درمان دارویی هدفمند در سرطان معده چیست؟

رشد سلول‌های سرطانی معده، دشواری تشخیص خطر سرطان معده، علل و عوامل خطر بروز سرطان معده، نحوه تشخیص و مراحل درمانی، درمان دارویی هدفمند و مراقبت‌های حمایتی در سرطان معده را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سرطان معده با رشد سلول‌های سرطانی در پوشش داخلی معده مشخص می‌شود. سرطان معده، آدنوکارسینومای معده نیز نامیده می‌شود. تشخیص این نوع سرطان دشوار است؛ زیرا بیشتر افراد به طور معمول در مراحل اولیه علائمی نشان نمی‌دهند.

مؤسسه ملی سرطان (NCI) تخمین می‌زند در سال ۲۰۱۷ حدود ۲۸۰۰۰ مورد جدید ابتلا به سرطان معده وجود داشته که ۱.۷ درصد از موارد جدید این نوع از ابتلا در ایالات متحده آمریکا است.

در حالی که سرطان معده در مقایسه با انواع دیگر سرطان نسبتاً نادر است، اما یکی از بزرگترین خطرات این بیماری دشواری تشخیص آن است. از آنجا که سرطان معده معمولاً هیچ علائم اولیه‌ای ایجاد نمی‌کند تا زمانی که به سایر قسمت‌های بدن سرایت نکند، تشخیص داده نمی‌شود. این امر درمان را دشوارتر می‌کند.

اگرچه تشخیص و درمان سرطان معده دشوار است، اما به دست آوردن دانش لازم برای غلبه بر بیماری ضروری است.

چه عواملی باعث سرطان معده می‌شوند؟

معده شما (همراه با مری) تنها بخشی از قسمت فوقانی دستگاه گوارش شماست. معده شما وظیفه هضم غذا و سپس انتقال مواد مغذی به بقیه اعضای هضم شما، یعنی روده‌های کوچک و بزرگ را دارد.

سرطان معده زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌های سالم در سیستم هضم فوقانی سرطانی شده و از کنترل خارج می‌شوند و تومور ایجاد می‌کنند. این روند به آرامی اتفاق می‌افتد. سرطان معده طی سالهای متمادی تمایل به توسعه دارد.

درمان دارویی هدفمند در سرطان معده چیست؟

عوامل خطر سرطان معده

سرطان معده ارتباط مستقیمی با تومورهای معده دارد. با این حال، عواملی وجود دارد که ممکن است خطر ابتلاء به این سلول‌های سرطانی را افزایش دهد. این عوامل خطر شامل برخی بیماری‌ها و شرایط خاص مانند:

لنفوم (گروهی از سرطان‌های خون)

عفونت‌های باکتریایی (عفونت شایع معده که گاهی اوقات منجر به زخم می‌شود)

تومورها در قسمتهای دیگر سیستم هضم

پولیپ معده (رشد غیر طبیعی بافتی که در پوشش داخلی معده تشکیل می‌شود)

سرطان معده همچنین در بین موارد زیر شایع است:

- بزرگسالان مسن، معمولاً افراد ۵۰ سال به بالا

- مردان

- سیگاری‌ها

- افرادی که سابقه خانوادگی بیماری دارند

- افرادی که نژاد آسیایی (به ویژه کره‌ای یا ژاپنی)، آمریکای جنوبی یا بلاروسی دارند

در حالی که سابقه پزشکی شخصی شما می‌تواند خطر ابتلاء به سرطان معده را تحت تأثیر قرار دهد، برخی از عوامل سبک زندگی نیز می‌توانند در این میان نقش داشته باشند. بسیار محتمل است که به سرطان معده مبتلا شوید اگر:

- مقدار زیادی غذای شور یا فرآوری شده بخورید

- گوشت زیاد بخورید

- سابقه سومصرف الکل دارید

- ورزش نکنید

- غذا را به درستی ذخیره یا طبخ نکنید

- اگر فکر می‌کنید در معرض ابتلاء به سرطان معده هستید، ممکن است بخواهید آزمایش غربالگری بگیرید. آزمایشات غربالگری زمانی انجام می‌شود که افراد در معرض ابتلاء به بیماری‌های خاص هستند اما هنوز علائمی نشان نمی‌دهند.

