بازار داغ رهن و اجاره با اقدامات دولت ساماندهی می‌شود؟

دولت سیزدهم نیز در برنامه‌های خود برای اصلاح بازار اجاره، گام‌هایی چون عرضه مسکن اجاره‌ای در قالب اجاره‌داری حرفه‌ای، پرداخت وام ودیعه مسکن و ایجاد برخی محدودیت‌ها برای موجران در قبال مستأجرها برداشته است و در آخرین اقدام برنامه "ساماندهی بازار مسکن" روز گذشته در هیئت دولت بررسی شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نگاه به روند بازار مسکن در سال‌های اخیر حکایت از بروز رکود تورمی در این بازار داشته که علی‌رغم وجود نیاز مبرم به جهت افزایش قیمت مسکن و کاهش قدرت خرید مردم تقاضای مصرفی برای خرید مسکن روند کاهشی داشته است. در مقابل با توجه به کاهش درصد مالکیت مسکن در کشور نگاه به اجاره‌نشینی به‌عنوان عامل جایگزین مورد توجه ویژه قرار گرفته و تلاطمات این بازار بیشتر شده است. از طرفی دیگر سهم اجاره از کل هزینه خانوار، رابطه معکوسی با درآمد خانوار دارد به عبارتی اقشار پایین جامعه، درصد بیش‌تری از هزینه خود را صرف اجاره مسکن می‌کنند.

مطابق بررسی آخرین گزارش آماری بانک مرکزی در حوزه مسکن، در فروردین‌ماه ۱۴۰۱ شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و کل مناطق شهری به ترتیب رشد ۶/۴۵ و۱/۵۰ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش یافته است که در جدول زیر روند این افزایش در دهه اخیر به‌خوبی قابل مشاهده است که با توجه به شروع آغاز فصل معاملات و افزایش تقاضای مصرفی برای اجاره مسکن تا پایان شهریورماه انتظار می‌رود این شاخص روند افزایشی را در پیش گیرد.

دولت سیزدهم نیز در برنامه‌های خود برای اصلاح بازار اجاره، گام‌هایی چون عرضه مسکن اجاره‌ای در قالب اجاره‌داری حرفه‌ای، پرداخت وام ودیعه مسکن، تعیین نرخ افزایش اجاره‌بها به میزان ۲۵ درصد در سال و ایجاد برخی محدودیت‌ها برای موجران در قبال مستأجرها برداشته است که نه‌تنها بازار اجاره به نفع مستأجرها تنظیم نشد، بلکه گروه قابل‌توجهی از موجران از عرضه واحدهای خود به بازار اجاره خودداری کردند.

بسته ساماندهی بازار اجاره مسکن تقدیم رئیس‌جمهور شد

رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی در صفحه توئیتر خود نوشت: تیغ تیز اجاره‌بها بر روی گردن قشر آسیب پذیر است و برداشتن آن نیازمند حرکتی جهادی و بزرگ و اقدامی فرا وزارتخانه‌ای است. بسته جدیدِ خروج از این بحران را با همکاری صاحب‌نظران به رئیس جمهور تقدیم کردیم که ان‌شاءالله با تأیید سران قوا حرکتی اساسی به جای مُسکن‌های زودگذر آغاز شود.

سامانه اخذ مالیات از اجاره املاک راه اندازی شد

سرپرست اداره کل زیرساخت سازمان امور مالیاتی در نامه‌ای به مدیران کل امور مالیاتی از راه اندازی سامانه الکترونیکی دریافت اظهارنامه املاک اجاری خبر داد.

بر این اساس از دیروز ۳۱ خرداد این سامانه ذیل پنجره واحد خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی به آدرس my.tax.gov.ir قابل دسترسی است.

تصویب جزئیات تسهیلات ودیعه مسکن در جلسه شورای پول و اعتبار

علی صالح آبادی، رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: روز گذشته در شورای پول و اعتبار میزان تسهیلات اجاره مسکن تصویب شد به‌طوری که میزان ودیعه اجاره مسکن در تهران ۱۰۰ میلیون تومان، در کلان‌شهرها ۷۰ میلیون تومان و در سایر مناطق شهری ۴۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

وی در زمینه ارائه تسهیلات خرد به متقاضیان تاکید کرد: امسال باتوجه به اینکه تسهیلات مربوط به ازدواج، فرزندآوری، ودیعه مسکن و انواع تسهیلاتی دیگر در قانون بودجه ۱۴۰۱ دیده شده است پرداخت این تسهیلات جز اولویت‌هایی است که حتماً نظام بانکی باید آن‌ها را پرداخت کند.

رئیس‌کل بانک مرکزی اضافه کرد: روز گذشته در شورای پول و اعتبار در مجموع مبلغ ۴۰ هزار میلیارد تومان برای ارائه تسهیلات اجاره مسکن به متقاضیان تصویب شد به‌طوری که میزان ودیعه اجاره مسکن در تهران ۱۰۰ میلیون تومان، در کلان‌شهرها ۷۰ میلیون تومان و در سایر مناطق شهری ۴۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد: البته این کمک‌ودیعه است و طبعاً هزینه‌ها را به‌صورت کامل پوشش نمی‌دهد، ولی کمکی است برای افرادی که می‌خواهند مسکن اجاره کنند.

