اصفهان به ۱۰۰ میلیون هکتار فضای سبز نیاز دارد

مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان از اجرای پویش خانه سبز در این کلان‌شهر خبر داد و گفت: این پویش با هدف معرفی ویژگی‌ها و مشخصات گیاهان آپارتمانی به شهروندان اجرا شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مجید عرفان‌منش امروز _چهارشنبه یکم تیرماه_ در نشست خبری با اصحاب رسانه، اظهار کرد: در ۵۰ سال گذشته باغ‌شهر اصفهان دچار دست‌خوش تغییراتی شده است.

وی با بیان اینکه اکثر بیشه‌زار و مرغزارها در اصفهان به ساختمان تبدیل شده است، ادامه داد: شهر اصفهان را روی بهترین خاک که می‌توانست برای گسترش فضای سبز مورد استفاده قرار گیرد، توسعه دادیم و ساختمان‌سازی کردیم و در مقابل کشاورزی را در بدترین زمین‌ها و خاک‌ها بنا کردیم.

مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان گفت: سال گذشته درختکاری را به پویش درخت‌بانی تبدیل کردیم، ادامه داد: یک زمانی موضوع باغبانی مطرح بود، اما امروز به درختان‌بانی رسیده‌ایم و این آخرین مرحله‌ای است که باید برای حفظ درختان و سبزینگی شهر تلاش کنیم، زیرا تاکنون بانیان خوبی برای درختان نبوده‌ایم‌.

وی خاطرنشان کرد: در شهر اصفهان "درخت‌بانی" را جایگزین طرح درخت‌کاری کردیم تا از درختان شهر در قالب یک کمپین حفاظت کنیم.

عرفان‌منش از اجرای پویش خانه سبز در این کلان‌شهر خبر داد و گفت: این پویش با هدف معرفی ویژگی‌ها و مشخصات گیاهان آپارتمانی به شهروندان اجرا شده است، زیرا نگهداری از گل‌های آپارتمانی باید جزو اصول زندگی شهری اصفهانی‌ها قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه از مجموع شش هزار هکتار فضای سبز شهر اصفهان، چهار هزار هکتار در اختیار شهرداری است و دو هزار هکتار به سایر ارگان‌ها اختصاص دارد که پشتیبانی فنی و حقوقی آن نیز بر عهده شهرداری است، ادامه داد: برای آبیاری فضای سبز در هر سال به ۶۰ میلیون متر مکعب آب نیاز است که در بهترین شرایط این آمار به ۲۴ تا ۲۵ میلیون متر مکعب می‌رسد.

ریزگردها یکی از دلایل اصلی خشکی درختان است

مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان ادامه داد: شهرداری اصفهان به عنوان نخستین شهرداری در کشور طی سال‌های ۸۵ تا ۸۶ برای آبیاری فضای سبز نسبت به خرید پساب اقدام کرد و این در حالی است که هیچ حقی از آب‌های سطحی (زاینده‌رود) ندارد.

وی با بیان اینکه در استان اصفهان از مجموع حدود ۳۰ هزار حلقه چاه، حدود ۹۰ حلقه چاه فعال در اختیار شهرداری است، گفت: در حال حاضر اصلاح و تعمیر شبکه‌های آبیاری فضای سبز انجام می‌شود، اما در عین حال شاهد سرقت بعضی از این تجهیزات هستیم.

عرفان‌منش برای مجتمع مسکونی‌های پر جمعیت پیشنهاد احداث دو شبکه فاضلاب را مطرح کرد و گفت: در این مجتمع‌ها باید یک فاضلاب دستشویی و فاضلاب دیگری برای جمع‌آوری آب‌های خاکستری تخصیص یابد و از این آب برای آبیاری فضای سبز مجتمع استفاده شود.

وی از تخریب بخشی از فضای سبز بر اثر آلودگی هوا خبر داد و تصریح کرد: وجود ریزگردها یکی از دلایل اصلی خشکی درختان است.

مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با بیان اینکه ممنوعیت کاشت گیاهان پر نیاز آبی از جمله چنار، کبوده، بید و چمن‌های پرنیاز از سال‌ها قبل به مناطق شهرداری اعلام شده است، ادامه داد: در زمان حاضر امکان کاشت درختان پرنیاز نیست و باید از گونه‌های مقاوم به شرایط خشکی و کم نیاز آبی استفاده شود.

