ریسباف؛ کارخانه‌ای که قرار بود موزه شود، اما...

تبدیل کارخانه ریسباف به موزه شهر اصفهان، طرحی است که از سال ۸۵ و در دوران شورای سوم اسلامی شهر مطرح شد و با گذشت سه دوره از عمر مدیریت شهری، هنوز با درهای بسته کارخانه ریسباف مواجه هستیم و تغییر کاربری آن در لیست انتظار وعده مسئولان قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کارخانه ریسباف در اصفهان سال ۱۳۱۱ با مشارکت جمعی از سرمایه‌داران در حالی شکل گرفت که عمر ۹۰ ساله آن باعث شده است متولیان به دنبال دادن شکل و شمایل موزه به آن باشند، این اثر در سال ۱۳۸۱ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. این اثر ملی که از نظر تاریخ صنعتی شدن کشور اهمیت بسیار دارد و توسط معماران آلمانی بنا شده است، قرار بود تبدیل به موزه اصفهان شود؛ هدفی که تاکنون محقق نشده است.

بانک ملی به عنوان یکی از مدعیان تملک کارخانه ریسباف، سال‌های زیادی از واگذاری آن به سازمان میراث فرهنگی خودداری می‌کرد، رها شدن کارخانه ریسباف و تخریب بخش‌هایی از این اثر تاریخی به مرور زمان باعث شد قرارداد تملک کارخانه ریسباف اصفهان بیش از دو سال پیگیری، بین مدیران عامل بانک ملی ایران و شرکت عمران و بهسازی شهری ایران به امضا رسید و در سال ۹۶ طی سندی به شرکت بازآفرینی شهری منتقل شد و مسئولیت خرید و انتقال آن بر عهده وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت.

ماجرا به این نقطه ختم نشد و به دلیل اختلافات پرداختی و پروانه زمین معوض به بانک ملی، این اقدام ناتمام باقی ماند و معامله دچار اشکال شد و ۱۲ سال سرگردانی بر سر بیت‌المالی متروکه بین دو دستگاه دولتی ادامه‌دار شد؛ تا زمانی که با پیگیری و شکایت دو نماینده اصفهان، جلسه کمیسیون اصل ۹۰ برای مشخص شدن مصوبه تبدیل کارخانه ریسباف اصفهان به موزه و تغییر کاربری فرهنگی و تاریخی آن به عنوان تنها بازمانده کارخانه‌های ریسندگی قدیمی در تاریخ نوزدهم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ برگزار شد.

اصفهان به عنوان یک شهر موزه، همواره مبدا و منشأ بسیاری از رشته‌های هنری بوده است و در شرایط کنونی بخش‌های مختلف هنر و هنرمندان مرتبط با آن در اصفهان با کمبود موزه برای ارائه آثار خود مواجه هستند و پیگیری‌های آنها نیز در این خصوص منتج به نتیجه نشده است.

در حال حاضر ۱۵ هزار شی‌ء ارزشمند قابل نمایش در اصفهان وجود دارد و کل ظرفیت موزه‌های اصفهان ۸۰۰ شی‌ء است؛ هر چند چندین مجموعه و موزه خصوصی در اصفهان وجود دارد، اما دغدغه حفظ آثار، مکان نمایش و امنیت آن موضوعی بسیار مهم است که با احداث این موزه بزرگ بخشی از این دغدغه‌ها رفع می‌شود.

اعلام آمادگی شهرداری برای کمک به تأسیس موزه اصفهان در کارخانه ریسباف

مجتبی شاهمرادی، معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با بیان اینکه بخش عمده کارخانه ریسباف اصفهان در اختیار اداره کل راه و شهرسازی است و با وجودی که شهرداری وظیفه ذاتی در ارتباط با ساماندهی وضعیت کارخانه ریسباف و تبدیل آن به موزه ندارد، اما در پی مطالبه عموم شهرداری آمادگی خود را برای کمک به تأسیس موزه اصفهان در محل کارخانه ریسباف اعلام کرده است، اظهار می‌کند: شهرداری تمام تلاش خود را برای هرچه زودتر به نتیجه رسیدن و ساماندهی وضعیت کارخانه ریسباف و تبدیل آن به موزه شهر به‌کار خواهد گرفت و در این زمینه از تمام توان خود بهره خواهد گرفت.

