عصرانه خبری علم‌وفناوری ۲۶ خرداد

در این بسته خبری درمورد گوشی ارزان قیمت گلکسی A04 Core در راه است، پایان عمر دوربین‌های تک‌لنزی تا سال ۲۰۲۴ و اولین بنچمارک تراشه M2 اپل لو رفت، می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سرفصل مهم‌ترین رویدادهای خبری حوزه علم و فناوری را در روزی که گذشت، مرور می‌کنیم:

پردازنده Zen 4 شرکت AMD با اسم رمز Phoenix Point مشاهده شد

به تازگی اطلاعات جدیدی در مورد پردازنده‌های موبایلی Ryzen 7000 مبتنی بر معماری Zen 4 با اسم رمز Phoenix Point و پردازنده گرافیکی مجتمع RDNA 3 افشا شده است.

پس از افشای پردازنده‌های سری Phoenix و Strix Point در هفته‌های گذشته، به تازگی اولین جزئیات در مورد نمونه‌های اولیه پردازنده‌های موبایلی Ryzen 7000 با اسم رمز Phoenix Point مشاهده شده است.

نمونه اولیه این خانواده با کد A۷0F00 رؤیت شده که کد آن با پردازنده‌های Phoenix شرکت AMD مطابقت داشته و بر روی سوکت FP8 قرار می‌گیرد. به نظر می‌آید این پردازنده دارای پیکربندی هشت هسته و ۱۶ رشته پردازشی است که به احتمال زیاد به قوی‌ترین نمونه سری Phoenix Point اشاره دارد.

گوشی گلکسی S21 FE 4G سامسونگ با تراشه میان‌رده و قیمت پایین‌تر در راه است

نسخه ارزان قیمت گوشی‌های پرچمدار سامسونگ، هر ساله تحت عنوان سری FE معرفی و عرضه می‌شوند. حالا پس از گذشت چند ماه از معرفی گوشی گلکسی S21 FE 5G، نسخه 4G آن نیز قرار است روانه بازار گردد.

در ابتدای سال جاری میلادی، سامسونگ گوشی گلکسی S21 FE 5G با تراشه Exynos 2100 را معرفی کرد. از طرفی یک صفحه پشتیبانی برای این گوشی هوشمند در وب‌سایت سامسونگ هلند فعال شده که نشان می‌دهد ممکن است زمان زیادی تا معرفی رسمی دستگاه نمانده باشد.

شماره مدل SM-G990B متعلق به گوشی گلکسی S21 FE 5G معمولی است. از این رو، با لو رفتن دستگاهی با شماره مدل SM-G990B2 در صفحه پشتیبانی موجود در سایت Samsung Netherlands، ممکن است نسخه جدیدی از سری S21 FE سامسونگ در دست تولید باشد.

انتقال تاریخچه چت WhatsApp از اندروید به آیفون میسر خواهد شد

بسیاری از کاربرانی که از گوشی اندرویدی به آیفون مهاجرت می‌کنند، اکنون می‌توانند انتقال تاریخچه چت WhatsApp خود را به آسانی انجام دهند. این ویژگی می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی بر بازار موبایل داشته باشد، زیرا بسیاری از کاربران اندروید احتمالاً از ترس از دست دادن داده‌های چت خود، در تغییر گوشی خود به آیفون تردید داشتند.

آخرین به‌روزرسانی واتس‌اپ به کاربران این امکان را می‌دهد تا اطلاعات حساب، عکس نمایه، چت‌های فردی، چت‌های گروهی، سابقه چت، رسانه‌ها و تنظیمات خود را از اندروید به iOS منتقل کنند. متأسفانه در میان تمام این اطلاعات، پیام‌های رمزنگاری شده، تاریخچه تماس و نام‌های نمایشی نمی‌توانند منتقل شوند. مدیر عامل متا (مارک زاکربرگ) گفت که این انتقال از رمزگذاری سرتاسر استفاده می‌کند، بنابراین متا و واتس اپ نمی‌توانند داده‌های شما را ببینند. زاکربرگ همچنین گفت که از سال گذشته که قابلیت انتقال داده‌ها از iOS به اندروید ظاهر شد، این یکی از مورد انتظارترین درخواست‌های ویژگی‌های واتس اپ بود.

پایان عمر دوربین‌های تک‌لنزی تا سال ۲۰۲۴!

