بریکس؛ خنثی کننده تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران

چنانچه ایران به عنوان عضو بریکس شناخته شود عملا چیزی به نام تحریم حتی در حد تبلیغ بر ایران اثری نخواهد داشت؛ همان‌گونه که روی چین و روسیه موثر نبود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بریکس شامل اقتصادهای نوظهور جهانی چین، روسیه، هند، برزیل و آفریقای جنوبی است و ایده شکل‌گیری آن به سال ۲۰۰۰ برمی‌گردد.

سهم پنج کشور عضو گروه بریکس از اقتصاد جهانی از زمان تأسیس این گروه در سال ۲۰۰۹ تا سال ۲۰۲۰ بیش از هشت درصد افزایش یافته است.

براساس آمار بانک جهانی از تولید ناخالص داخلی کشورها به قیمت‌های جاری، در سال ۲۰۰۹ که گروه اقتصادهای نوظهور جهان متشکل از برزیل، روسیه، هند، چین و سپس آفریقای جنوبی، تشکیل شد و نام بریکس به خود گرفت، سهم این پنج کشور از تولید ناخالص داخلی جهانی ۱۵.۹ درصد بود.

به این ترتیب، با همکاری‌های این پنج کشور در مسائل کلان اقتصادی جهان، به‌تدریج سهم آن‌ها از اقتصاد دنیا افزایش یافت و در سال ۲۰۲۰ به ۲۴.۴ درصد رسید.

از سوی دیگر صندوق بین‌المللی پول نیز پیش‌بینی کرده که سهم گروه بریکس از اقتصاد جهانی در سال‌های آینده همچنان افزایشی خواهد بود و در سال ۲۰۲۷ به ۲۸.۹ درصد خواهد رسید.

روز جمعه _سوم تیرماه_ به دعوت رسمی شی‌جین پینگ، رئیس‌جمهوری خلق چین به عنوان رئیس دوره‌ای بریکس، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در اجلاس سران بریکس و تعدادی از کشورها موسوم به «بریکس پلاس» شرکت و سخنرانی کرد.

در این نشست رئیس جمهور کشورمان دیدگاه‌های جمهوری اسلامی در خصوص مسائل بین‌المللی و توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی با سایر کشورها تشریح کرد. همچنین در این اجلاس، از کشورهای منطقه غرب آسیا صرفاً ایران دعوت شده است.

برای بررسی حضور ایران در اجلاس بریکس با ابوالفضل ظهره‌وند، کارشناس مسائل بین‌المللی به گفت‌وگو پرداختیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

ارزیابی شما از حضور ایران در نشست بریکس چیست؟

دعوت شی‌جین پینگ رئیس دوره‌ای بریکس از آیت‌الله رئیسی یک علامت مثبت به ایران و ناظر بر اراده یکی از اعضای اصلی و کلیدی بریکس یعنی چین در همکاری با ایران است و این حضور فرصتی مغتنمی برای آیت‌الله رئیسی بود که در یک اجلاس بسیار مهم بین‌المللی که بیش از ۳۰ درصد اقتصاد جهان و بیش از نیمی از جمعیت جهان را در اختیار دارند صحبت کند.

منطقه‌ای با این حد از ظرفیت به معنای خنثی کردن تحریم‌ها و تمام حل و فصل مشکلاتی که در خصوص آمریکا و غرب داریم که فرصت مغتنمی است

خوشبختانه رئیس جمهور کشورمان با این مسئله برخورد فعالانه داشت و دعوت را اجابت کرد و در این اجلاس زمینه و فرصت سخنرانی را فراهم کردند.

در گذشته برای عضویت در بریکس پیشنهاد داده بودیم و به نظر من این دعوت مقدمه‌ای است تا ایران بتواند عضو بریکس شود و پنج کشور عضو به شش کشور تبدیل شوند.

در حقیقت ایران از این ظرفیت و موقعیت ژئوپلتیکی و اقتصادی برخوردار است که به عنوان قدرت نه تنها نوظهور در محیط سیاسی بین‌الملل بلکه در محیط اقتصادی هم این عنوان را داشته باشد. در مجموع ارزیابی مثبتی از این روند دارم.

باید طی یکی دو ماه آینده که نشست شانگهای هم برگزار می‌شود مسئله پذیرش عضویت دائمی ایران هم جنبه قطعی پیدا می‌کند از این رو باید گفت روند به نفع ایران و منافع امنیت ملی ما به جلو خواهد رفت.

هدف گروه بریکس چیست و آیا در مذاکرات برجامی تأثیری خواهد داشت؟

برجام فرجامی جز مصیبت برای ایران نداشت، برجام تله سیاسی امنیتی غرب برای مهار و کنترل ایران و حتی فروپاشی ایران بوده است و اساساً باید برجام را به عنوان یک پروژه دید نه یک توافق.

