همسایه‌ها در مدار ایران

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _دوشنبه، ششم تیرماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «همسایه‌ها درمدار ایران» نوشت: «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر عراق روز گذشته برای دومین بار از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم به تهران سفر کرد. «الکاظمی» شهریورماه سال گذشته جزو نخستین مقامات منطقه بود که در تهران دست دوستی سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور را فشرد و بر اتحاد ناگسستنی تهران و بغداد تأکید کرد.

او روز گذشته نیز در دومین سفر خود به تهران یک هیئت بزرگ سیاسی و اقتصادی را با خود همراه ساخت تا این واقعیت بیش از پیش معلوم شود که رابطه سیاسی و اقتصادی تهران و بغداد نه از تلاش‌های آشکار و پنهان برای تخریب تأثیر می‌پذیرد و نه قربانی سیاست‌های شوم آمریکایی خواهد شد.

این سخن رئیسی در نشست خبری روز گذشته‌اش با «الکاظمی» که «ما کشور عراق را نزدیک‌ترین ملت به ملت ایران می‌دانیم و نزدیک‌ترین روابط را با کشور عراق رقم می‌زنیم» از اهمیت اتحاد راهبردی تهران و بغداد و وجود زمینه‌های مشترک فرهنگی میان دو ملت حکایت می‌کرد.

نزدیکی و درهم‌تنیدگی روابطی که در دوران چند ساله همراهی نیروهای مستشاری ایران با ارتش و نیروهای مردمی عراق در مبارزه با داعش شکل گرفت، مبادلات تجاری دست‌کم ۱۳ میلیارد دلاری که در دوره تحریم‌ها به ریال، دینار و یورو انجام شده و روابط ارگانیکی در طول سال‌های اخیر میان صنعت و تجارت دو کشور ایجاد کرده از جمله دلایلی است که سبب می‌شود رابطه ایران و عراق از ایمنی قابل توجهی در قبال مخاطرات خارجی برخوردار باشد.

همسویی سیاسی و منطقه‌ای، تقویت مناسبات تجاری و بازرگانی و همکاری‌های اقتصادی- سیاسی همچون تکمیل کریدور ترانزیتی میان سوریه، عراق، ایران و لبنان از جمله موضوعات مهم در دستور کار گفت‌وگوهای رئیس‌جمهور ایران و نخست وزیر عراق به‌شمار می‌آمد.

همسایه‌ها درمدار ایران

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «۱۰۰۰ صندلی دندانپزشکی دانشگاه‌ها سهم افراد خاص!» نوشت: صندلی دانشگاه‌های معتبر و رشته‌های پرمتقاضی فقط محل رقابت بین پشت کنکوری‌ها نیست؛ این صندلی‌ها گاهی وقت‌ها هم با تبصره‌هایی به افرادی که شایستگی علمی‌اش را ندارند، واگذار می‌شوند! این کار غیرقانونی هم نیست.

قوانینی وجود دارد تا بخشی از این صندلی‌ها به افراد خاصی مانند فرزندان اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها برسد. گاهی این عدد و رقم‌ها آنچنان بالاست که نمی‌توان به سادگی از کنار آن عبور کرد. به طور مثال آن‌طور که رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفته تفاوت حداقل هزار نفری در تعداد دانشجوی در حال تحصیل میان آمار ارائه شده توسط وزارت بهداشت و کارشناسان شورای عالی انقلاب فرهنگی دیده می‌شود.

این ماجرا مسبوق به سابقه است. سال ۹۸ هم بهروز بنیادی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از انتقال ۱۳۴ نفر از فرزندان اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد که در رشته دامپزشکی تحصیل می‌کردند به‌صورت غیرقانونی به رشته پزشکی خبر داد. گذراندن ۳۶ واحد در دانشگاه‌های نه چندان معتبر خارجی و ادامه تحصیل در دانشگاه‌های معتبر داخل با گرفتن انتقالی هم راهکار دیگری بود که پیش از این می‌شد از آن برای رسیدن به صندلی پزشکی استفاده کرد.

حراج صندلی رشته‌های برتر دانشگاه‌های برتر به نفع افراد خاص است، اما به رشته پزشکی محدود نمی‌شود. سال گذشته هم ۲۰ نفر از فرزندان هیئت علمی دانشگاه‌ها به دانشگاه صنعتی شریف به عنوان یکی از برترین دانشگاه‌های کشور راه یافتند و خلاصه این قصه سر دراز دارد! یک رانت موجه و قانونی یا شاید هم دور زدن قانون با بخشنامه و دستورالعمل! بی‌تردید بسیاری از داوطلبان کنکور دلشان می‌خواهد در رشته‌ها و دانشگاه‌های برتر درس بخوانند و رقابت اصلی در کنکور بر سر همین صندلی‌هاست.