علائم سرطان معده

طبق منبع NCITrusted، به طور معمول هیچ علامت و نشانه‌ی اولیه سرطان معده وجود ندارد. متأسفانه، این بدان معنی است که تا زمانی که سرطان به مرحله پیشرفته نرسد، مردم معمولاً نمی‌دانند که چنین مشکلی وجود دارد.

برخی از رایج‌ترین علائم سرطان پیشرفته معده عبارتند از:

تهوع و استفراغ

سوزش معده مکرر

کاهش اشتها، گاهی اوقات با کاهش وزن ناگهانی همراه است.

نفخ مداوم

سیری زودرس (احساس سیری بعد از خوردن فقط مقدار کمی)

مدفون خونین

زردی

خستگی مفرط

درد معده، که ممکن است بعد از غذا بدتر شود

چگونه سرطان معده تشخیص داده می‌شود؟

از آنجایی که افراد مبتلا به سرطان معده در مراحل اولیه به ندرت علائمی از خود نشان می‌دهند، بیماری اغلب تا زمان پیشرفت تشخیص داده نمی‌شود.

برای تشخیص، پزشک ابتدا معاینه فیزیکی را برای بررسی هرگونه ناهنجاری انجام می‌دهد. آنها همچنین ممکن است آزمایش خون، از جمله آزمایش حضور باکتری‌های H. pylori را تجویزکنند.

اگر پزشک معتقد باشد که دارای علائم سرطان معده هستید، آزمایشات تشخیصی بیشتری باید انجام شود. آزمایش‌های تشخیصی به طور خاص تومورها و سایر ناهنجاری‌های معده و مری را بررسی می‌کند. این آزمایشات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

آندوسکوپی دستگاه گوارش فوقانی

نمونه برداری

آزمایشات تصویربرداری، مانند CT اسکن و اشعه ایکس

درمان سرطان معده

گزینه‌های درمان سرطان معده به محل، مرحله و گسترش سرطان بستگی دارد. پزشک ما همچنین در هنگام ایجاد یک برنامه درمانی، سلامت کلی و اولویت‌های ما را در نظر می‌گیرد.

اعمال جراحی در سرطان معده

هدف از جراحی، برداشتن همه توده سرطانی و برخی از بافت‌های سالم اطراف آن است. جراحی‌های مورد استفاده برای سرطان معده عبارتند از:

برداشتن تومورها در مراحل اولیه از دیواره معده

سرطان‌های بسیار کوچک محدود به پوشش داخلی دیواره معده ممکن است با عبور ابزار خاصی از طریق لوله آندوسکوپ برداشته شوند. روش‌های برداشتن سرطان از پوشش داخلی معده، شامل برداشتن مخاط یا لایه زیر مخاط توسط آندوسکوپ است.

برداشتن بخشی از معده (گاسترکتومی ساب توتال)

در طی گاسترکتومی ساب توتال، جراح بخشی از معده مبتلا به سرطان و برخی از بافت‌های سالم اطراف آن را بر می‌دارد. اگر سرطان معده ما در بخشی از معده نزدیک به روده کوچک قرار داشته باشد، ممکن است از این روش استفاده شود.

برداشتن کل معده (گاسترکتومی کامل)

گاسترکتومی کامل شامل برداشتن کل معده و برخی از بافت‌های اطراف است. در این روش، مری مستقیماً به روده کوچک متصل می‌شود و اجازه می‌دهد تا غذا در طول سیستم گوارش ما حرکت کند. گاسترکتومی توتال اغلب در سرطان‌های معده که بدنه معده را تحت تأثیر قرار می‌دهند و آنهایی که در محل اتصال معده به مری قرار دارند، استفاده می‌شود.

برداشتن غدد لنفاوی برای جستجوی سرطان

جراح ممکن است گره‌های لنفاوی شکم ما را بردارد تا آنها را از نظر وجود سرطان آزمایش کند.

جراحی برای تسکین علائم و نشانه‌ها

جراحی برای برداشتن بخشی از معده ممکن است علائم و نشانه‌های سرطان در حال رشد را در افراد مبتلا به سرطان معده پیشرفته تسکین دهد.

شیمی درمانی در سرطان معده

شیمی درمانی نوعی درمان دارویی است که از مواد شیمیایی برای از بین بردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌کنند. داروهای شیمی‌درمانی در سراسر بدن ما پخش شده و سلول‌های سرطانی را که ممکن است به خارج از معده گسترش یافته باشند از بین می‌برند.

