اشغال کردن پیاده‌رو و سد معبر، تعدی به حقوق دیگر شهروندان است.

نیاز آتش‌نشانی مبارکه به ایستگاه‌های جدید و نردبان هیدرولیک

کیومرث مختاری، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مبارکه با بیان اینکه این سازمان به نردبان هیدرولیک برای اطفای حریق در ساختمان‌های مرتفع نیاز دارد، گفت: ساخت بناهای بلندمرتبه در شهر افزایش یافته است و در صورت وقوع حادثه در این‌گونه سازه‌ها، نردبان مناسب در اختیار نداریم.

وی تاکید کرد: طی شش ماه گذشته ۵۵۰ عملیات توسط آتش‌نشانان سازمان انجام شده که از این تعداد ۲۰۰ مورد مربوط به حوادث اطفای حریق و ۳۵۰ مورد مربوط به عملیات امداد و نجات بوده است.

فاجعه زیست‌محیطی بیخ‌گوش سمیرم

"فاجعه زیست‌محیطی بیخ‌گوش سمیرم" نیز مورد استقبال بازدیدکنندگان سرویس شهرهای ایران ایمنا قرار گرفت.

در قلب طبیعت بکر سمیرم، فاجعه‌ای زیست‌محیطی شکل گرفته است؛ زمین‌های کشاورزی مملو از زباله شده و خطر نفوذ شیرابه حاصل از زباله‌ها به منابع آب‌های زیرزمینی وجود دارد.

تخلیه زباله همواره یکی از دغدغه‌های مسئولان شهری بوده است؛ اگرچه شهرهای بزرگ به واسطه جمعیت، بیشتر با این معضل دست‌وپنجه نرم می‌کنند، اما این مشکل به دلیل همجواری شهرهای کوچک با طبیعت، نمود بیشتری می‌یابد و تبعات زیست‌محیطی به مراتب خطرناک‌تری دارد.

یکی از خطراتی که محیط‌زیست را تهدید می‌کند و موجب نگرانی شهروندان و کشاورزان سمیرم شده، نحوه تخلیه زباله‌ها در اطراف شهر است. ۳۰ سال است که ۹۰ درصد زباله‌ها از سوی ۶ شهرداری شهرستان در پنج کیلومتری جنوب سمیرم و در نزدیکی زمین‌های کشاورزی، به صورت غیراصولی تخلیه می‌شود.

کد خبر 585169

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.