۶ تیر ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰
کهیر چیست؟ + علائم و درمان

بیماری کهیر (Hives) به نقاط و ورم‌های قرمز روی پوست اشاره دارد که اغلب ایجاد خارش می‌کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، کهیر نوعی واکنش پوستی است که بسیاری از افراد هرچند وقت یک‌بار به آن دچار می‌شوند. کهیر یا راش (Rash) ضایعات قرمز، برجسته و خارش‌دار پوستی است که گاهی به علت آلرژی ایجاد می‌شود. زمانی که یک واکنش آلرژیک در بدن رخ می‌دهد، بدن پروتئینی به نام هیستامین آزاد می‌کند و هنگامی که این ماده آزاد می‌شود از رگ‌های خونی کوچک معروف به مویرگ‌ها، مایع نشت می‌شود که این مایعات در پوست جمع شده و باعث ایجاد عارضه پوستی می‌شود.

انواع کهیر

کهیر پوستی در واقع واکنش پوستی است که ممکن است حاد یا مزمن باشد. کهیرهای مزمن برای بیش از شش هفته روی پوست باقی می‌ماند. این نوع کهیرها به صورت مداوم عود می‌کند و گاهی ماه‌ها یا سال‌ها این علائم تکرار می‌شود. ممکن است علت بروز کهیر مزمن تیروئید، هپاتیت، عفونت یا سرطان باشد؛ این اتفاق ممکن است به سیستم ایمنی مربوط باشد یا ویروس‌ها باعث ایجاد آن شده باشد.

کهیرهای حاد در کوتاه مدت به وجود می‌آید و از بین می‌رود؛ این نوع کهیر به صورت ناگهانی ظاهر می‌شود و پس از چند روز به صورت خودبه‌خود از بین می‌رود. رایج‌ترین علت ایجاد این نوع عارضه غذاها، دارو و عفونت است. علائم کهیر حاد کمتر از شش هفته طول ماندگار است و معمولاً بر صورت، گردن، انگشتان دست، انگشتان پا و ناحیه تناسلی تأثیر می‌گذارد.

شکل ظاهری کهیر

بارزترین علامت برای تشخیص کهیرها جوش‌هایی است که روی پوست ایجاد می‌شود؛ این جوش‌ها ممکن است قرمزرنگ باشد یا دقیقاً همرنگ پوست ظاهر می‌شود. این عارضه خارش ایجاد می‌کند و اندازه آن می‌تواند کوچک یا بزرگ باشد. معمولاً زمانی که دانه‌ها به صورت دسته‌ای ایجاد می‌شود، مدت طولانی‌تری روی پوست باقی می‌ماند، اما جوش‌های تکی پس از نیم ساعت تا یک روز از بین می‌رود.

علائم کهیر

کهیرهای معمولی به صورت ناگهانی ظاهر می‌شوند بدون دلیل خاصی ایجاد شده و به نظر می‌رسد که اغلب در چندین قسمت بدن ایجاد می‌شوند. آن‌ها خارش‌دار و متورم هستند و بین چند دقیقه تا چند ساعت از بین می‌روند تا در جای دیگر ظاهر شوند. این اتفاق ممکن است از روزها تا هفته‌ها ادامه داشته باشد؛ البته اکثر کهیرها در کمتر از شش هفته از بین می‌روند. اگر بهبود کهیر بیش از شش هفته طول بکشد کهیر مزمن نامیده می‌شود.

علل ایجاد کهیر

با وجود اینکه در بیش از نیمی از موارد، علت دقیق بروز کهیر مشخص نیست؛ نوع مزمن آن ممکن است به عنوان پاسخ خودایمنی ایجاد شود. هنگامی که بدن به آلرژن یا محرک‌ها واکنش نشان می‌دهد و هیستامین یا دیگر مواد شیمیایی در زیر پوست آزاد شود در ادامه "کهیر" ایجاد می‌شود.

نمونه‌هایی از محرک‌های شناخته شده شامل داروها مانند بعضی از آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی مانند آسپرین و مهارکننده‌های آنزیم تبدیل‌کننده آنژیوتانسین، غذاها مانند آجیل، صدف، تخم‌مرغ، توت‌فرنگی و محصولات حاوی گندم، عفونت‌ها از جمله آنفلوآنزا، سرماخوردگی و عفونت‌های باکتریایی، انگل‌های روده‌ای، تغییرات دما، حیوانات، گردوغبار، نیش حشرات، گرده گل، بعضی از مواد شیمیایی، بعضی از گیاهان، بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های تیروئید یا لوپوس، قرار گرفتن در معرض نور خورشید و استرس می‌شود.

درمان کهیر

داروهایی که ممکن است پزشکان برای درمان کهیر برای شما تجویز کنند شامل آنتی‌هیستامین، سیتریزین و لوسیون‌ها و کرم‌های ضدخارش می‌شود. بعضی از آنتی‌هیستامین‌های مناسب برای درمان این عارضه شامل لوراتادین، فکسوفنادین و دسلوراتادین می‌شود. سیتریزین نیز نوعی آنتی‌هیستامین خواب‌آور است که می‌تواند در کنترل واکنش‌های پوستی به شما کمک کند. همچنین، لوسیون کالامین یا کرم هیدروکورتیزون می‌توانند در کاهش خارش کهیر مؤثر واقع شود.

درمان خانگی کهیر

بعضی از محرک‌ها باعث ایجاد واکنش پوستی نمی‌شود، اما می‌توانند علائم را تشدید کنند؛ بنابراین بیماران باید آن‌ها را شناسایی کنند و از مواجهه با آن‌ها دوری کنند. در این صورت ممکن است لازم باشد فرد از مصرف بعضی داروهای خاص دوری کند، استرس نداشته باشد، صابون‌ها، کرم‌های پوستی و مواد شوینده‌ای انتخاب کند که حساسیت به آن‌ها خفیف باشد و از مصرف غذاهای خاص تولیدکننده هیستامین مانند اسفناج، ماهی، ماست، گوجه‌فرنگی، غذاهای فرآوری شده، گوشت، شکلات و توت فرنگی اجتناب کند.

تشخیص کهیر

پزشک با معاینه پوست شما می‌تواند کهیر را تشخیص دهد؛ آزمایش‌های آلرژی نیز می‌توانند به شناسایی عوامل واکنش‌زا کمک کند. این آزمایش‌ها شامل آزمایش‌های پوستی و خون می‌شود. در آزمایش‌های پوستی پزشک آلرژن‌های مختلف را روی پوست آزمایش می‌کند، اگر پوست قرمز یا متورم شود به این معنا است که به آن ماده حساسیت دارید. در صورتی که کهیر از نظر ماهیت مزمن باشد معمولاً آزمایش پوستی انجام نمی‌شود. در آزمایش خون نیز آنتی‌بادی‌های خاص در خون بررسی می‌شود بدن برای مقابله با آلرژن‌ها آنتی‌بادی تولید می‌کند. در صورتی که آنتی‌بادی زیادی در بدن تولید شود، می‌تواند علتی برای ایجاد کهیر و تورم باشد.

کد خبر 584113

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.