برگزاری همایش «تبیین اندیشه‌های امام خمینی از دیدگاه حقوقدانان» با حضور ۳۰ کشور

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه با اشاره به تاکید مؤکد مقام معظم رهبری بر لزوم جهاد تبیین از برگزاری همایش بین‌المللی «تبیین اندیشه‌های امام خمینی(ره) از دیدگاه حقوقدانان» با حضور مهمانانی از ۳۰ کشور همزمان با هفته قوه قضائیه خبر داد.

به گزارش ایمنا، حسن عبدلیان‌پور در نشست خبری نخستین همایش بین‌المللی «تبیین اندیشه‌های امام‌خمینی (ره) از دیدگاه حقوقدانان» ضمن گرامیداشت هفته قوه قضائیه و یاد و خاطره شهدای هفتم تیر افزود: خطاب کلام رهبر انقلاب آحاد جامعه به ویژه مسئولان و نخبگان است.

وی افزود: از مهمترین جلوه‌های حقوقی جهاد تبیین می‌توان به تبیین و ارائه مکتب و اندیشه امام راحل در ابعاد فقه، سیاست، فرهنگ و امور اجتماعی اشاره کرد بنابراین با توجه به مأموریت وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه به عنوان یکی از مراجع اصلی حقوقی بر آن شدیم تا با برپایی یک همایش بین‌المللی به تبیین اندیشه‌های امام خمینی از دیدگاه حقوقدانان بپردازیم.

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه، ادامه داد: این همایش بین‌المللی با رویکرد جهاد تبیین و با هدف اصلاح‌گری، تحول آفرینی و پیشرفت در عرصه حقوقی و به منظور تجمیع و حذف آخرین آثار و دستاوردهای علمی و پژوهشی حقوقدانان در رابطه با دیدگاه‌های حقوقی حضرت امام‌خمینی (ره) است همزمان با هفته قوه قضائیه در روز پنجم تیر در ساختمان سابق مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه ۶۰۰ اثر به دبیرخانه این همایش ارسال شده است افزود: ۴۸۰ اثر به زبان فارسی، ۱۰۵ اثر به زبان عربی و ۳۶ اثر به زبان انگلیسی علاوه بر ایران از کشورهای مختلف از جمله عراق، دانمارک، ترکیه، هند، پاکستان و سوریه دریافت شده است.

عبدلیان‌پور با اشاره به حضور چهره‌های برجسته و شناخته شده بین‌المللی در این همایش گفت: رئیس دادگاه تجدیدنظر بغداد، مدیرکل حقوقی بنیاد شهید بغداد و استاد دانشگاه لبنان، وزیر کتاب و کتابخوانی هند، رئیس محاکم بغداد، معاون حزب وحدت مسلمین پاکستان، امام جمعه نجف اشرف از جمله مهمانان این همایش خواهند بود.

وی گفت: ایجاد بستری برای حفظ و تجمیع تعاریف حقوقی از منظر بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، دستاوردهای حقوقی نو در عرصه ملی و بین‌المللی، شبکه‌سازی نخبگان داخلی و خارجی در عرصه‌های مختلف حقوقی به منظور استفاده از توانمندی‌ها و ظرفیت‌ها برای رفع مسائل متعدد روز جامعه، تشکیل کارگروه‌های تخصصی و دبیرخانه دائمی همایش و ایجاد بستر مناسب برای تأمین محتوا و تربیت مربیان و نخبگان برای آموزش سلسله مباحث حقوقی اندیشه‌های امام خمینی در دانشگاه‌ها و مؤسسات حقوقی در عرصه داخلی و خارجی از جمله اهداف این همایش است.

در این نشست، عضو هیئت رئیسه خبرگان رهبری با تبریک هفته قوه قضائیه و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای حقوقدان به ویژه شهید سرافراز دکتر بهشتی و شهدای همراه ایشان که در حادثه دفتر انفجار حزب جمهوری اسلامی به فیض شهادت نائل آمدند، گفت: همایش بین‌المللی تبیین اندیشه‌های حضرت امام خمینی (ره) از دیدگاه حقوقدانان به مناسبت سی و سومین سالگرد ارتحال امام و هفته قوه قضائیه با حمایت مرکز وکلا و کارشناسان خانواده قوه قضائیه برگزار خواهد شد.

آیت الله عباس کعبی‌نسب اظهار کرد: این همایش‌ها در قوه قضائیه مسبوق به سابقه است. ابتدا اجلاس کارشناسان قوه قضائیه کشورهای اسلامی در تهران برگزار شد و به اجماع دبیرخانه موقت کارشناسان قوه قضائیه در تهران را بر پایه اعلامیه اسلامی تصویب کردند و همایش دوم، همایش دادستان‌های قوای قضائیه کشورهای اسلامی بود. هدف از این همایش‌ها هم افزایی بین حقوقدانان مسلمان بر پایه تبیین نظام حقوقی اسلام و اندیشه‌های تابناک امام راحل (ره) است.

وی افزود: تا پیروزی انقلاب اسلامی چند نظام حقوقی از جمله رومی- ژرمنی و کامن لو را در کتاب‌ها ذکر می‌کنند اما نظام حقوقی برخاسته از حقوق اسلامی به شکل معاصر آن بعد از انقلاب اسلامی بر پایه نظام مقدس جمهوری اسلامی با تصویب قانون اساسی و آموزه‌های اسلام ناب محمدی و اهل بیت و فقه اسلامی و اجتهاد اصیل شکل گرفته است که امام راحل (ره) در حوزه حقوق عمومی، حقوق خصوصی، اساسی، اداری، کار، مالیه، جزای عمومی و رشته‌های گوناگون حقوقی نظریه‌های تاسیسی دارند و تبیین‌گر یک نظام حقوقی نوین بر پایه فقه اسلامی بودند.

وی افزود: نگاه امام خمینی (ره) به تحولات بین‌الملل در عرصه حقوقی این است که می‌خواست یک نظام حقوقی جدیدی بر پایه فقه ایجاد کند زیرا این سازمان موجود را کافی نمی‌دانست. نظامی که عدل، اخلاق محوری، حمایت از مظلومان جهان باید در آن دیده شود؛ از این رو امام راحل یک ساز و کار جدید حقوقی را تأسیس کرد که این پایه گذاری منجر به شکل‌گیری نظام جمهوری اسلامی شد و از دل آن نظریه نوین تمدن اسلامی بر پایه اجتهاد اصیل و تلفیق ماهرانه بین شریعت و مدنیت، علم و ایمان، عقلانیت و معنویت، عدالت و پیشرفت، جمهوریت و اسلامیت و آزادی و دینداری و تمدن و تدین بیرون آمد.

منبع: ایرنا

کد خبر 583495

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.