مثنوی هفتاد من بناهای ناایمن در تبریز / ماجرای برکناری شهردار کرج

پر بازدیدترین اخبار شوراهای اسلامی شهرهای ایران در هفته گذشته را در این بسته خبری بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، «مثنوی هفتاد من بناهای ناایمن در تبریز»، «تحقق ۱۱۲ درصدی تفریغ بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری اراک»، «ایمنی بازار کاشان در جدال با بی‌توجهی‌ها»، «بازنگری نحوه دریافت مالیات از تراکنش‌های کارت‌خوان اصناف»، «طرح جدید جمع‌آوری زباله‌ها و نبود تعدیل نیرو»، «ضرورت تقسیم‌بندی ساختمان‌های ناایمن در شهر اصفهان»، «ماجرای برکناری شهردار کرج»، «جاری نبودن زاینده‌رود مرگ تدریجی تاریخ»، «اجرای طرح شناسایی ساختمان‌های ناایمن در رودسر» و «اصفهان نیازمند توسعه پایدار» از عناوین اخباری است که هفته گذشته در صدر پر بازدیدهای سرویس پارلمان شهری ایمنا قرار گرفت و در این بسته خبری بازنشر می‌شود.

مثنوی هفتاد من بناهای ناایمن در تبریز

" مثنوی هفتاد من بناهای ناایمن در تبریز" از اخباری بود که مخاطبان زیادی را در هفته گذشته به خود جلب کرد و جزو پربازدید پارلمان شهری خبرگزاری ایمنا قرار گرفت.

با وقوع حادثه برج‌های دوقلوی متروپل آبادان، بحث نیمه‌تمام نوسازی و بهسازی بناهای پرخطر در تمام شهرهای کشور که مدتی پس از فاجعه پلاسکو به فراموشی سپرده شده بود، باز از سر گرفته شده است.

هر چند علت وقوع حادثه متروپل به لحاظ ساختاری تفاوت‌هایی با پلاسکو دارد، اما مدیران و مسئولان را در تمام شهرها به چالش کشیده است، خاک از روی پرونده‌های مسکوت و رها شده بناهای پرخطر زدوده و هشدارها و تذکرات به سوی مدیران، مالکان و هیئت امنای بناهای پرتردد و قدیمی روانه شده است.

در تبریز نیز با توجه به قدمت بعضی از بناها احتمال بروز هر گونه حادثه‌ای به دلیل مقاوم نبودن و بی‌توجهی‌ها و سهل‌انگاری‌های مالکان و دستگاه‌های ذی‌ربط وجود دارد و این امر مسئولان شهری و ارگان‌های مربوطه را بر آن داشته است تا با بررسی ریشه‌ای چاره‌ای مؤثر و کارآمد برای پیشگیری از بحران‌های ناگوار و مرگبار آینده بیندیشند.

اصفهان نیازمند توسعه پایدار است / مقابله با فرونشست دغدغه مدیریت شهری

مصطفی نباتی‌نژاد، رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به سفر ریاست جمهوری گفت: ۲۱۷ مصوبه، ۳۰ دستگاه و ۳۰ هزار میلیارد تومان سه عدد کلیدی است که در سفر ریاست جمهوری به اصفهان به ثبت رسید، بنابراین باید آن را تا تحقق کامل به ذهن بسپاریم.

وی تاکید کرد: مدیریت شهری اصفهان از حدود یک ماه و نیم پیش در جلسات تخصصی، مطالبات مردم اصفهان را احصا و در قالب بیانیه‌ای به مدیریت استان تقدیم کردند. در این بیانیه فرابخشی در حوزه‌های مختلف مانند آب، محیط زیست، میراث فرهنگی، گردشگری و حمل‌ونقل ۳۰ مطالبه به صورت کارشناسی ارائه شد.

