رونق و تعالی تئاتر بزرگسال وابسته به تئاتر کودک و نوجوان است

مدیرکل هنرهای نمایشی گفت: تجربیات و سوابق این جشنواره رصد و مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت تا آگاه باشیم به منظور برگزاری این رویداد در سال آینده نیازمند چه گام‌هایی برای برگزاری بهتر آن هستیم. این جشنواره دارای قدمت است و امسال بیست و هفتمین دوره آن برگزار می‌شود.

به گزارش ایمنا، کاظم نظری درباره برگزاری این دوره از رویداد تئاتر کودک و نوجوان همدان، اظهار کرد: در ابتدا جا دارد از زحمت‌های کلیه عوامل اجرایی که همچون ادوار گذشته تلاش کردند تا جشنواره ماندگاری برگزار شود، تشکر ویژه کنم. همچنین از مدیرکل محترم استان، آقای مسعود ویژه نیز بابت همکاری‌هایش بسیار سپاسگزارم. چراکه او نیز به تازگی به این سمت منصوب شده است اما واقعاً بسیار تلاش کرد تا با گروه اجرایی همراهی داشته باشد تا به یاری خدا این جشنواره به نتایج مطلوبی دست یابد.

وی افزود: همانطور که مستحضرید برنامه‌ریزی‌های این دوره از جشنواره پیش از انتصاب من به سمت مدیرکلی هنرهای نمایشی، انجام شده و قرار بود این رویداد در ماه‌های گذشته برگزار شود که به دلیل شیوع ویروس کرونا به تعویق افتاد و اکنون در حال برگزاری است که خوشبختانه مورد استقبال بی‌نظیر مردم شهر همدان واقع شده است. برای من و بسیاری این موضوع جای تعجب داشت که یک استان تا چه اندازه مطلوب از یک رویداد هنری و فرهنگی استقبال می‌کند. به نظرم این اقبال از جهتی نشان خوبی است چراکه گویای آن است که مردم استان همدان، فرهنگ و هنر دوست هستند.

مدیرکل هنرهای نمایشی با بیان اینکه استقبال مردمی از جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان، گنجینه‌ای برای این رویداد است، اظهار کرد: این جشنواره باید این ثروت را حفظ کند. اساساً تئاتر بر مبنای مخاطب است و در صورتیکه مخاطبی نداشته باشد، پویایی و زندگی ندارد. استان همدان نشان داد که مخاطبان خوبی برای جشنواره تئاتر کودک و نوجوان دارد و ما موظفیم از این گنجینه حمایت کنیم تا تداوم یابد تا به یاری خدا در سال آینده با رویداد بهتری مواجه باشیم.

وی اضافه کرد: تجربیات و سوابق این جشنواره رصد و مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت تا آگاه باشیم به منظور برگزاری این رویداد در سال آینده نیازمند چه گام‌هایی برای برگزاری بهتر آن هستیم. این جشنواره دارای قدمت است و امسال بیست و هفتمین دوره آن برگزار می‌شود و به یقین اکنون باید به رشد، شکوفایی و بالندگی رسیده باشد.

نظری که در روز نخست جشنواره به تماشای دو اثر نمایشی نشسته بود، گفت: این نمایش‌ها آثار بسیاری خوبی بودند و در ادامه تماشاگر دیگر نمایش‌های جشنواره نیز خواهم بود و آثار جشنواره را دنبال خواهم کرد. این جشنواره به دبیری آقای امیر مشهدی‌عباس که از هنرمندان تئاتر است و در حوزه سینما نیز تجربیات خوبی دارد، اداره می‌شود و قطعاً هیئت انتخاب تلاش‌شان بر این بود تا آثار خوبی را در بخش داخلی و خارجی انتخاب کنند و همانطور که شاهد بودیم، مردم نیز استقبال شایانی از آثار نمایشی کردند و این موضوع جای امید و انرژی خوبی برای هنرمندان است تا اجرای مطلوبی داشته باشند.

