تحصیل ۵۷ هزار دانش آموز اتباع در استان اصفهان

مدیرکل آموزش و پرورش استان گفت: استان اصفهان دارای ۵۷ هزار دانش‌آموز اتباع است که ۹۰ درصد آن‌ها از اتباع افغان هستند که با سیل جمعیتی جدید اتباع به کشور تخمین زده می‌شود ۲۰ هزار دانش‌آموز اتباع به جمعیت دانش‌آموزان اتباع استان اصفهان اضافه می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدرضا ابراهیمی امروز _چهارشنبه هشتم تیرماه_ در نشست خبری، اظهار کرد: در آموزش و پرورش ایران اسلامی دانش‌آموزان با هدف تعلیم و تربیت وارد مدرسه می‌شوند و معلم با ابزارهای علمی و تحقیقاتی گامی مؤثری برای نقش‌آفرینی در حوزه تعلیم و تربیت دانش‌آموزان بر می‌دارد.

وی افزود: نزدیک به یک میلیون دانش‌آموز در مدارس استان اصفهان در حال تحصیل هستند، در واقع آموزش و پرورش استان اصفهان دارای ۹۶۷ هزار دانش‌آموز است. همچنین آموزش و پرورش استان اصفهان دارای ۴۷ هزار معلم شاغل رسمی، حدود ۵۵ هزار معلم بازنشسته و بیش از ۲۰ هزار معلم غیررسمی دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان تصریح کرد: هیچ خانواده‌ای در کشور نیست که با مدرسه به طور مستقیم یا غیرمستقیم ارتباط نداشته باشد و خوشبختانه در استان اصفهان هیچ شهر و روستایی نیست که به واسطه نبود پایگاه آموزش و پرورش افراد از ادامه تحصیل باز بمانند.

حل شدن تنها بخشی از کمبود ۱۶ هزار معلم در استان اصفهان

وی اضافه کرد: در فرآیند تعلیم و تربیت فراهم بودن زیرساخت‌ها نیاز است، که مهمترین آن‌ها نیروی انسانی است، آموزش و پرورش استان اصفهان در سال گذشته ۱۶ هزار نیروی انسانی کم داشت که خوشبختانه از طریق آزمون استخدامی، فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان بخشی از آن حل شد.

ابراهیمی در پاسخ به سوال خبرنگار ایمنا مبنی بر تعداد آمار فوتی معلمان استان اصفهان در پاندمی کرونا، اظهار کرد: آمار دقیقی از تعداد معلمان فوت شده هم اکنون در دسترس نیست اما تعداد معلم‌ان فوت شده از کرونا در استان اصفهان نسبت به سایر استان‌های کشور کمتر است.

وی گفت: استان اصفهان دارای ۵۷ هزار دانش‌آموز اتباع است که ۹۰ درصد آن‌ها از اتباع افغان هستند که با سیل جمعیتی جدید اتباع به کشور تخمین زده می‌شود ۲۰ هزار دانش‌آموز اتباع به جمعیت دانش‌آموزان اتباع استان اصفهان اضافه می‌شود.

ابراهیمی ادامه داد: براساس جمعیت ۵۷ هزار نفری دانش‌آموزان اتباع استان اصفهان، ۱۹۶۰ هزار کلاس به آن‌ها اختصاص می‌یابد، که با افزایش جمعیت ۲۰ هزار نفری دانش آموزان اتباع پیش‌بینی می‌شود ۶۶۰ کلاس دیگر به ۱۹۶۰ هزار کلاس درس اضافه خواهد شد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با انتقاد از دفتر کمیساریای عالی در این استان، گفت: این دفتر برای تدریس دانش‌آموزان اتباع به آموزش و پرورش کمک نکرده و باعث تأسف است که با حجم بالای دانش‌آموزان اتباع تنها چهار مدرسه کمیساریای عالی در استان اصفهان وجود دارد.