وی با بیان اینکه آبیاری ۶۰ درصد فضای سبز شهر مدیریت شده است، گفت: بخشی از فضای سبز نیز با استفاده از تانکر آبیاری می‌شود، زیرا هیچ منبع آبی در اختیار نداریم.

بحران آب در اصفهان دلیلی برای حذف یا کاهش فضای سبز نیست

عرفان‌منش تصریح کرد: بحران آب در اصفهان دلیلی برای حذف یا کاهش فضای سبز نخواهد بود، بلکه با توجه به افزایش آلایندگی‌ها در این شهر باید ضمن نگهداری فضای سبز موجود، نسبت به افزایش آن با استفاده از گونه‌های مقاوم به کم‌آبی نیز اقدام شود.

وی با بیان اینکه در گذشته بیش از ۶۰۰ هکتار چمن در اصفهان وجود داشته است که امروز به کمتر از ۴۰۰ هکتار رسیده است، ادامه داد: بر اساس فرهنگ حاکم بر اصفهان، شهروندان تنها چمن را به عنوان فضای سبز می‌پندارند، اما این نوع دیدگاه را به درختان ندارند.

مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان تخریب چمن در مکان‌های گردشگری از جمله میدان امام (ره) اصفهان را ناشی از فرهنگ نامناسب خواند و گفت: برگزاری مسابقاتی همچون چوگان در میدان امام (ره)، نشستن روی چمن و قراردادن قابلمه داغ روی چمن همه از عوامل تخریب آن است.

وی آلودگی هوا، خشکسالی و بحران خاک را سه عامل خشکی درختان عنوان کرد و افزود: چنار و ناروند درختان بومی شهر اصفهان است که به دلیل آلودگی هوا در حال خشک شدن است.

می‌توان حجم آلایندگی‌ها را با توسعه فضای سبز کاهش داد

عرفان‌منش با بیان اینکه صنعتی بودن اصفهان آسیب‌های زیادی به فضای سبز این شهر اصفهان از جمله درختان و چمن وارد کرده است، گفت: بر اساس آمار محیط زیست، بخش عمده‌ای از محصولات زیربنایی مصرفی کشور از جمله ۷۰ درصد سوخت جت، ۷۰ درصد فولاد کشور و بخش عمده‌ای از فرآورده نفتی و صددرصد محصولات آجری و گچی ایران در اصفهان تولید می‌شود و این در حالی است که کشور از این محصولات بهره‌مند می‌شود و آلودگی آن برای اصفهان باقی می‌ماند.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم حجم آلایندگی‌ها را با توسعه فضای سبز کاهش دهیم یا آن را خنثی کنیم، بر اساس معیارهای بین‌المللی باید ۲.۸ دهم هکتار فضای سبز ایجاد کنیم که این رقم برای اصفهان حدود پنج هکتار است، یعنی برای از بین بردن آلودگی از هر نفر در اصفهان نیاز به کاشت پنج هکتار فضای سبز است که با ضرب این عدد به جمعیت دو میلیون نفری شهر اصفهان، نیاز به کاشت حدود ۱۰۰ میلیون هکتار فضای سبز داریم.

مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان ادامه داد: اگر بخواهیم سوختی که سال ۹۶ در اصفهان مصرف شده است را با توسعه فضای سبز خنثی کنیم، نیاز به ایجاد ۶۰۰ هزار هکتار فضای سبز داریم، این در حالی است که اکنون این فضاها در شهر فقط شش هزار هکتار است.

وی با بیان اینکه تنها آب پایدار در اختیار شهرداری بالغ بر هشت میلیون متر مکعب پساب فاضلاب است، گفت: سهم شرب، صنعت و کشاورزی از زاینده‌رود سهیم است، اما اکولوژیک و محیط زیست و سلامت شهروندان جایگاهی و سهمی از زاینده‌رود ندارد.

عرفان‌منش با بیان اینکه برای تأمین اکسیژن شهر هیچ آبی از زاینده‌رود در نظر نگرفتیم، گفت: برداشت شهرداری از آب‌های زیرزمینی زیر یک درصد است. حدود ۲۷ میلیون متر مکعب پروانه بهره‌برداری چاه داریم که کمتر از ۱۸ میلیون متر مکعب اجازه برداشت دارد.

وی از دو هزار نفر باغبان در اصفهان و جابه‌جایی ۱۴۰۰ درخت در اصفهان طی پروژه‌های مختلف خبر داد و گفت: در مواقعی ما مجبور به قطع درختان هستیم.

کد خبر 583399

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.