در این میان، برخی پشت کنکوری‌ها با استفاده از یک سهمیه یا امتیاز خیلی خاص می‌توانند با این توجیه که پدر و مادرشان عضو هیئت علمی دانشگاه هستند، صندلی‌های پرمتقاضی را اشغال کنند! فرزندان اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها حتی می‌توانند رشته تحصیلی‌شان را هم تغییر و در رشته‌های برتر ادامه تحصیل دهند.

آمار دقیقی از این موارد وجود ندارد، اما اظهارنظرهای افراد مطلعی همچون نمایندگان مجلس یا رسانه‌ای‌شدن موارد خاص نشان می‌دهد عمق ماجرا بیشتر از چیزی است که فکرش را می‌کنیم! تصاحب صندلی دانشگاه‌های برتر از مسیرهای خاص پذیرش دانشجو از مسیرهایی غیر از کنکور و کسب رتبه لازم موضوعی است که هر چند عجیب می‌نماید، اما واقعیت دارد.

همسایه‌ها درمدار ایران

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مافیای داروخانه‌های زنجیره‌ای» نوشت: هفته گذشته بود که رئیس کمیسیون بهداشت، در صحن علنی مجلس بار دیگر هشداری را مطرح کرد که طی سال‌های اخیر شنیده شده بود اما شاید چندان جدی گرفته نمی‌شد.

دکتر حسینعلی شهریاری با اشاره به دغدغه‌های بیماران برای تهیه دارو و مشکلات موجود در حوزه مدیریت این نیاز حیاتی اظهار کرد: «داروخانه‌های زنجیره‌ای باعث ایجاد مافیای دارو شده است». داروخانه‌های زنجیره‌ای چیست؟ تا به حال نام فروشگاه‌های زنجیره‌ای را بسیار شنیده‌ایم؛ فروشگاه‌هایی که توسط سرمایه‌داران بزرگ و به شکل گسترده در نقاط مختلف کشور تأسیس می‌شود و مردم را سمت خود جذب می‌کند.

اگرچه گفته می‌شود توسعه این فروشگاه‌ها، منجر به حذف بسیاری از فروشگاه‌های کوچک، به ویژه در شهرستان‌ها می‌شود، اما فعلاً خوب یا بد بودن توسعه این فروشگاه‌ها مدنظر ما نیست و می‌خواهیم درباره «داروخانه‌های زنجیره‌ای» صحبت کنیم. این داروخانه‌ها هم مشابه همان فروشگاه‌های زنجیره‌ای هستند با این تفاوت که برخلاف آن‌ها، بسیاری‌شان تابلوهای یکرنگ و نام‌های یکسان ندارند در حالی که پشت پرده، مدیریت آن‌ها در دست سرمایه‌دارانی است که به حوزه دارو، مکمل‌ها و لوازم آرایشی ورود کرده‌اند.

رئیس کمیسیون بهداشت گفت: در حال پیگیری هستیم ما این موضوع را عصر روز گذشته از دکتر حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت، جویا شدیم. شهریاری درباره این موضوع و نگرانی‌ها از ایجاد مافیای دارو به دلیل ایجاد داروخانه‌های زنجیره‌ای در کشور این‌طور گفت: کمیسیون بهداشت در حال پیگیری این موضوع است.

وی تصریح کرد: مجلس صرفاً در این حوزه وظیفه نظارتی دارد اما باید با کمک سایر دستگاه‌های نظارتی، این موضوع را بررسی کنیم. آمار هولناک هجوم سرمایه‌داران به یک حوزه حیاتی استقبال از سرمایه‌داران و انداختن فرش قرمز زیر پای آن‌ها، همیشه خوب و ضروری است اما نه در جایی که بحث جان مردم و تأمین داروی بیماران در میان باشد.

با این حال به نظر می‌رسد این اتفاق در کشور ما رخ داده و فاجعه بزرگی رقم خورده است که گاهی هم صدایش از میان شکوه و ناله خانواده‌های سردرگم یافتن داروی بیماران شنیده می‌شود.

همسایه‌ها درمدار ایران

کد خبر 584358

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.