تحقق ۱۱۲ درصدی تفریغ بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری اراک

سیدرضا قریشی، رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی شورای اسلامی شهر اراک از تحقق ۱۱۲ درصدی تفریغ بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری اراک، نسبت به متمم بودجه خبر داد و گفت: طبق بند ۱۲ ماده ۸۰ قانون شوراها، تفریغ بودجه تلفیقی سال ۱۴۰۰ شهرداری اراک با رقمی بیش از یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان به شورای اسلامی شهر اراک ارائه شد و طی پنج جلسه در کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی مورد بررسی و رسیدگی قرار گرفت.

وی تاکید کرد: منابع حاصل از واگذاری دارایی مالی با توجه به اینکه در بودجه پیشنهادی مبلغ ۶۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی پیش‌بینی شده بود، در سال ۱۴۰۰ محقق نشد، لذا عملکردی نیز در این حوزه ارائه نشده است.

طرح جدید جمع‌آوری زباله‌ها منجر به تعدیل نیرو نمی‌شود

ابوالفضل قربانی، نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به طرح جدید شهرداری اصفهان برای جمع‌آوری پسماند تر در روزهای هفته، اظهار کرد: انجام این برنامه برای ارائه خدمات شهری بهتر و بیشتر به شهروندان است و مجموعه‌ای که این وظیفه را بر عهده دارند باید با نظم و انضباط این کار را انجام دهد.

وی با بیان اینکه توجه شهروندان به این مسئله منجر به تمیز بودن و ایمن نگه داشتن شهر اصفهان می‌شود، ادامه داد: با طرح جدید جمع‌آوری زباله‌های شهری باید شهروندان در همان روزها و ساعت‌های مقرر زباله‌ها را برای جمع‌آوری بیرون بگذارند و نسبت به تمیز نگه داشتن شهر اقدام کنند.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: طرح جدید شهرداری اصفهان برای جمع‌آوری پسماند تر منجر به تعدیل نیرو و کاهش پرداختی به کارکنان شهرداری نمی‌شود.

ایمنی بازار کاشان در جدال با بی‌توجهی‌ها

از پرمخاطب‌ترین اخبار ایمنا پارلمان شهری خبرگزاری ایمنا در هفته پیش رو" ایمنی بازار کاشان در جدال با بی‌توجهی‌ها" بود.

بازار سنتی کاشان یکی از بناهای ارزشمند این شهر و جزو آثار فاخر ملی کشور است، این بازار از اواسط خیابان بابا افضل تا دروازه دولت ادامه دارد و بناهای تاریخی متعددی را در خود جای داده است، بازار سنتی کاشان در زمان صفویه بنا شده، این بنای ارزشمند طی سال‌های گذشته دست‌خوش تغییراتی شده که ایمنی آن را تحت تأثیر قرار داده است، تغییرات سویی که در بازار کاشان رخ داده، نیازمند همتی بلند برای بازسازی و مرمت است تا علاوه‌بر حفظ این اثر تاریخی ایمنی آن نیز تأمین شود.

بازار سنتی کاشان در سال ۱۳۵۵ به عنوان یکی از آثار تاریخی کشور به ثبت رسیده، اما این اثر فاخر معماری و تاریخی دستخوش ناملایمات فراوانی شده و در حال ویرانی است و اگر به آن توجه نشود، وقوع حوادث بزرگی را شاهد خواهیم بود.

بازنگری نحوه دریافت مالیات از تراکنش‌های کارت‌خوان اصناف

محمدمهدی نیکونژاد، عضو شورای اسلامی شهر یزد با اشاره به اینکه اصناف طی دو سال گذشته با مشکلات اقتصادی فراوانی روبه‌رو بودند، گفت: لازم است نحوه دریافت مالیات از تراکنش‌های کارت‌خوان اصناف بازنگری شود.

وی تاکید کرد: هم‌زمان با فرا رسیدن فصل مالیات اصناف در تکاپوی اظهارنامه‌های مالیاتی و پرداخت آن هستند. پرداخت مالیات باید به عنوان یکی از درآمدهای اصلی دولت انجام شود تا بتواند بخشی از فعالیت‌های خود را انجام دهد.

