اهمیت افزایش آگاهی مردم برای مصرف پایدار موادغذایی

فرهنگ غذایی که در میان بسیاری از مردم به هنر آشپزی نیز معروف است، به سبک تهیه غذا در مناطق مختلف اشاره دارد. هجدهم ژوئن هر سال به‌عنوان روز جهانی فرهنگ غذایی پایدار معرفی شده است تا مردم برای پایدارسازی آشپزی خود بکوشند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پایداری به فرآیند جلوگیری از هدررفتن منابع مهم طبیعی در زمینه‌های مختلف نظیر کشاورزی، شیلات و حتی آشپزی اشاره دارد که می‌تواند به بهبود سلامت انسان و محیط‌زیست نیز منجر شود. فرهنگ غذایی یا آشپزی پایدار نیز به معنای تهیه غذا با درنظر گرفتن منبع پیدایش ترکیبات غذایی و این‌که چگونه این مواد به بازارها و درنهایت بشقاب‌های غذا می‌رسد، است.

عملکرد سازمان ملل متحد در روز جهانی فرهنگ غذایی پایدار

سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد، سازمان خواروبار و کشاورزی سازمان ملل متحد و مجمع عمومی سازمان ملل متحد در تلاش هستند با همکاری دولت‌های عضو، سازمان‌های مختلف و سایر احزاب ملی و بین‌المللی، روز جهانی فرهنگ غذایی را جشن بگیرند تا از این طریق به افزایش آگاهی عموم مردم در توسعه پایدار تغذیه بپردازند.

از مهم‌ترین اهداف سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

· راه‌اندازی شبکه شهرهای خلاق یونسکو که در سال ۲۰۰۴ ایجاد شد تا بهترین روش‌ها را برای پایدارسازی غذا به اشتراک بگذارد و مشارکت‌های مختلفی را در هفت حوزه توسعه دهد؛ از سال ۲۰۲۱، تعداد ۳۶ شهر به شهرهای خلاق آشپزی سازمان ملل متحد پیوسته است.

· ترویج استفاده از انرژی پاک در رستوران‌های محلی

· افزایش آگاهی عموم مردم در مورد آشپزی پایدار از طریق برنامه‌های تلویزیونی و فیلم‌های آشپزی و نمایش‌های غذایی در نمایشگاه‌های فرهنگی

اهداف روز جهانی فرهنگ غذایی پایدار

مردم سراسر دنیا در روز جهانی فرهنگ غذایی پایدار باید بکوشند رویکردهایی برای مصرف پایدار مواد غذایی همراه با هنر جمع‌آوری، آماده‌سازی و مصرف خوراک ارائه دهند. در این روز، اغلب مردم تلاش می‌کنند خلاقیت‌هایی هنری، آموزشی، فرهنگی و اجتماعی در زمینه غذا و آشپزی ارائه دهند و در تمام آن‌ها بر توسعه پایدار برای مردم، کره خاکی و سودآوری تمرکز کنند. در این رابطه، بهبود کارآمدی در استفاده از محصولات کشاورزی، اعمال اقداماتی برای حفظ و افزایش منابع طبیعی، واکنش به تغییر نیازهای مردم، جوامع و اکوسیستم مورد توجه قرار می‌گیرد. علاوه بر این، سازمان ملل متحد شعارهای مختلفی در این روز سر می‌دهد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

· از خرید مواد غذایی، بیش از میزان مصرف خود جلوگیری کنید.

· به بازیافت مواد غذایی از طریق کمپوست بپردازید و موادی را که کمتر استفاده می‌کنید، پیش از فاسد شدن به مربا یا رب تبدیل کنید.

· از فروشگاه‌های مواد غذایی و سبزیجات محلی خود خرید کنید.

· خریدهای خود را از تامین‌کننده‌های محلی کم‌سرمایه که به تولید محصولات پایدار می‌پردازند، انجام دهید.

· تمام مواد غذایی موجود در منزل را مورد استفاده قرار دهید.

· از فاسد شدن مواد خوراکی خودداری کنید.

کد خبر 582536

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.