وی تصریح کرد: فرآیند تعلیم و تربیت نیاز به زیر ساخت دارد که مهمترین زیر ساخت آن نیروی انسانی است. در جامعه تعلیم و تربیت استان به واسطه مهاجرتی که در این استان صورت گرفته است، ممکن است براساس جمعیت نیاز به فضا داشته باشد ولی خوشبختانه تاکنون هیچ دانش آموزی در استان اصفهان به دلیل کمبود فضای آموزشی از نعمت ادامه تحصیل بازنمانده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان افزود: نمی‌توان گفت مدارس استان اصفهان فرسوده و ناایمن هستند؛ هر چند ساختمان مدارسی در استان داریم که از لحاظ اسمی دارای سابقه ساخت طولانی هستند ولی طی ارزیابی‌هایی که سازمان نوسازی مدارس انجام داد بسیاری این ساختمان‌ها ضریب ایمنی بالایی دارند.

ابراهیمی ادامه داد: وظیفه تایید ایمنی ساختمان مدارس به عهده سازمان نوسازی مدارس است و این سازمان طی بازدیدهای مداومی که از مدارس انجام می‌دهد، ایمنی ساختمان‌های مدارس را مورد بررسی قرار داده و بسته به تشخیص اگر ساختمانی ناایمن باشد، نوسازی و تقویت ایمنی آن را انجام می‌شود.

پایان مدارس کانکسی در استان اصفهان

وی با بیان اینکه سه منطقه از استان اصفهان دارای مدارس کانکسی هستند، اظهار کرد: این سه منطقه در شهرستان‌های فریدن و سمیرم است؛ طبق مصوبات سفر رئیس جمهور تمام مدارس کانکسی استان اصفهان جمع آوری می‌شود؛ خوشبختانه در روستاها به دلیل کم بودن تعداد دانش آموزان مشکلی در تأمین فضای ایمن برای تحصیل این دانش آموزان وجود ندارد.

بخشنامه «استقرار» بازبینی می‌شود

مدیر کل آموزش و پرورش استان در پاسخ به سوال خبرنگار ایمنا مبنی بر اظهارات سازمان نظام مهندسی مبنی بر ناایمن بودن ساختمان‌های مدارس غیرانتفاعی استان اصفهان، گفت: بخشنامه‌ای توسط نظام مهندسی کشور تحت عنوان «استقرار» به مدارس غیر انتفاعی سراسر کشور ابلاغ شد که استانداردهای معین شده در آن برای ایمنی یک ساختمان مدرسه فوق العاده بالا است و در واقع این بخشنامه فوق استاندارد است در صورتیکه اگر استانداردهای این بخشنامه رعایت نشود، ساختمان ناایمن نیست.

تحصیل ۱۵ درصد جمعیت دانش آموزی استان اصفهان در مدارس غیرانتفاعی

وی ادامه داد: درحال حاضر ۱۵ درصد از جمعیت دانش آموزی استان اصفهان در مدارس غیرانتفاعی تحصیل می‌کنند و بطور قطع آموزش و پرورش استان سلامت و ادامه تحصیل دانش آموزان در فضای ایمن برایش در اولویت است. با توجه به استانداردهای بالای بخشنامه استقرار، قرار بر این شد این بخشنامه در مجلس مورد بررسی قرار گرفته و اصلاح شود.

ابراهیمی با بیان اینکه آموزش و پرورش استان اصفهان از لحاظ نیروی انسانی با کمبود شدیدی نسبت به سایر استان‌های کشور قرار دارد، گفت: براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش این کمبود نیرو باید توسط فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان برطرف شود ولی با توجه به اینکه خروجی این دانشگاه به میزان لازم نبوده، این کمبود نیرو از طریق استخدام در حال برطرف شدن است.

وی با تاکید بر اینکه خط قرمز آموزش و پرورش تخلف معلمان است، اظهار کرد: در هر جامعه کارمندی قانون شکن وجود دارد ولی خوشبختانه کمترین قانون شکنی را صنف معلمان دارند. آموزش و پرورش در صورت اثبات تخلف معلم در گام نخست وی را ارشاد کرده و اگر باز این تخلف صورت گرفت با متخلف برخورد اداری صورت خواهد گرفت.

