۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۲
«نیما یوشیج» در شبکه مستند

مستند «قصه رنگ‌پریده» در پاسداشت نیما یوشیج، پدر شعر نوی فارسی به کارگردانی مریم طالبی‌انارکی از ساعت ۲۱ یکشنبه _بیست‌ونهم خردادماه_ از قاب شبکه مستند سیما پخش خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مستند قصه رنگ‌پریده به سفارش سیما و به تهیه‌کنندگی مصطفی رزاق‌کریمی از شبکه تلویزیونی مستند پخش می‌شود.

مریم طالبی‌انارکی اظهار کرد: در این مستند، «نیما» قصه زندگی‌اش را خودش روایت می‌کند. قصه‌ای از سادگی کودکی تا درد و رنج بزرگسالی، از پهنه دشت‌های مازندران تا کوچه پس کوچه‌های تجریش، از مردی که تاریخ‌ساز شد و رنج و محنت زمانه‌اش را در میان روح اشعارش پنهان کرد؛ شاعری که به گفته خودش سیاسی نبود، اما هیچ‌یک از اشعارش خالی از انتقاد به درد و رنج مردم زمانه‌اش نیست.

تهیه‌کننده مستند قصه رنگ‌پریده، ادامه داد: نیما بی‌تفاوت به زمانه نیست و اتفاقاً وطن‌پرستی است که از خیانت به خاک ایران رنج می‌برد و بر بساطی که بساطی نیست می‌گرید. شاعری که به گفته خود همه جور تحقیر و توهین را به جان خود می‌خرد، من جمله نام «توده‌ای» که بر نام او می‌گذارند. آیا نیما واقعاً توده‌ای بود و چه شد که او را به عدلیه بردند؟ «قصه رنگ‌پریده» روایتی کمتر شنیده شده از میان دست‌نوشته‌های نیما یوشج است.

کارگردان مستند «قصه رنگ‌پریده» در ادامه تأکید کرد: همه نریشن‌های فیلم دقیقاً از دست‌نوشته‌های این شاعر اقتباس شده است و به ترتیب توالی زمانی روایت می‌شود تا مخاطب بتواند بی‌طرفانه با افکار نیما یوشیج همراه شود. روایت تصاویر فیلم به گونه‌ای شاعرانه انتخاب شده‌اند تا با همراهی درونیات نیما یوشیج، کل منسجمی را خلق کنند.

طالبی‌انارکی با ذکر شعری از نیما یوشیج ادامه داد: نیما می‌سراید"من ندانم با که گویم شرح درد، قصه رنگ‌پریده، خون سرد" و حالا مردمی از قرن پانزدهم به شرح دردهای نیما یوشیج گوش می‌دهند و شاهد قصه «رنگ پریده‌ای» از زندگی او هستند.

کد خبر 582540

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.