سد معبر گلوی شهر را می‌فشارد!

سد معبر از معضلات جدی شهرهای کوچک و بزرگ است که شهروندان روزانه با آن دست‌ به گریبان هستند؛ با این وجود حل این مشکل به دست فراموشی سپرده شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، براساس تبصره «یک» بند «دو» ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، سد معابر عمومی و اشغال پیاده‌روها و استفاده غیرمجاز از فضای میدان‌ها، پارک‌ها و باغ‌های عمومی برای کسب یا هر عنوان دیگری، ممنوع بوده و شهرداری مکلف به رسیدگی است. مدیریت شهری باید نسبت به رفع موانع و آزاد کردن معابر و اماکن اقدام کند.

این روزها سد معبر در جای‌جای شهر گلپایگان مشاهده می‌شود. برخی فروشندگان یا دست‌فروشان با این تصور که معابر عمومی می‌تواند مکانی برای کسب‌وکار باشد اقدام به فروش محصولاتشان در پیاده‌روها می‌کنند؛ این اقدام علاوه بر اشغال کردن پیاده‌رو و سد معبر، تعدی به حقوق دیگر شهروندان است.

سد معبر چهره نازیبایی به شهر بخشیده است

مهدی احمدی یکی از شهروندان گلپایگان می‌گوید: افرادی که حقوق شهروندی را نادیده می‌گیرند، گویا نسبت به پیاده‌روها حس مالکیت دارند و با وجود چنین شهروندانی، شهر بدون مانع بسیار دور از انتظار خواهد بود.

وی می‌افزاید: برخی کسبه و افراد متخلف ضمن سد معبر پیاده‌رو و خیابان، خودروهای خود را در کنار خیابان پارک می‌کنند و موجب بروز مشکلات جدی برای شهروندان می‌شوند.

این شهروند گلپایگانی ادامه می‌دهد: سد معبر در خیابان‌ها و پیاده‌روهای کم‌عرض شهر گلپایگان مشکلاتی را برای رفت‌وآمد شهروندان به وجود آورده و چهره نازیبایی به شهر بخشیده است.

پارک خودرو در دو طرف خیابان اصلی مرکز شهر

محمد مهاجری یکی دیگر از شهروندان اظهار می‌کند: عابران پیاده به دلیل شلوغی پیاده‌روها به ناچار مجبور می‌شوند از خیابان گذر کنند و بارها برای عبور از پیاده‌رو به دلیل موانع، مسیر خود را به سمت خیابان تغییر دهند در حالی که در دو طرف خیابان اصلی خودرو پارک شده است.

وی می‌افزاید: انتظار می‌رود اکیپ سد معبر شهرداری با همکاری نیروی انتظامی و پیگیری دادستانی جهت احقاق حقوق شهروندان، اقدام جدی برای رفع این معضل شهری انجام دهند.

بی‌توجهی مسئولان از دلایل سد معبر است

مریم لاهوتی یکی دیگر از شهروندان گلپایگانی تاکید می‌کند: از دلایل ایجاد سد معبر در سطح شهر، بی‌توجهی مسئولان و ساماندهی نکردن اصناف و دست‌فروشان است.

وی تصریح می‌کند: عابران پیاده و اهالی خیابان امام خمینی (ره) سال‌ها است که در انتظار ساماندهی دست‌فروشان و انتقال آنان به مکان چهارشنبه بازار یا بازار روز هستند، اما این مهم هنوز محقق نشده است.

این شهروند ادامه می‌دهد: برخی مغازه‌داران تا نزدیکی نهر خیابان بساط پهن می‌کنند، اما مسئولان به این معضل رسیدگی نمی‌کنند.

صدور ۷۴ مورد اخطار کتبی به کسبه

پیمان شکرزاده، شهردار گلپایگان با بیان اینکه امروزه یکی از مشکلات اساسی شهرداری‌ها پدیده نابه‌هنجار سد معبر است، اظهار می‌کند: برخی افراد با استفاده نامتعارف از معابر عمومی مانع از اعمال حق عمومی می‌شوند و شهرداری و مأموران مکلف به رفع سد معبر هستند.