صالح‌آبادی یادآور شد: البته هر کسی که می‌خواهد از این تسهیلات استفاده کند باید ابتدا در سامانه وزارت راه و شهرسازی ثبت‌نام کند و بعد نسبت به گرفتن وام اقدام کند.

تصویب کلیات طرح کنترل اجاره‌بهای مسکن در مجلس

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی روز (چهارشنبه یک تیر) قوه مقننه و در جریان بررسی طرح دوفوریتی کنترل و ساماندهی اجاره‌بهای املاک مسکونی، کلیات این طرح را با ۱۱۴ رأی موافق، ۹۷ رأی مخالف و پنج رأی ممتنع از ۲۲۴ نماینده حاضر در صحن تصویب کردند.

علی خضریان به‌عنوان پیشنهاددهنده طرح مذکور؛ گفت: یکی از موضوعات مهمی که در شهرهای بزرگ به‌ویژه کلان‌شهر تهران به یک مسئله اصلی برای مردم تبدیل شده است و لازم است مجلس نسبت به آن اقدام عاجل انجام دهد، موضوع کنترل اجاره‌بهای مسکن است.

وی ادامه داد: البته این موضوع یکی از موضوعاتی است که اگر امروز تبدیل به معضل شده است، ناشی از نساختن‌ها و کم‌کاری‌هایی است که طی ۹ سال گذشته در حوزه انبوه‌سازی مسکن توسط وزارت راه و شهرسازی ایجاد شده است، کما اینکه وقتی وزیر راه دولت قبل مسکن مهر را مزخرف می‌دانست و هیچ طرحی هم به‌عنوان جایگزین ارائه نداد تا جایی که کشور در حوزه عرضه دچار اختلال شد، امروز حتماً در حوزه تقاضا این وضعیت را مشاهده می‌کنیم.

نماینده تهران در مجلس تصریح کرد: یکی از نکاتی که حتماً باید کنار این طرح در مجلس مورد توجه جدی قرار گیرد، عمل به وعده‌های دولت توسط وزارت راه و شهرسازی است، موضوعی که همچنان بعد از گذشت یک سال محقق نشده است و حتماً لازم است وزیر راه و شهرسازی در کمیسیون عمران گزارش دقیقی در این حوزه ارائه دهد.

هشدار جدی رستم قاسمی به مالکان متخلف

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: با توجه به شرایطی که امروز در حوزه اجاره مسکن در کشور وجود دارد مصوباتی در خصوص کنترل اجاره‌بها توسط سران قوا به تصویب رسیده است که بر اساس آن اجاره واحدهای مسکونی در صورت داشتن شرایطی به‌شکل خودکار تمدید می‌شود. شرایط خاصی نیز وجود دارد که چنانچه مستأجران آن را رعایت نکنند قرارداد تمدید نخواهد شد.

قاسمی تصریح کرد: ستاد حل مشکلات مسکن و ساماندهی بازار اجاره به‌شکل مشترک بین وزارت راه و شهرداری تهران تشکیل شده است که وظیفه این ستاد اجرایی کردن مصوبات سران سه قوه برای ساماندهی بازار مسکن است. در این ستاد همچنین افرادی که بخواهند اجاره‌های جدیدی داشته باشند نیز ساماندهی انجام می‌شود.

وی گفت: با نماینده دادستان و تعزیرات و شهرداری تهران جلساتی برگزار شد. هم‌اکنون شهرداری تهران تمامی امکانات و ظرفیت‌های خود را در شهرداری بسیج کرده است تا شرایط زندگی مردم در حوزه مسکن متعادل شود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که "امروز در جلسه هیئت دولت پیشنهادات وزارت راه و شهرسازی درخصوص ساماندهی بازار مسکن بررسی می‌شود"، گفت: امیدواریم این پیشنهادها تصویب شود تا بتوانیم با اجرای آن مصوبات و اجرای مصوبه سران قوا با سازوکاری که ایجاد می‌شود بتوانیم کنترل بازار مسکن را داشته باشیم.

قاسمی با تأکید بر این‌که "از این پس تمامی معاملات مسکن باید در سامانه املاک و اسکان ثبت شود"، اضافه کرد: تکمیل اطلاعات در سامانه املاک و اسکان این امکان را به وزارت راه و شهرسازی می‌دهد تا مشخص شود املاک مسکونی متعلق به چه‌کسی است، چه شرایطی دارد و با چه‌قیمتی می‌تواند اجاره یا خرید و فروش شود، در عین حال ثبت نشدن اطلاعات خرید و فروش و اجاره در سامانه املاک و اسکان مشکلاتی را نیز برای صاحبخانه‌ها ایجاد خواهد کرد که امیدواریم دراین‌خصوص مردم نهایت همکاری را با وزارت راه و شهرسازی داشته باشند.

کد خبر 583781

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.