نظرات حوزه ژنتیک پزشکی قانونی در بحران‌ها فصل‌الخطاب است

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: در وقوع بحران‌ها و حوادث غیرمترقبه، نظرات کارشناسی آزمایشگاه ژنتیک پزشکی قانونی در تعیین هویت و شناسایی قربانیان، فصل‌الخطاب است.

به گزارش ایمنا، عباس مسجدی، که به مناسبت هفته قوه قضائیه در مسجد جامع قلهک در جمع مردم حضور یافت، با اظهار کرد: علم پزشکی قانونی در ایران بیش از صدساله سابقه دارد و این سازمان با پیشرفت‌های مستمر و توسعه خدمات هم‌اکنون محل گردش بیش از یک‌سوم پرونده‌های قضائی است.

صدور سالیانه ۲ میلیون گواهی

وی عمده‌ترین عرصه فعالیت پزشکی قانونی را حوزه معاینات بالینی عنوان کرد و در ادامه افزود: پزشکی قانونی سالانه حدود دو میلیون گواهی صادر می‌کند که بخش قابل‌توجهی از آن مربوط به حوزه معاینات بالینی و در رأس آن معاینه مصدومان نزاع و تصادفات است.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور با اشاره به تنوع و گستردگی خدمات سازمان در معاینات بالینی، تصریح کرد: معاینات روان‌پزشکی مانند ارزیابی از جهت محجوریت، معاینات خاص مردان وزنان، معاینات تحمل کیفر و… نیز از دیگر علل مراجعه به بخش معاینات پزشکی قانونی است که درمجموع حدود ۹۰ درصد خدمات سازمان در حوزه معاینات بالینی به مراجعان ارائه می‌شود.

وی تصریح کرد: حوزه امور تشریح سازمان باوجودآنکه حدود پنج درصد خدمات سازمان را شامل می‌شود، اما از مهم‌ترین و تخصصی‌ترین بخش‌های سازمان است؛ حوزه کمیسیون نیز با بهره‌مندی از متخصصان و کارشناسان متعهد و زبده به پرونده‌های ارجاعی در موضوعات مختلف ازجمله قصور پزشکی رسیدگی می‌کند.

مسجدی بابیان اینکه حوزه آزمایشگاه نیز ازجمله مهم‌ترین بخش‌های سازمان است، افزود: طی سال‌های اخیر شاهد پیشرفت‌های فوق‌العاده‌ای در حوزه آزمایشگاه بوده‌ایم به‌نحوی‌که امروز و در بسیاری از بحران‌ها و نیز در حل بسیاری از پرونده‌ها، نظرات حوزه آزمایشگاه سازمان فصل الخطاب محسوب می‌شود.

اهمیت بانک اطلاعات هویت ژنتیک ایران

وی همچنین بانک اطلاعات هویت ژنتیک ایران را که با اتکا به نیروهای متخصص داخلی و نرم‌افزارهای بومی ایجادشده است از افتخارات کشور عنوان کرد و گفت: بومی‌سازی تجهیزات و مواد مصرفی موضوعی مهم و اولویت اساسی برای سازمان است که متخصصان و نخبگان جوان ما در این مسیر واردشده و دستاوردهای خوبی نیز داشته‌اند و تلاش ما تبدیل تحریم‌ها به فرصت با حرکت در این مسیر است.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور با اشاره به سخنان رئیس قوه قضائیه در آئین رونمایی از کیت ژنتیک ساخت مرکز تحقیقات پزشکی قانونی، اعتماد به محققان و دانشمندان داخلی را امری به‌مراتب مهم‌تر از تولید این محصولات و صرفه‌جویی‌های ارزی ناشی از آن دانست.

وی به فعالیت بانک سلول و بافت در مرکز تحقیقات پزشکی قانونی نیز اشاره کرد و در ادامه افزود: فرآوری بافت از دیگر دستاوردها و فعالیت‌های سازمان است که سالانه حدود ۴۰۰ هزار بیمار از محصولات آن بهره می‌برند.

منبع: میزان

کد خبر 584206

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.