شیمی درمانی می‌تواند قبل از جراحی انجام شود تا به کوچک شدن توده سرطانی و برداشت راحت‌تر آن کمک کند. شیمی درمانی همچنین پس از جراحی برای از بین بردن سلول‌های سرطانی که ممکن است در بدن باقی بمانند، استفاده می‌شود. شیمی درمانی اغلب با پرتودرمانی ترکیب می‌شود.

شیمی درمانی ممکن است به تنهایی یا همراه با درمان‌های پیشرفته‌تر موسوم به «درمان هدفمند» در افراد مبتلا به سرطان معده پیشرفته استفاده شود.

درمان دارویی هدفمند در سرطان معده چیست؟

پرتو درمانی در سرطان معده

در پرتو درمانی از پرتوهای پرانرژی مانند اشعه ایکس و پروتون برای از بین بردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود. پرتوهای پرانرژی از دستگاهی ساطع می‌شوند که هنگام خوابیدن روی تخت به دور ما حرکت می‌کند.

برای سرطان معده می‌توان از پرتودرمانی قبل از جراحی برای کوچک کردن توده سرطانی استفاده کرد تا توده راحت‌تر برداشته شود. پرتو درمانی همچنین می‌تواند پس از جراحی برای از بین بردن سلول‌های سرطانی باقی‌مانده استفاده شود. پرتو درمانی غالباً با شیمی‌درمانی ترکیب می‌شود.

برای سرطان پیشرفته معده که با جراحی برطرف نمی‌شود، می‌توان از پرتو درمانی برای تسکین عوارض جانبی مانند درد یا خونریزی ناشی از رشد سرطان استفاده کرد.

درمان دارویی هدفمند در سرطان معده

درمان‌های دارویی هدفمند روی نقاط ضعف خاص موجود در سلول‌های سرطانی متمرکز هستند. با مسدود کردن این نقاط ضعف، درمان‌های دارویی هدفمند می‌توانند سلول‌های سرطانی را از بین ببرند. در سرطان معده، داروهای هدفمند معمولاً با شیمی درمانی برای سرطان‌های پیشرفته یا سرطانی که عود کرده، ترکیب می‌شوند.

پزشک ما ممکن است سلول‌های سرطانی را آزمایش کند تا ببیند کدام داروهای هدفمند بیشتر به درد ما می‌خورند.

ایمونوتراپی در درمان سرطان معده

ایمونوتراپی (ایمنی درمانی) یک درمان دارویی است که به سیستم ایمنی بدن ما کمک می‌کند تا با سرطان مبارزه کند. سیستم ایمنی بدن ما که علیه بیماری مبارزه می‌کند ممکن است به سرطان حمله نکند؛ زیرا سلول‌های سرطانی پروتئین‌هایی تولید می‌کنند که تشخیص سلول‌های سرطانی را برای سلول‌های سیستم ایمنی سخت می‌کند. ایمنی درمانی با تداخل در این روند کار می‌کند.

در سرطان معده، ممکن است از ایمونوتراپی در صورت پیشرفته بودن سرطان، عود یا گسترش آن در سایر قسمت‌های بدن استفاده شود.

مراقبت‌های حمایتی (تسکینی) در سرطان معده

مراقبت تسکینی یک مراقبت پزشکی ویژه است که بر روی تسکین درد و سایر علائم یک بیماری جدی متمرکز است. مراقبت‌های تسکینی را می‌توان هنگام انجام درمان‌های تهاجمی مانند جراحی، شیمی درمانی یا پرتودرمانی استفاده کرد.

وقتی از مراقبت تسکینی همراه با سایر روش‌های درمانی مناسب استفاده می‌شود، افراد مبتلا به سرطان ممکن است احساس بهتر و عمر طولانی‌تری داشته باشند.

مراقبت‌های تسکینی توسط پزشک معالج توصیه شده و توسط پرستاران و سایر افراد متخصص آموزش‌دیده ارائه می‌شوند. مراقبت تسکینی قصد دارد کیفیت زندگی افراد مبتلا به سرطان و خانواده‌های آنها را بهبود بخشند. این شکل از مراقبت در کنار درمان‌های دارویی یا سایر روش‌های درمانی که دریافت می‌کنیم، ارائه می‌شود.

کد خبر 582868

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.