بروز تب کنگو در اصفهان/احتمال شیوع فراگیر بیماری کم است

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان شناسایی مواردی از ابتلا به تب کریمه را به معنای بروز این بیماری در اصفهان دانست و گفت: احتمال شیوع به معنای گسترش بیماری در یک فاصله زمانی مشخص کم است اما به شکل تک‌موردی این احتمال وجود دارد که بیمارانی شناسایی شوند.

علیرضا ادیبان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: یکی از کانون‌های ابتلاء به تب کریمه کنگو که در استان اصفهان شناسایی شده، مربوط به منطقه فریدون‌شهر است.

وی با اشاره به شناسایی سه بیمار مبتلا به تب کنگو در استان اصفهان از سوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، افزود: سه کانون بروز این ویروس در استان شناسایی شده که یکی مربوط به مناطق عشایری در فریدون‌شهر است و دو کانون دیگر هنوز تأیید رسمی نشدند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان با اشاره به اقداماتی که در منطقه آلوده به ویروس انجام می‌شود، گفت: براساس پروتکلی که به دامپزشکی اعلام شده است، پس از شناسایی مواردی از بروز تب کنگو، یک اکیپ مشترک بین شبکه دامپزشکی فریدون‌شهر و مرکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهرستان تشکیل شد و تمام منطقه اعم از محل زندگی افراد، چادرهای سکونت و دامداری‌ها سم‌پاشی شدند تا کنه‌های ناقل بیماری از بین بروند.

وی از توزیع مقدار زیاد سم در شهرستان فریدون‌شهر خبر داد و خاطرنشان کرد: تمام منطقه و جایگاه‌های دامداری که با مورد آلوده ارتباط داشتند باید سم‌پاشی شوند؛ همچنین شبکه بهداشت و درمان در حال رصد افرادی است که با بیماران شناسایی شده ارتباط داشته‌اند تا تحت درمان و مراقبت قرار گیرند.

سم‌پاشی میادین عرضه دام زنده

ادیبان، دوره نهفتگی تب کریمه کنگو را بین سه تا ۹ روز اعلام کرد و گفت: در کنار سم‌پاشی مکان‌های آلوده، طرح‌های پیشگیری از بروز بیماری در نقاطی که تمرکز دام زیاد است در دستور کار قرار دارد از جمله میادین دام در اصفهان، فساران، خمینی‌شهر و لنجان که تعدد دام زیاد است یک بار سم‌پاشی شدند و قرار است ۱۵ روز آینده سم‌پاشی دیگری صورت گیرد.

وی با تاکید بر اینکه گزارشی از بروز تب کریمه کنگو در میادین عرضه دام زنده دریافت نشده است، گفت: موارد ابتلاء به تب کریمه کنگو مربوط به سرایت ویروس از طریق نیش پشه آلوده به انسان بوده و چون دامی آلوده نشده است، احتمال آلودگی گوشت و لاشه‌ها نیز وجود ندارد با این حال توصیه می‌شود خانواده‌ها از رفتارهای پرخطری مانند ذبح دام در خانه خودداری کنند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان ابتلای حیوانات به تب کریمه کنگو را بدون علامت مشخص دانست و افزود: بیماری تب کریمه کنگو در حیوان تنها با تب گذرا همراه است اما افرادی که با لاشه یا خون دام در ارتباط هستند مانند کارکنان کشتارگاه‌ها، قصاب‌ها، سلاخ‌ها و دامپزشکان ممکن است درگیر ویروس شوند و باید اقدامات پیشگیرانه را مورد توجه قرار دهند.

وی راه اندازی پروسه پیش‌سرد در کشتارگاه‌های استان اصفهان را یکی از اقدامات مؤثر در کاهش خطر ابتلاء به این ویروس اعلام کرد و افزود: با اجرای این طرح که از ۱۰ سال قبل آغاز شد، هیچ لاشه‌ای به شکل مستقیم وارد چرخه مصرف نمی‌شود بلکه پس از ذبح به سالن‌های پیش سرد فرستاده می‌شود و باید حدود ۲۴ ساعت در دمای صفر تا چهار درجه بماند تا فعل و انفعالات شیمیایی به نام جمود نعشی در لاشه انجام شود که این فرایند با کاهش PH لاشه بیشتر ویروس‌ها را از بین می‌برد و این به معنای از بین بردن نقطه خطر است.

۹۹ درصد لاشه‌ها پروسه پیش‌سرد را می‌گذرانند

ادیبان با اشاره به اینکه ۹۹ درصد لاشه‌های تولیدی در استان اصفهان مرحله پیش‌سرد را می‌گذرانند، ادامه داد: این پروسه مهمترین مرحله کنترل بیماری تب کریمه کنگو است اما اگر دام‌ها در خارج از کشتارگاه یا محیط‌های غیرمجاز ذبح شوند، احتمال آلودگی دام، لاشه و کسانی که با آنها در ارتباط هستند وجود دارد.

وی عشایری که در نزدیکی محل انتشار کنه‌ها و یا گردشگرانی که در کوهستان و طبیعت چادر می‌زنند را در معرض خطر ابتلاء به این ویروس اعلام کرد و افزود: دامدارانی که کنه‌ها را با دست از بدن دام جدا و له می‌کنند نیز خود را در معرض انتقال تب کریمه کنگو قرار می‌دهند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان خرید گوشت از مکان‌های مجاز و دارای مهر تاییدیه دامپزشکی، نگهداری ۲۴ ساعته آن در یخچال و پرهیز از مصرف گوشت و جگر خام را از مهم‌ترین راهکارهای پیشگیری از ابتلاء مصرف‌کنندگان گوشت قرمز به این ویروس دانست و گفت: هنگامی که مواردی از ابتلای انسان به تب کریمه کنگو گزارش می‌شود به آن معناست که قسمتی از استان آلوده به کنه‌های انتقال این ویروس شدند و دامداران باید برنامه سم‌پاشی‌های دوره‌ای را جدی بگیرند.

وی شناسایی مواردی از ابتلاء به تب کریمه را به معنای بروز این بیماری در اصفهان دانست و تاکید کرد: احتمال شیوع به معنای گسترش بیماری در یک فاصله زمانی مشخص کم است اما به شکل تک موردی این احتمال وجود دارد که از سوی شبکه بهداشت و درمان بیمارانی شناسایی شوند و باید اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از انتقال آن‌ها به افراد دیگر انجام شود.

کد خبر 583234

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.