مدیرکل هنرهای نمایشی افزود: یکی دیگر از اقدامات خوبی که جشنواره امسال انجام داده، عزیمت گروه‌های نمایشی به منظور اجرا به شهرهای اطراف همدان است که خوشبختانه مردم شهرستان‌ها و پیرامون شهر همدان نیز از این جشنواره بی‌بهره نبودند و این مسئله از محسنات جشنواره است که برگزاری آن تنها متمرکز به شهر نبوده و مردم شهرهای وابسته به استان نیز شاهد تولیدات کودک و نوجوان هستند.

وی ضمن ابراز امیدواری نسبت به ترویج آثار نمایشی جشنواره به صورت رپرتوار در شهرهای دیگر، اظهار کرد: ما نباید به جشنواره تئاتر کودک و نوجوان تنها در این مقطع و زمان توجه کنیم. این رویداد باید در طول سال پویا باشد و ما شاهد تولیدات مداوم آثار کودک و نوجوان باشیم تا به رشد و شکوفایی تئاتر کمک کند.

نظری افزود: ما در اداره کل هنرهای نمایشی، تمام تلاش‌مان بر این است تا جشنواره تئاتر کودک و نوجوان به شکوفایی و رشد لازم برسد چراکه یقین دارم تعالی تئاتر بزرگسال از چند منظر وابسته به تئاتر کودک و نوجوان است. اول از این منظر که تماشاگران آینده تئاتر را می‌سازد و کودکانی که شاهد آثار نمایشی کودک و نوجوان هستند از این طریق رشد خواهند کرد و در نوجوانی، جوانانی و میانسالی با دیدن تئاتر و حضور در تماشاخانه‌ها به اقتصاد تئاتر رونق می‌دهند.

وی اضافه کرد: از سویی تئاتر و حوزه‌های هنرهای نمایشی نیازمند عوامل و افرادی در آینده در این عرصه است. بنابراین یکایک تمام بخش‌های جشنواره تئاتر کودک و نوجوان می‌تواند به پویایی تئاتر کشور کمک کند و هر چه در این بخش سرمایه‌گذاری شود راه دوری نمی‌رود و می‌تواند به تئاتر بزرگسال کمک کند و آینده تئاتر کشور را ورق زند.

مدیرکل هنرهای نمایشی در بخشی از سخنانش گفت: امیدوارم همه متولیان هنر به تئاتر کودک و نوجوان اهمیت دهند چراکه این شرایط خلاقه تئاتر کودک و نوجوان، می‌تواند به تئاتر بزرگسال هم رونق دهد و کمک کند. به نظرم قطع به یقین با اتفاقات خوبی که امروز در جشنواره بیست و هفتم؛ از تولید و نشر کتاب‌ها تا تولیدات خوب نمایشی به وجود آمده، می‌تواند آینده خوبی را برای تئاتر کودک و نوجوان متصور شد.

وی افزود: امیدوارم متولیان فرهنگ و هنر این استان بدانند که چه رویداد بزرگی در شهرشان در حال برگزاری است. حضور پیشکسوتان و بزرگان تئاتر کودک و نوجوان در این شهر غنیمت است و امیدوارم همه بخش‌ها از بخش ادبیات، بخش روانشناسانه کودک و نوجوان، بهداشت و روان کودک و … از این جشنواره بهره‌مند شوند و تعامل هنرمندان با جامعه‌شناسان و روانشناسان کودک می‌تواند اتفاقات بزرگی را رقم بزند.

بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، با هدف تقویت مهارت، رشد آگاهی و اعتماد به نفس فرزندان ایران زمین از طریق نمایش، تا ششم تیرماه سال ۱۴۰۱ به دبیری امیر مشهدی عباس و با مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان، اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن هنرهای نمایشی ایران و دیگر سازمان‌ها و نهادهای استان همدان، با شعار تئاتر، پرواز پروانه‌های خیال در شهر تاریخی همدان برگزار می‌شود.

منبع: ایرنا

کد خبر 583874

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.