کمبود فرصت‌های تفریحی در شهر/باید تمام دستگاه‌ها با شهرداری هماهنگ باشند

یک جامعه‌شناس گفت: مسائل اجتماعی چندوجهی هستند و یک‌ نهاد نمی‌تواند مجری پیشگیری و مقابله با آن باشد؛ حتی اگر تمام نهادهای دولتی برای مقابله با این معضل‌ها به عرصه عمل بیایند، نمی‌توان انتظار داشت که بتوانند تمام این مشکل‌ها را رفع کنند.

احمد مهرشاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: در مطالعات شهری، زندگی شهری یکی از محورهای مورد بحث این حوزه است. در سال‌های اخیر زندگی شهری مبتنی بر زندگی ماشینی بوده و همین امر باعث شده است که شهرنشینی، رویکردی پراسترس و تنش‌زا برای شهروندان آن شهر به همراه داشته باشد. به همین دلیل، مبحثی در دنیای مدرن مطرح شد که شهر چه از لحاظ زیست‌محیطی و چه از لحاظ اجتماعی و فرهنگی، نیاز به فرصت‌هایی برای مکث و تأمل دارد؛ بر همین اساس سیاست پیاده‌مداری و پیاده‌روسازی بعضی از محورهای شهری به‌عنوان یک اولویت مهم در حوزه شهری دنبال شد.

چهارباغ پیشینه تاریخی در حوزه انسان‌محوری دارد

وی افزود: گذر فرهنگی چهارباغ دارای پیشینه تاریخی در حوزه پیاده‌مداری و انسان‌محوری است، به‌گونه‌ای که در دوران تاریخی مختلف به‌ویژه عصر صفویه این محور دارای رویکرد تفرجگاهی و انسان‌مداری بوده است؛ به همین جهت حال که چهارباغ توسط شهرداری اصفهان پیاده‌راه شده است این اقدام دارای ویژگی‌ها و رویکردهای مثبتی بوده که مهم‌ترین آن استفاده از این فضا برای مکث و تأمل در فضای شهری اصفهان است.

این جامعه‌شناس تصریح کرد: پروژه چهارباغ و پیاده‌راه کردن آن، هرچند اقدامی مؤثر برای شهروندان و شهر اصفهان است، اما در برخی از اقدامات پیاده‌راه چهارباغ آن‌طورکه نیاز بوده بررسی کارشناسی و آینده‌نگری صورت نگرفته است. یکی از بحث‌های مهم که در چهارباغ مطرح می‌شود این است که این نقطه شهر در طول دهه اخیر شاهد سیاست‌گذاری متنوعی بوده است.

لزوم فرصت تفریحی بیشتری برای شهروندان در چهارباغ

وی با بیان اینکه باید قبول کنیم در شهر اصفهان نتوانستیم فرصت‌های تفریحی خوبی برای شهروندان به‌ویژه نوجوانان و جوانان فراهم کنیم، ادامه داد: چهارباغ در چندسال اخیر با تغییرات مختلفی رو به رو بوده که همین امر منجر به برخی عارضه‌های هویتی در این محور شده است.

مهرشاد گفت: هم‌اکنون چهارباغ از یک طرف محور زیبایی و گردشگری شهر اصفهان است و از طرفی شاهد هستیم این محور تبدیل به مرکز عرضه فست‌فود شده است، بهتر بود در این محور فرصت تفریحی بیشتری برای شهروندان فراهم می‌شد.

این تحلیل‌گر مسائل اجتماعی ایران بابیان اینکه بخشی از سیاست پیاده‌راه‌سازی برای درنگ و آرامش شهروندان است، اظهار کرد: در بعضی از ساعت‌های روز در چهارباغ شاهد اسکیت‌بازی و دوچرخه‌سواری نوجوان و جوانان هستیم که با سرعت زیاد در حال حرکت هستند و از طرفی فست‌فودها با قرار دادن صندلی و میزهای خود فضای میانی چهارباغ را تصرف کرده‌اند؛ البته اشکالی ندارد یک بافت شهری کارکردهای متنوعی داشته باشد به‌شرط اینکه بین این کارکردها یک هارمونی وجود داشته باشد.

مهرشاد افزود: وقتی نتوانسته‌ایم در گذشته محیط‌های شهری را برای قشری از جامعه ایجاد کنیم و حتی به جهت فرهنگی آن قشر خیلی وارد فرآیند جامعه‌پذیری به‌طور کامل نشده‌اند، دور از انتظار نیست که آن قشر تلاش می‌کند برخی از فضای شهری را در تصرف خود درآورد؛ پس اگر گفته می‌شود چرا بیشتر شاهد حضور جوانان در محور چهارباغ نسبت به سیار نقاط شهر هستیم به خاطر این است که در دوره‌های گذشته محیط‌های شهری را برای جوانان این شهر فراهم نکرده‌ایم.

وی گفت: مسائل اجتماعی چندوجهی هستند و یک‌نهاد نمی‌تواند مجری پیشگیری و مقابله با آن باشد. حتی اگر تمام نهادهای دولتی برای مقابله با این معضلات به عرصه عمل بیایند، نمی‌توان انتظار داشت که بتوانند تمام این معضلات را رفع کنند. یکی از مشکلاتی که در شهرهای کشور شاهد هستیم این است که هماهنگی و وحدت رویه بین اجزا و عناصر جامعه وجود ندارد، اگر به دنبال رفع معضلات چهارباغ هستیم به‌جای اینکه تنها از شهرداری انتظار رفع معضلات را داشته باشیم باید تمام دستگاه‌ها با شهرداری یک نوع وحدت رویه داشته باشند، تا شاهد کاهش معضلات این گذر فرهنگی باشیم.

کد خبر 584931

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.