مدیر کل آموزش و پرورش استان اصفهان افزود: رویکرد نوین آموزش و پرورش مهارت آموزی به دانش آموزان است البته این مهارت آموزی باید منتج به کارآفرینی شود؛ در سند تحول بنیادین و برنامه پنج ساله ششم باید نیمی از دانش آموزان پایه نهم به هنرستان بروند که در استان اصفهان این مهم حدود ۴۳ درصد محقق شده است.

اجرای طرح «هنرستان‌های در جوار صنعت»

وی تاکید کرد: لازم است تعداد هنرستان‌ها در استان اصفهان افزایش پیدا کند و تجهیزات آن‌ها بروز شود؛ به همین جهت طرح «هنرستان‌های در جوار صنعت» در استان درحال اجراست که دانش آموزان در کنار فراگیری درس‌های تئوری در محیط کامل صنعتی کار عملی انجام دهند و مهارت کسب کنند.

وی با اشاره به اهمیت سیاست‌های جوانی جمعیت کشور، گفت: اگر با همین روند نرخ زاد و ولد در کشور پیش برویم تا سال ۱۴۰۵ جمعیت دانش آموزی استان اصفهان با رشد روبرو است ولی بعد از این سال شاهد کاهش جمعیت دانش‌آموزی خواهیم بود.

مدیر کل آموزش و پرورش استان اصفهان در پاسخ به سوال خبرنگار ایمنا مبنی بر اینکه نتایج اجرای طرح «نماد» آموزش و پرورش، گزارش فراوانی چه آسیب‌های اجتماعی را در بین دانش‌آموزان می‌دهد، گفت: در نتایج این طرح مشخص شد دانش آموزان اصفهانی از لحاظ جسمی با چاقی مفرط روبرو هستند و در حوزه‌های دیگر نتایج حاکی از آن است که دانش آموزان با استرس، اضطراب، ناسازگاری و مصرف مواد مخدر روبرو بوده‌اند؛ البته پاندمی کرونا این شرایط را بدتر کرده است.

افزایش ۳۵ درصدی شهریه مهدکودک‌ها صحت ندارد

وی با اشاره به مصوبه مجلس مبنی بر واگذاری مهدکودک‌های تحت نظر بهزیستی به سازمان آموزش و پرورش، گفت: ساز و کار این روند و حتی تأمین فضا تا بخشی انجام شده است و قسمتی در وزارت آموزش و پرورش تحت عنوان «سازمان تربیت کودک» تشکیل شده است ولی متناظر آن در استان‌ها و شهرستان‌ها شکل نگرفته است.

ابراهیمی ادامه داد: تا چند ماه آینده این ساز و کار در تمامی استان‌ها و شهرستان‌ها شکل می‌گیرد. تاکنون از سوی وزارت آموزش و پرورش در رابطه با افزایش شهریه مهدهای کودک ابلاغ نشده است و افزایش ۳۵ درصد شهریه مهدکودک‌ها ادعای بی اساس است.

روزانه یک کلاس درس در استان اصفهان تأسیس می‌شود

وی با اشاره به نقش مهم خیرین در توسعه و نوسازی مدارس، اظهار کرد: خوشبختانه با تعامل خوبی که خیرین با اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان دارند هر هفته شاهد افتتاح و کلنگ زنی یک مدرسه در استان اصفهان هستیم در واقع روزی یک کلاس درس در استان اصفهان تأسیس می‌شود.

مدیر کل آموزش و پرورش استان اصفهان تاکید کرد: به هیچ وجه اخذ هزینه نباید شرط ثبت نام مدارس باشد و در صورتی که مدرسه‌ای (چه دولتی وچه غیر انتفاعی) ثبت نام و ارائه کارنامه را منوط به دریافت هزینه کرد، مرتکب تخلف آشکار شده است.

وی ادامه داد: البته باید به این مسئله توجه داشت که نزدیک به ۱۰ سال مدارس استان اصفهان سرانه نداشتند و با روی کار آمدن دولت سیزدهم طی سه مرحله این سرانه به حساب اداره کل آموزش و پرورش استان واریز شده است و ما بطور عادلانه بین مدارس استان توزیع کردیم. اگر پرداخت سرانه به مدارس تقویت شود به مرور نیازی به کمک خانواده‌ها به مدرسه نیست.

کد خبر 584978

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.