وی می‌افزاید: قرار بود در سفر اخیر رئیس‌جمهور به اصفهان تصمیماتی در ارتباط با وضعیت تبدیلی ریسباف و تسریع روند تبدیل این کارخانه به موزه گرفته شود که شهرداری اصفهان آمادگی دارد در صورتی که طرح مشخصی ارائه شود، کمک‌هایی برای موزه اصفهان تخصیص دهد و حتی در راستای تجهیز و تکمیل آن گام بردارد.

معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان تصریح می‌کند: تبدیل کارخانه ریسباف به موزه نیاز به پیگیری و عزم جدی دستگاه‌هایی همچون استانداری، اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری و اداره کل راه و شهرسازی دارد و در کنار آنها شهرداری نیز با تمام توان به تحقق این مطالبه به حق مردم کمک خواهد کرد، اما هنوز اتفاقی رخ نداده است و باید عزم جدی برای آن باشد تا به ثمر برسد.

موزه‌ای که احداث آن تاریخی شد

شهر موزه اصفهان، موزه ندارد!

ابوالفضل قربانی، نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان می‌گوید: از شورای سوم موضوع پیگیری واگذاری کارخانه ریسباف به شهرداری اصفهان مطرح بوده است و مدیریت شهری در این دوره این موضوع را به صورت جدی‌تر در دستور کار قرار داد.

وی با بیان اینکه احداث موزه‌ای برای شهر اصفهان در مکانی مناسب از دیرباز مورد توجه شهرداری بوده است، می‌گوید: اصفهان با وجودی که شهر موزه است، اما موزه ندارد و به همین خاطر در مدیریت جدید شهری برای رفع موانع جهت تبدیل کارخانه ریسباف به موزه تلاش می‌کنیم.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه اقدامات مقدماتی برای تحقق این خواسته صورت گرفته است و مذاکرات اولیه با بانک ملی، کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، وزارت راه، مسکن و شهرسازی و بنیاد مستضعفان انجام شده است، تصریح می‌کند: به دنبال رایزنی‌های اولیه مقرر شد این کارخانه به طور کامل در اختیار و تملک شهرداری قرار بگیرد که این موضوع را به طور مرتب از سوی نهادهای مربوطه پیگیری کردیم و امیدوار هستیم این مهم به‌زودی محقق شود.

وی ادامه می‌دهد: در صورت واگذاری کارخانه ریسباف، شهرداری موظف است در گام نخست نسبت به تهیه طرح اقدام کند و ضمن اختصاص ردیف اعتباری برای احداث آن در بودجه سالیانه، عملیات اجرایی را طبق مطالعات و طرح آغاز کند؛ اگر در سال جاری مشکل واگذاری کارخانه رفع شود، تا پایان دوره ششم مدیریت شهری، موزه اصفهان به بهره‌برداری خواهد رسید.

اداره کل راه و شهرسازی هیچ نقشی در پروژه ریسباف ندارد

مدیر روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی نیز در پی پیگیری‌های صورت گرفته به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: پروژه ریسباف توسط تهران و شرکت بازآفرینی شهری دنبال می‌شود و به‌طور مستقیم توافقات صورت خواهد گرفت؛ اداره کل راه و شهرسازی هیچ نقشی در این موضوع ندارد و در انتظار ابلاغ دستور است.

در این راستا مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان که یکی از ارگان‌های دخیل در امر تعیین تکلیف کارخانه ریسباف است، به تماس‌های مکرر خبرنگار ایمنا پاسخی نداد.

کد خبر 582955

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.