تاکید کمیسیون انرژی مجلس بر کاهش همکاری‌های فراپادمانی با آژانس

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از حمایت قاطع اعضای این کمیسیون از سیاست سازمان انرژی اتمی در برابر قطعنامه شورای حکام خبر داد و تاکید کرد: کمیسیون انرژی بر کاهش همکاری های فراپادمانی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید دارد.

مالک شریعتی‌نیاسر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص نشست روز گذشته کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: کمیسیون انرژی روز گذشته میزبان کمالوندی از سازمان انرژی اتمی بود. در این نشست تصمیمات و اقدامات اخیر سازمان انرژی اتمی کشور در برابر اقدامات و زیاده‌خواهی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در این جلسه کمالوندی گزارشی را از روند طی شده منتهی به صدور قطعنامه شورای حکام ارائه کرد. او تاکید کرد ایران هم در حوزه فنی و هم در حوزه پادمانی مصمم به احقاق حقوق ملت است.

وی افزود: اعضای کمیسیون نیز پس از استماع گزارش کمالوندی به اتفاق این قطعنامه را محکوم و آن را یک تصمیم سیاسی و متأثر از فشار سیاسی قدرت‌ها خارج از چهارچوب فنی قلمداد کردند. کمیسیون انرژی بر کاهش همکاری‌های فراپادمانی ایران تاکید دارد و از سیاستی که برای جمع‌آوری همه دوربین‌ها آژانس در حال دنبال شدن است، حمایت می‌کند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: بحث دیگری که در این نشست مطرح شد در خصوص سند جامع افق ۲۰ ساله صنعت هسته‌ای کشور بود که به تصویب شورای عالی فناوری رسیده و ابلاغ نیز شده است. مقرر شد جزئیات این سند به طور کامل برای کمیسیون انرژی مجلس ارسال و نظارت کمیسیون بر اجرای این سند به صورت منظم اعمال شود. ما حوزه هسته‌ای را یک صنعت می‌دانیم و باید زنجیره صنعت هسته‌ای به طور کامل محقق شود.

شریعتی در ادامه تاکید کرد: توسعه نیروگاه‌های هسته‌ای مورد تاکید اعضای کمیسیون است. در این نشست ضمن تشکر از تلاش‌ها سازمان انرژی اتمی بر ضرورت تأمین مالی و حمایت بیشتر از برنامه‌های فنی و ارتقای توان نیروی انسانی سازمان تاکید شد. نکته بسیار مهمی که در این جلسه تاکید شد این بود که قانون اقدام راهبردی مجلس یازدهم برای لغو تحریم‌ها، مسیر را در مذاکرات به نفع ایران تغییر داد و دست ایران را در مذاکرات پر کرد. این قانون بسیار راهبردی بوده است. سازمان انرژی اتمی از اجرای این قانون گزارشی ارائه کرد. بر اساس این گزارش تمام تعهدات بخش فنی این قانون توسط سازمان هم در بخش تجهیزات و ماشین و هم در بخش مواد اجرایی شده است.

وی افزود: با توجه به تهدیداتی که رژیم صهیونیستی نسبت به اماکن و دانشمندان هسته‌ای ما داشته است، بر حفاظت از دانشمندان، اماکن و تجهیزات هسته‌ای کشور از سوی اعضای کمیسیون تاکید شد.

کد خبر 583393

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.