شهرداری متولی کاهش معضلات در چهارباغ نیست/نقش موثر پیاده‌راه‌ها در افزایش نشاط اجتماعی

یک روان‌شناس اجتماعی با بیان اینکه سرریز مسائل اجتماعی شهر اصفهان در چهارباغ بروز پیدا می‌کند، گفت: این نگاه که شهرداری متولی کاهش معضلات چهارباغ است، درست نیست زیرا شهرداری یک دستگاه خدمات‌رسان است و باید دستگاه‌های متولی مسائل اجتماعی هم به وظایف خود عمل کنند.

میلاد مشایخی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: امروزه علوم روان‌شناسی و جامعه‌شناسی با شهرسازی آمیخته شده و با تلاش برای کاستن از جرم و جنایت بهسازی اعصاب و روان مردم را مورد هدف قرار می‌دهد. راه رفتن در فضایی آرام بدون آلودگی‌های صوتی، رویدادهای اجتماعی بسیاری به دنبال خواهد داشت که پیاده‌راه‌ها این نقش را به‌خوبی ایفا می‌کنند؛ به همین جهت سال‌های گذشته در بیشتر شهرهای کشور روی موضوع پیاده‌راه‌ها تمرکز شده است.

برنامه‌های متنوع در چهارباغ از مؤلفه‌های نشاط اجتماعی در شهر اصفهان

وی افزود: در واقع پیاده‌راه‌ها به‌واسطه تعاملات اجتماعی گسترده‌ای که دارند، مکانی برای ارتباط هرچه بیشتر شهروندان با یکدیگر و فضای شهری است که نقش مهمی در تقویت هویت و حس تعلق شهری شهروندان دارد. پیاده‌راه‌ها به خاطر کارکرد مثبتی که در فضای شهری دارند، یکی از مؤلفه‌های شادی و نشاط اجتماعی شهروندان محسوب می‌شوند؛ البته زمانی می‌توان گفت پیاده‌راه‌ها توانسته‌اند نقش مهمی در ارتقای سلامت روان افراد جامعه ایفا کنند که در آن فعالیت‌ها و رویدادهای انسان‌محور برگزار شود.

این روان‌شناس اجتماعی تصریح کرد: هرچند پیاده‌راه چهارباغ اصفهان از لحاظ اجرا با انتقاداتی روبه‌رو بوده است که من هم این انتقادها را قبول دارم اما برنامه‌های متنوع فرهنگی، اجتماعی، مذهبی و هنری که در این گذر فرهنگی برگزار می‌شود، باعث شده است که این پیاده‌راه به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های مهم نشاط اجتماعی و افزایش شادی در شهر اصفهان شناخته شود.

رویکرد مثبت روان‌شناختی پیاده‌راه چهارباغ

وی گفت: یکی از مباحث مهم که ازنظر علم روان‌شناسی در شهرسازی بر آن تأکید شده استفاده از هنر در طراحی شهر است زیرا زمانی می‌توان گفت شهروندان در شهری می‌توانند احساس آرامش و شادابی داشته باشند که حداقل فضاهای شهری آن برمبنای هنری طراحی شده باشد، خوشبختانه در اجرای پیاده‌راه چهارباغ نسبت به برخی از پیاده‌راه‌های کلان‌شهرهای کشور این مؤلفه به‌درستی رعایت شده است.

مشایخی اظهار کرد: اگر در پیاده‌راه چهارباغ شاهد جرایمی چون نزاع و سرقت هستیم به خاطر فضای چهارباغ نیست بلکه عوامل متعددی در وقوع این حوادث نقش دارند که یکی از این عوامل مجاورت این گذر فرهنگی با مطب‌های پزشکی و بیمارستان‌ها است و به دلیل اینکه بسیاری از شهرستان‌ها و استان‌های اطراف شهر اصفهان از وجود این پزشکان بی‌بهره هستند شاهد حضور افراد غیربومی در این شهر به‌ویژه محور چهارباغ هستیم.

وی ادامه داد: طبیعی است فردی که به‌عنوان همراه بیمار از شهرستان دور به این شهر عزیمت می‌کند همچون شهروند عادی نیست که از شرایط روحی مناسبی برخوردار باشد بلکه در ضمیر ناخودآگاه از این بی‌عدالتی در سرانه پزشکی، وضعیت درمان و غیره شاکی است که این عوامل باعث شده که افراد آستانه تحمل کمتری داشته و آسیب‌هایی همچون نزاع در این محور اتفاق بیفتد.

دلیل حضور پررنگ جوانان در پیاده‌راه چهارباغ

این روان‌شناس اجتماعی گفت: دلیل اینکه در محور چهارباغ نسبت به سایر نقاط شهر شاهد حضور جوانان به‌ویژه مجردها هستیم به خاطر این است که فضای پیاده‌راه چهارباغ توانسته محیط امن و گرمی برای تعامل اجتماعی این قشر را فراهم کند. درواقع جوانان به دنبال کشف فضای شخصی برای گذران اوقات فراغت هستند که وجود اغذیه‌فروشی‌ها و کافی‌شاپ‌ها با قیمت مناسب، باعث شده که بیشتر از هر نقطه شهر اصفهان تمایل داشته باشند که در چهارباغ وقت‌گذرانی کنند.

وی تصریح کرد: جوانان به دنبال ایجاد پاتوق‌های اجتماعی خود هستند اما طراحی شهری اصفهان به دلیل وجود فضای سبز غنی و پارک‌ها باعث شده که بیشتر خانواده‌ها برای گذران اوقات فراغت ساعت‌ها در آن مکان حضور یابند. به‌عنوان نمونه خانواده‌ها ساعت‌ها در میدان نقش جهان به دلیل وجود چمن و فضای سبز حضور پیدا می‌کنند اما در چهارباغ چمن و فضای سبزی نیست که خانواده‌ها بتوانند روی آن بنشینند و وقت‌گذرانی کنند، اما در عوض در این محور شاهد مبلمان مدرن شهری هستیم، مبلمانی که بیشتر مورد سلیقه جوانان است.

لزوم توجه دستگاه‌های متولی مسائل اجتماعی به وظایف خود

مشایخی گفت: طبیعی است در فضایی که جوانان بیشترین حضور را دارند شبکه توزیع مواد مخدر هم حضور داشته باشد اما فروش مواد مخدر را نمی‌توان به‌عنوان کارکرد اشتباه محور چهارباغ در نظر گرفت، تنها کاری که می‌توان کرد این است که پلیس به‌طور نامحسوس در چهارباغ حضور داشته و نظارت کند. دلیل اینکه بر نامحسوس بودن حضور پلیس تأکید می‌شود بدین خاطر است که ازلحاظ علم روان‌شناسی وقتی پلیس در مکانی حضور مستقیم داشته باشد، مردم نسبت به آن مکان احساس ناامنی و ترس می‌کنند.

این روان‌شناس اجتماعی تصریح کرد: این نگاه اشتباه است که شهرداری متولی کاهش معضلات چهارباغ است، زیرا شهرداری یک دستگاه خدمات‌رسان است و این وظیفه دستگاه‌های متولی مسائل و آسیب‌های اجتماعی است که به حیطه وظایف خود در حوزه اجتماعی عمل کنند.

کد خبر 584502

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.