وی با اشاره به صدور ۷۴ مورد اخطار کتبی در خصوص رفع سد معبر به کسبه شهر گلپایگان از ابتدای سال جاری تاکنون، می‌افزاید: طبق ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها مکلف به رفع سد معابر عمومی، اشغال پیاده‌روها و استفاده غیرمجاز از میدان‌ها، پارک‌ها و باغ‌های عمومی برای کسب یا هر عنوان دیگری است.

شهردار گلپایگان خاطرنشان می‌کند: براساس ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، واحد اجراییات، کنترل، نظارت و رفع سد معبر شهرداری موظف به حفاظت از معابر به عنوان یک ملک عمومی و آماده نگه‌داشتن برای استفاده عموم است.

شکرزاده با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی شهرداری در راستای رفع سد معبر و احقاق‌حقوق شهروندی، تصریح کرد: آگاه‌سازی شهروندان نسبت به رعایت حقوق شهروندی، استفاده نکردن از موتورسیکلت و دوچرخه در پیاده‌روهای خیابان، رعایت مسائل بهداشتی، خرید نکردن دست‌فروشان دوره‌گرد در سطح پیاده‌روها، ساماندهی بازار روز شهر با هدف هدایت دست‌فروشان و وانت‌بارهای میوه‌فروش در بازار روز شهر ازجمله اقدامات شهرداری در راستای احقاق‌حقوق شهروندی و رفع سد معبر است.

وی ادامه می‌دهد: استقرار نیروهای واحد رفع سد معبر در تمام خیابان‌های اصلی شهر، بازار، گشت مستمر اکیپ سیار واحد رفع سد معبر در خیابان‌های اصلی و حاشیه شهر، گشت مشترک با اصناف، شبکه بهداشت و بازرسان شبکه دام‌پزشکی برای رسیدگی به شکایات مردمی و هرگونه تخلف واحدهای صنفی از دیگر اقدامات واحد سد معبر شهرداری گلپایگان است.

شهردار گلپایگان می‌گوید: با توجه به آموزش‌ها و اطلاع‌رسانی‌های شهرداری، شهروندان و کسبه بازار با رعایت حقوق شهروندی به شعار «گلپایگان شهر بدون سد معبر» تحقق می‌بخشند.

شکرزاده می‌افزاید: شهروندان پیشنهادها و انتقادهای خود را با شماره ۱۳۷ به اطلاع مدیران شهرداری برسانند و مطمئن باشند از نظرها و ایده‌های خلاقانه و سازنده آن‌ها برای پیشبرد اهداف و پیشرفت شهر استفاده خواهد شد.

مشکلات مربوط به سد معبر باید به حداقل برسد

سیدمحسن علوی، رئیس شورای اسلامی شهر گلپایگان می‌گوید: مدیریت شهری در راستای رفع سد معبر در شهر گلپایگان از طریق فضای مجازی، نصب لمپوست و بنر در سطح شهر اطلاع‌رسانی کرده است.

وی می‌افزاید: طرح رفع سد معبر از خیابان امام خمینی (ره) که از خیابان‌های اصلی شهر است، آغاز شده و امیدوار هستیم با همکاری کسبه در آینده نه چندان دور، گلپایگان به شهری بدون مانع تبدیل شود.

رئیس شورای اسلامی شهر گلپایگان خاطرنشان می‌کند: شورای شهر و شهرداری با اقدامات فرهنگی و تعامل بیش از پیش با اتحادیه‌های اصناف که از بخش‌های تأثیرگذار در پیشگیری از سد معبر هستند، می‌تواند به هدف شهر بدون مانع دست پیدا کند.

علوی تاکید می‌کند: با تصمیمات سازنده و برنامه‌های اجرایی تلاش کردم فرهنگ همکاری، تعامل سازنده و اعتماد شهروندان به مجموعه‌ی شهرداری را افزایش دهم تا در آینده نزدیک، شاهد کاهش چشمگیر تخلفات شهری باشیم.

کد خبر 583577

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.