تشکیل کارگروه فناورانه حکمرانی زاینده‌رود

رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان گفت: کارگروه فناورانه حکمرانی زاینده‌رود با فراخوان جذب ایده‌ها، فناوری‌ها، محصولات فناورانه و گفت‌وگوی معکوس به منظور پایش هوشمند حوضه آبریز زاینده‌رود در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان تشکیل می‌شود.

به گزارش ایمنا و به نقل از رابط عمومی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، استفاده از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها در حل مسائل کشور و تبدیل دانایی به توانایی و ضمیمه کردن آن به اقتصاد و سفره مردم، یکی از مهم‌ترین تأکیدات رئیس‌جمهور در سفر به استان اصفهان و بازدید از شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان بود. وجود شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان در این مسیر، نقطه قوتی برای حل معضلات استان و حتی کشور به شمار می‌رود؛ از این رو رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به منظور بهره‌مندی از علم و فناوری در پایش و رصد هوشمند حوزه آبریز و مصارف خبر از «تشکیل کارگروه فناورانه حکمرانی زاینده‌رود» داد.

جعفر قیصری با تاکید بر اینکه مقابله با بحران‌های کم‌آبی و رفع چالش‌های مرتبط با آن یکی از معضلات ملی به شمار می‌رود و با به‌کارگیری علم و فناوری بخشی از این معضلات قابل جبران است، اظهار کرد: پیاده‌سازی حکمرانی صحیح بر حوضه آبریز زاینده‌رود از سرچشمه تا تالاب گاوخونی نیاز به ابزارها و تکنیک‌های جدید دارد؛ فناوری موجود در دستان نخبگان این مرز و بوم می‌تواند در ابزارهای مورد نیاز برای پایش هوشمند و برخط حوضه آبریز و مصارف زاینده‌رود کمک کننده باشد.

مدیریت استراتژی آب به کمک علم و فناوری

وی نظارت و پایش هوشمند و مستمر بر ورودی و خروجی منابع سرچشمه به سد زاینده‌رود را یکی از محورهای این کارگروه دانست و گفت: این محور شامل مدیریت برداشت در بالادست و پایین‌دست از خروجی سد تا تالاب گاوخونی و میزان دسترسی‌ها به آب زاینده‌رود، برداشت از سفره‌های زیرزمینی و سطح کشت می‌شود که با فناوری‌های مختلف و سیستم‌های جمع‌آوری دیتا به صورت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری قابل رصد و پایش است.

رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان کمک به اکوسیستم محیط‌زیست را محور اصلی کارگروه فناورانه حکمرانی‌زاینده‌رود عنوان کرد و افزود: پایش و رصد منابع آلاینده کننده آب و ممانعت از این آلودگی‌ها، نظارت و مانیتورینگ بر برداشت چاه‌های غیرمجاز و کشاورزی دقیق به صورت زنجیره‌وار می‌تواند در مدیریت استراتژی آب تأثیرگذار باشد که به وسیله هوشمندسازی ابزارها و سامانه‌های نظارتی و مدیریتی اطلاعات سریع‌الوصول و به‌روزی را در اختیاردستگاه‌های ذی‌صلاح قرار می‌دهد.

به‌کارگیری سامانه‌های ماهواره‌ای در پایش هوشمند مزارع

وی با اشاره به کشاورزی دقیق به عنوان استراتژی مدیریتی مزارع تصریح کرد: در مفهوم تکنیک کشاورزی دقیق از تکنولوژی اطلاعات، سامانه‌های فضایی و ماهواره‌ای با هدف بهبود تولید و حداقل‌سازی اثرات زیست‌محیطی بهره‌گیری می‌شود که نقش بسزایی در مصرف بهینه آب و مدیریت زاینده‌رود دارد.

قیصری نظارت بر آب‌های شیرین را یکی از مسائل مهم در سطح بین‌المللی دانست و افزود: کشورهای سوئد و ژاپن نمونه‌های موفقی در به‌کارگیری مدیریت هوشمند بر آب شیرین هستند که با اتکا بر علم و فناوری معضل کمبود آب و به ویژه آب شیرین را به درستی مرتفع کرده‌اند.

رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان ادامه داد: حوزه صنعت، مصارف خانگی و فناوری احیای خاک از دیگر اقدامات مورد بحث و بررسی در این کارگروه خواهد بود.

وی درخصوص نحوه عملکرد این کارگروه گفت: جذب ایده‌های کارآمد در این حوزه به صورت فراخوان و گفت‌وگوی معکوس انجام می‌گیرد که مخاطب اصلی ما بخش خصوصی، صاحبان ایده و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان است و پس از بررسی، طرح‌های قابل پیاده‌سازی حمایت می‌شوند.

قیصری با بیان اینکه مقرر شده تا یک درصد بودجه پژوهشی استان اصفهان را برای حمایت از این طرح‌های کاربردی اختصاص دهند، گفت: برای حمایت از طرح‌های برگزیده حمایت‌های مالی اجرایی در نظر گرفته شده است.

رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان خاطرنشان کرد: اعضای این کارگروه، تعداد محدودی از افراد اجرایی ازجمله رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، معاون توسعه فناوری شهرک، متخصصان و نخبگان صاحب فناوری و ایده خواهند بود.

کد خبر 583430

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.