ضرورت تقسیم‌بندی ساختمان‌های ناایمن در شهر اصفهان

عباس حاج‌رسولی‌ها، رئیس کمیسیون اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به وجود ساختمان‌های ناایمن در شهر اصفهان و لزوم برنامه‌ریزی برای رسیدگی به این معضل، اظهار کرد: آنچه مهم است در ارتباط با سازه این نوع ساختمان‌ها است که آیا می‌توان آن را مقاوم‌سازی کرد؟، اگر امکان مقاوم‌سازی این ساختمان‌ها فراهم نباشد باید نسبت به نوسازی آنها اقدام کرد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر نمی‌توان به موضوع وجود ساختمان‌های ناایمن در شهر اصفهان به شکل ایده آل نگاه کنیم، می‌توان ساختمان‌ها را به دو گروه پر خطر و کم خطر تقسیم‌بندی کرد و با دسته‌بندی کردن آنها مانع تردد شهروندان و استفاده از این ساختمان‌ها شد.

اجرای طرح شناسایی ساختمان‌های ناایمن در رودسر

اسماعیل صفری، رئیس شورای اسلامی شهر رودسر اظهار کرد: طرح شناسایی ساختمان‌ها و ابنیه قدیمی و ناایمن شهر رودسر و مقاوم‌سازی این بناها در جلسه رسمی شورای اسلامی شهر به شهردار ابلاغ شده و اکنون این طرح توسط مدیریت شهری در حال اجرا است.

وی تاکید کرد: با نظر کارشناس رسمی دادگستری، ساختمان‌هایی که استحکام لازم را نداشته باشد، با ارسال نامه‌ای به مالکان آن اخطار داده می‌شود تا نسبت به مقاوم‌سازی بنای خود اقدام کنند و رونوشت تمام نامه‌ها نیز جهت استحضار و اقدامات لازم برای دادستان شهرستان ارسال می‌شود.

جاری نبودن زاینده‌رود مرگ تدریجی تاریخ است

" جاری نبودن زاینده‌رود مرگ تدریجی تاریخ" نظر مخاطبان زیادی را در هفته گذشته به خود جلب کرد و جزو اخبار پربازدید پارلمان شهری خبرگزاری ایمنا قرار گرفت.

مجید نادرالاصلی، رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به تبعات جاری نبودن زاینده‌رود در اصفهان، اظهار کرد: زاینده‌رود با اصفهان و تمدن این شهر عجین شده است، جاری نبودن آن مرگ تدریجی برای تاریخ و دنیا خواهد بود.

وی با بیان اینکه زاینده رود موجب تثبیت جایگاه تاریخی اصفهان می‌شود، ادامه داد: جایگاه تاریخی نقش ممتازی برای اصفهان است و جاری نبودن زاینده‌رود موجب بروز آثار زیست‌محیطی و آلایندگی‌های شدید در اصفهان شده و بر جغرافیای اصفهان و مسئله فرونشست این شهر تأثیر گذاشته است.

ماجرای برکناری شهردار کرج چه بود؟

" ماجرای برکناری شهردار کرج " نیز مورد استقبال بازدیدکنندگان سرویس پارلمان شهری ایمنا قرار گرفت.

شهردار کرج بعد از ۱۰ ماه فعالیت به دلیل کارآمد نبودن اقداماتش استیضاح و در نهایت برکنار شد. استیضاح شهردار کرج به دلایلی نامعلوم با تأخیر مواجه بود، اما سرانجام یک شنبه ۲۹ خرداد ماه استیضاح مصطفی سعیدی سیرایی در شورای اسلامی شهر انجام و منوچهر غفاری که پیش‌تر به عنوان مدیر منطقه شش شهرداری بود به عنوان سرپرست شهرداری کرج انتخاب شد.

اعضای شورای اسلامی شهر کرج سرانجام پس از چند ماه نشست علنی و غیرعلنی به گمانه‌زنی‌ها در خصوص استیضاح شهردار پایان دادند و با ۱۱ رأی موافق از مجموع ۱۳ رأی ادامه مسئولیت مدیریت شهری کلانشهر کرج را از سعیدی سیرایی سلب کردند.

کد خبر 583719

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.