کمبود پارکینگ، معضل اساسی شهر تهران

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: در سال‌های اخیر کسری پارکینگ در شهر تهران به معضلی غیرقابل انکار تبدیل شده که به صورت روز افزون و در فقدان تعریف چشم‌انداز روشن از نحوه مدیریت و برنامه‌ریزی برای رفع آن، موجب نارضایتی شهروندان و بروز مسائل اجتماعی و فرهنگی شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، زهرا شمس‌احسان امروز -سه‌شنبه، هفتم تیرماه- در هفتاد و چهارمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در تذکری در خصوص کسر پارکینگ و دریافت عوارض تأمین در شهر تهران، اظهار کرد: در سال‌های اخیر کسری پارکینگ در شهر تهران به معضلی غیرقابل انکار تبدیل شده که به صورت روز افزون و در فقدان تعریف چشم‌انداز روشن از نحوه مدیریت و برنامه‌ریزی برای رفع آن، موجب نارضایتی شهروندان و بروز مسائل اجتماعی و فرهنگی شده است.

وی ادامه داد: این کسری پارکینگ نه تنها در مقاصد سفر از جمله مراکز تجاری، اداری و فرهنگی بلکه در مبدا و بافت‌های مسکونی نیز به وضوح قابل رصد و مشاهده است؛ این در شرایطی است که طبق مفاد طرح جامع بند (بند ۳-۶-۶)، ۱۲-۸ و ۸- ۱۶ طرح تفصیلی و مصوبات متعدد شورای اسلامی شهر تهران، شهرداری مسئولیت مستقیم در حوزه پارکینگ عمومی و محله‌ای را به عهده دارد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: علی‌رغم آن که تأمین قطعی و احداث پارکینگ مورد نیاز برای تمامی واحدهای تولیدی و تمام ساخت و سازهای شهری دربند ۱-۶-۶ طرح جامع، بند ۱-۱۲ ضوابط و مقررات طرح تفصیلی یکپارچه شهر تهران و مصوبه ۵۰۲ کمیسیون ماده پنج در مورد تاکید قرار گرفته، اما در سنوات گذشته به دلایل مختلف از جمله دریافت تعهد از مالکان جهت تأمین پارکینگ در شعاع ۲۵۰ متری کسر پارکینگ‌های زیادی بر پایتخت تحمیل شده است.

وی تصریح کرد: در بافت‌های فرسوده شهری به منظور پیش‌بینی مشوق‌هایی جهت ترغیب مالکان و سرمایه‌گذاران به نوسازی بافت، تأمین پارکینگ با ضرایب نیم (۰.۵) و هفتاد و پنج صدم (۰.۷۵) به ازای هر واحد مسکونی ملاک عمل بوده است، در اصلاحیه ضوابط مربوط به بافت فرسوده (بند ۱۵ ضوابط و مقررات طرح تفصیلی) که توسط سازمان نوسازی شهر تهران به تازگی تهیه و در حال بررسی جهت تصویب و ابلاغ نهایی در کمیسیون ماده ۵ شهر تهران است، این مشوق‌ها به طرق مختلف و بسته به مساحت قطعه پیش‌بینی شده که در صورت چاره اندیشی نکردن و اتخاذ تدابیر عملیاتی لازم، منجر به تشدید مشکل کمبود پارکینگ در معابر کم عرض و پر تراکم بافت فرسوده خواهد شد.

شمس‌احسان اضافه کرد: شورای اسلامی شهر تهران در ادوار پیشین در قالب مصوبات متعددی از جمله "اصلاحیه مصوبه ایجاد وحدت رویه در نحوه اقدام مناطق بیست‌دوگانه شهرداری تهران در خصوص دریافت عوارض تأمین پارکینگ‌های تعهدی، "عوارض افزایش ارزش قانونی، ناشی از طرح‌های توسعه شهری و ساخت پارکینگ محله‌ای، "بسته محرک در شرایط سخت اقتصادی و نیز در شرایط بحرانی ناشی از گسترش ویروس کرونا" با هدف ساماندهی موضوع تأمین پارکینگ‌ها در شهر تهران، دریافت عوارض کسر پارکینگ را صرفاً برای پارسل‌های واقع در شرایط خاص مندرج در مصوبه (هفت مورد) مجاز اعلام کرده است و در عین حال در مصوبات قید شده که تمام عوارض وصولی از این محل باید صرف ساخت پارکینگ‌های محله‌ای شود.

وی گفت: این موضوع به صراحت در تبصره‌های بودجه نیز به عنوان تکلیف شهرداری تهران لحاظ شده به‌گونه‌ای که شورای ششم در بند الف ذیل جز دو از تبصره اول بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری تهران، بر تخصیص ۱۰۰ درصدی منابع حاصل از عوارض تأمین پارکینگ به موضوع احداث پارکینگ مرحله‌ای تاکید کرده است؛ با این وجود و علی‌رغم پیش‌بینی منابع بالغ‌بر ۳,۱۰۰ میلیارد تومان از محل عوارض تأمین پارکینگ در بودجه مصوب سال‌های ۹۸، ۹۹، ۱۴۰۰ و۱۴۰۱، اقدامات مشخص و مشهودی برای رفع این مشکل انجام نشده و گزارشی نیز از برنامه‌ها و اقدامات شهرداری تهران در این زمینه ارائه نشده است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: از شهردار تهران تقاضا دارم پیش از آنکه تهران با چالش زیست‌پذیری مضاعف مواجه شود، به استناد تکلیف مندرج در طرح‌های توسعه شهری و مصوبات شورا، برنامه روشن و مشخصی را جهت احداث پارکینگ‌های محله‌ای در شعاع ۲۵۰ متری املاک بدون پارکینگ با اولویت بافت‌های فرسوده و زمینه‌سازی جهت انتقال سند تفکیکی آنها به مالکان واحدهای بدون پارکینگ تدوین و عملیاتی شود.

کد خبر 584707

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.