کمبود دارو به ۲۰ قلم محدود می‌شود/خودداری از مصرف موادغذایی فله و بی‌نام و نشان

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: کمبودهای واقعی دارو را محدود به ۲۰ مورد است و این اقلام که در مکاتبات اعلام می‌شود بین بیماران گوناگون پراکنده است گاهی نیز افزایش قیمت دارو ناشی از تغییر سقف تعهدات بیمه بوده است اما به طور کلی افزایش قیمت اقلام دارویی در سطح بسیار وسیع نداشتیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمود اعتباری ظهر امروز شنبه _ بیست و هشتم خردادماه_ در نشست خبری اظهار کرد: استان اصفهان در مقایسه با استان‌های دیگر بسیار گستره و دارای واحدهای تولیدی بسیار زیاد است تا جایی که از نظر میزان تولید و تعداد واحدهای فرآوری محصولات غذایی در جایگاه اول تا سوم کشور قرار دارد.

وی با اشاره به مشکلاتی که سال گذشته در صادرات برخی محصولات گلخانه‌ای به کشور روسیه ایجاد شد، افزود: بیش از ۵۰ درصد محصولات صادراتی گلخانه‌ای به روسیه از اصفهان است و تضمین سلامت و نظارت بر آن بر عهده سازمان غذا و دارو قرار دارد که کارشناسان کشور مقصد با خیال راحت این فرآورده‌ها را می‌توانند مصرف کنند.

اهمیت داشتن سیب سلامت برای محصولات تولیدی

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از بررسی سلامت محصولات وارداتی مانند گندم، برنج، چای و روغن، گفت: سیب سلامتی به ما آرامش می‌دهد که در تولید، واردات و صادرات مواد غذایی خوراکی آشامیدنی و محصولات آرایشی بهداشتی نظارت کافی وجود دارد و این آرامش به جامعه منتقل می‌شود.

وی درباره کمبودهای دارویی اظهار کرد: بیشتر کمبودها مربوط به داروهایی است که خارج از سیستم قانونی توزیع می‌شوند هرچه بحث تحریم‌های اقتصادی شدیدتر شود کمبودهای دارویی می‌تواند بیشتر مردم را آزار دهد و عملکرد درست این حوزه در سازمان غذا و دارو و معاونت غذا و دارو می‌تواند کمبودها را در شرکت‌های پخش و داروخانه‌ها مدیریت کند.

اعتباری برنامه توزیع داروها را کشوری دانست و گفت: در این سیستم سهم استان بین داروخانه‌های دولتی و منتخب توزیع می‌شود و تا زمان رسیدن محموله بعدی، ممکن است این سهمیه دارو تمام شود.

وی برخی از کمبودها را قابل جایگزینی اعلام کرد و خاطرنشان کرد: گاهی کمبودها با داروهای تولید داخل پوشش داده می‌شود بنابراین ممکن است کمبود در مقاطعی به صفر برسد اما به دلیل محدودیت‌ها امکان تکرار آنها نیز وجود دارد.

فرآورده‌ها و داروهای توزیع شده در خارج از سیستم قاچاق و مورد تأیید نیست

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: در هنگام ایجاد محدودیت عرضه، توزیع داروهای خاص با کنترل و نظارت بیشتری در اختیار بیماران قرار می‌گیرد، سامانه ویژه نیز تضمین می‌کند که دارو پس از تحویل از داروساز به شرکت در کدام داروخانه توزیع شده و به دست بیمار برسد.

وی نظارت بر تمام محصولات سلامت محور را در حوزه نظارت معاونت غذا و دارو دانست و گفت: فرآورده‌هایی که روی سلامت مردم اثر می‌گذارند از داروهای گیاهی گرفته تا مکمل‌ها و درکل هرچه خارج از سیستم باشد مورد تأیید نیست و قاچاق محسوب می‌شود.

محصولات دارای سموم بالاتر از حد مجاز اجازه توزیع ندارند

اعتباری در پاسخ به سوال خبرنگار ایمنا درباره باقیمانده سموم و کودهای شیمیایی در محصولات کشاورزی گفت: مصرف‌کنندگان اطمینان داشته باشند که اگر میزان باقی مانده سموم بالاتر از حد مجاز باشد اجازه ورود به بازار نخواهد داشت حتی درباره محصولات صادراتی به کشور روسیه نیز این میزان زیر حد استاندارد اعلام شده است.

وی به مصرف‌کنندگان توصیه کرد از مصرف مواد غذایی فله و بی‌نام و نشان خودداری کنند و ادامه داد: تنها سلامت محصولاتی را تضمین می‌کنیم که دارای بسته‌بندی مشخص با آرم سازمان غذا و دارو و نشان تولیدکننده باشند، باید فرهنگ جامعه به این سمت برود که برای این موارد اهمیت بیشتری قائل باشند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اعلام شماره تلفن سامانه شکایات مدیریت ۳۷۹۲۴۸۵۰، افزود: این سامانه آماده استعلام و پاسخگویی به شکایات تلفنی و حضوری است و از سوی سازمان غذا و دارو نیز رصد می‌شود.

افزایش قیمت اقلام دارویی در سطح بسیار وسیع نداشتیم

محمد سلطانی مدیر نظارت بر دارو و مواد تحت کنترل معاونت غذا و دارو نیز کمبودهای دارویی را به دو دسته تقسیم کرد و گفت: برخی کمبودها مربوط به برند است که نبودن برندهای مختلف یا خاص جزو کمبود واقعی محسوب نمی‌شود زیرا ممکن است فردی متقاضی برند خاصی باشد که وزارت بهداشت به‌خاطر بومی‌سازی در داخل کشور آن را تولید می‌کند و از استاندارد لازم و تأیید وزارت بهداشت نیز برخوردار است.

وی برخی کمبودها را مربوط به واحدهای داروهای خاص دانست و تاکید کرد: این موضوع را نیز به عنوان کمبود اصلی محسوب نمی‌کنیم به عنوان مثال داروی ۵۰ واحدی موجود نیست اما نوع ۲۵ واحدی آن وجود دارد همچنین امسال به‌خاطر ارز تخصیصی تغییر قیمتی ناشی از ارز ۴۲۰۰ تومانی بر قیمت دارو ایجاد نشد.

مدیر نظارت بر دارو و مواد تحت کنترل معاونت غذا و دارو کمبودهای واقعی دارو را محدود به ۲۰ مورد اعلام کرد و افزود: این اقلام که در مکاتبات اعلام می‌شود بین بیماران گوناگون پراکنده است گاهی نیز افزایش قیمت دارو ناشی از تغییر سقف تعهدات بیمه بوده است اما به طور کلی افزایش قیمت اقلام دارویی در سطح بسیار وسیع نداشتیم.

وجود نیترات و فلزات محصولات مورد بررسی قرار می‌گیرد

مرجان هادیان مدیر نظارت بر مواد غذایی نوشیدنی و آشامیدنی نیز با اشاره به انجام سالانه پایش محصولات کشاورزی تاکید کرد: از نظر آزمایش‌های تخصصی وجود نیترات و فلزات محصولات مورد بررسی قرار می‌گیرد و نتایج را به سازمان غذا و دارو اعلام می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه موارد تخلف و وجود سموم در محصولات زیاد نیست، گفت: با این حال موارد تخلف به سرعت اعلام شده و پیگیری لازم از نظر آموزش به کشاورزان در زمینه مصرف کود و سم انجام می‌شود.

کد خبر 582616

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.