نکته دیگر مسئله تحریم‌ها است که اکنون هم روسیه و هم چین مورد هدف تحریم آمریکا بوده و هستند، بنابراین چنانچه ایران در گروه بریکس وارد شود عملاً چیزی به نام تحریم در حد تبلیغ نمی‌تواند روی ایران مؤثر باشد همان‌گونه که بر چین و روسیه مؤثر نبود. درآمد نفتی و قدرت پول ملی روسیه بیش از آن چیزی است که قبل از حمله به اوکراین و برقراری تحریم‌ها اتفاق افتاده است.

بنابراین ما باید مسئله بریکس را به عنوان فرصت ببینیم، چین، روسیه، هند، برزیل و آفریقای جنوبی (پنج کشور عضو بریکس) نشان دادند که با تمرکز بر ظرفیت‌های داخلی و همکاری فی‌مابین توانستند درصد بالاتری از تولید ملی را داشته باشند و بر تولید ناخالص جهانی نقش ایفا کنند و به قدرت‌های نوظهور تبدیل شوند.

زیرا با قدرت نوظهور توانستند سلطه و هژمونی آمریکا را در عرصه‌های اقتصادی به صورت کامل زیر سوال ببرند به همین خاطر آمریکایی‌ها نگران از این هستند که بریکس بتواند عضو جدیدتری بپذیرد و تبادلات و مبادلات پولی و بانکی خاص خود را برقرار کند. که در این صورت کنار زدن سلطه و حاکمیت دلار از بخشی از اقتصاد جهانی و از کار انداختن اهرم سوئیفت علیه کشورهای هدف که از جمله ایران و روسیه هم مورد هدف قرار خواهد داد را رقم خواهد زد.

اجلاس بریکس فرصتی برای کشورها در مقابل سلطه آمریکا و تهدید مستقیمی علیه آمریکا و متحدان آن است.

نظر شما در خصوص شایعه حذف ایران از بریکس و تضعیف روابط ایران و چین توسط دشمنان چیست؟

هرچند که نباید به شایعات بها داد، اما اینکه رئیس‌جمهور کشورمان برای سخنرانی و حضور در بریکس دعوت شده است. از این‌رو باید گفت ایران عضو رسمی اجلاس بریکس نبوده که بخواهد حذف شود. ایران برای حضور در این اجلاس تمایل نشان داده است تا بتواند از این طریق عضویت بریکس را هم به دست بیاورد.

دعوت شی‌جین پینگ در واقع خنثی‌کننده مصوبه اخیر کنگره آمریکا بوده است که علیه روابط ایران و چین تصویب و سیاست تحریمی اعمال کردند، از طرف دیگر علامت روشنی برای اینکه رئیس دوره‌ای بریکس علاقه‌مند به حضور ایران در بریکس است.

بنابراین آنچه عنوان می‌شود که ایران از نشست دوره‌ای بریکس حذف شده است از طرف بدخواهان ایران و طرفداران برجام مطرح می‌شود. قطعاً طرفداران برجام امیدشان را از دست داده‌اند و سفر جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران ناظر بر این موضوع است. از این‌رو نگرانی آمریکا و غرب تشدید شده است و به احتمال زیاد آمریکایی‌ها برای فریب‌کاری نشان خواهند داد که آماده دادن امتیاز بیشتری هستند تا به برجام بازگردند.

جدا کردن روسیه، چین و ایران از یکدیگر استراتژی کلیدی برای غرب است، در حال حاضر بین روسیه و چین نتوانستند این جدایی را به وجود بیاورند و به دنبال آن هستند که از طریق برجام ایران را از روسیه و چین جدا نگه دارند که این موضوع یک فریب است و باید هوشیار باشیم و اجازه ندهیم آمریکایی‌ها بخواهند ما را فریب دهند.

امکان عضویت رسمی ایران در اجلاس بریکس وجود دارد؟

عضویت رسمی ایران در اجلاس بریکس نیازمند گذراندن فرآیندهایی است. پیش از اینکه آیت‌الله رئیسی به عنوان رئیس‌جمهور ایران انتخاب شود ایران را به عنوان عضو ناظر در شانگهای پذیرفتند و بعد در دوره ایشان عضویت ما را پذیرفتند و اکنون باید این عضویت جنبه رسمی پیدا کند و ما وارد شانگهای شویم و به نظر می‌رسد تا دو ماه آینده که نشست سران شانگهای برگزار شود عضویت ایران در شانگهای جنبه عملیاتی پیدا کند.

عضویت در بریکس نیز فرآیند دارد و این‌گونه نیست که درخواستی صورت بگیرد و وارد این اجلاس شویم، از این‌رو باید فرآیندها طی شود.

کد خبر 584124

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.