«پردازش هوش مصنوعی» و «اشباع کوانتومی» به تلفن‌های سطح بالا امکان می‌دهد دوربین‌های مستقل را پشت سر بگذارند.

به گفته مدیر اجرایی سونی، دوربین‌های گوشی‌های هوشمند تا سال ۲۰۲۴ کیفیت تصویری بهتری از دوربین‌های مستقل دیجیتالی تک‌لنز بازتابی (DSLR) تولید خواهند کرد.

این مدیر اجرایی گفت، فناوری‌های جدید مانند «اشباع کوانتومی» و پردازش هوش مصنوعی پیشرفته برنهاده (introduced) در گوشی‌های هوشمند در طول دو سال آینده به طرز مؤثری تنظیمات تک‌لنزی را به عنوان منسوخ از رده خارج خواهند کرد.

اینترنت اکسپلورر سرانجام در ٢۶ سالگی از دنیا رفت!

اینترنت اکسپلورر سرانجام بعد از حدود ۲۷ سال فعالیت به کار خود پایان داد. این مرورگر قدیمی جای خود را به مایکروسافت اج می‌دهد و مایکروسافت دیگر حتی از IE 11 پشتیبانی نخواهد کرد.

در حال حاضر کمتر از نیم درصد سهم بازار مرورگرها به اینترنت اکسپلورر اختصاص دارد که آمار بسیار ناچیزی است. مایکروسافت در طول سال‌های گذشته تلاش کرده است تا استفاده کاربران از این مرورگر را متوقف کند. حالا در ماه‌های آینده برای کسانی که هنوز از آن استفاده می‌کنند پیامی نمایش داده خواهد شد که آن‌ها را به استفاده از مرورگر اج راهنمایی خواهد کرد.

اینترنت اکسپلورر سرانجام در آپدیت بعدی ویندوز به‌طور کامل غیرفعال خواهد شد. در حال حاضر مایکروسافت از مرورگر اج به‌عنوان مرورگر پیش‌فرض ویندوز ۱۱ استفاده می‌کند. با این‌حال، موتور MSHTML که اینترنت اکسپلورر را پشتیبانی می‌کند همچنان روی این سیستم‌عامل وجود دارد. این موتور صرفاً برای استفاده از حالت IE در مرورگر اج کاربرد دارد و به‌گفته مایکروسافت این حالت حداقل تا سال ۲۰۲۹ پشتیبانی خواهد شد.

اولین بنچمارک تراشه M2 اپل لو رفت؛ رقابت سنگین با پرچمدار نسل دوازده اینتل

پس از رویداد WWDC 2022 اپل و معرفی جدیدترین تراشه اختصاصی این شرکت تحت عنوان M2، حالا نخستین بنچمارک از این چیپست در گیک بنچ لو رفته است؛ نتایجی که از رقابت M2 اپل با پردازنده Core i9-12900K اینتل حکایت دارد.

با توجه به نتایج منتشر شده روی پایگاه داده گیک بنچ و بنابر گزارش وب‌سایت 9to5mac، این نخستین بنچمارکی است که از تراشه M2 گرفته شده و نتایج آن، ادعاهای اپل را تصدیق می‌کند.

پیش از این اپل با معرفی محصولات جدید خود ادعا کرده بود که تراشه M2 اپل در بخش CPU تا ۱۸ درصد سریع‌تر از نسخه M1 است و عملکرد آن در بخش GPU نیز ۳۵ درصد بهتر است.

حالا اما نتیجه اولین بنچمارک تراشه M2 نشان می‌دهد که سرعت کلاک M2 اپل به ۳.۴۹ گیگاهرتز می‌رسد در حالی که فرکانس کاری M1 در همین تست روی ۳.۲ گیگاهرتز ثبت شده است؛ یعنی تقریباً ۹ درصد افزایش نسبت به نسل قبل.

گوشی ارزان قیمت گلکسی A04 Core در راه است

پردازنده اختصاصی اگزینوس ۸۵۰ به عنوان "قلب" این گوشی هوشمند ارزان قیمت در نظر گرفته شده است. به احتمال زیاد مقدار رم آن از دو تا سه گیگابایت تجاوز نخواهد کرد و حافظه داخلی ۳۲ و ۶۴ گیگابایت را ارائه خواهد داد.

به تازگی چند رندر مطبوعاتی با کیفیت از گوشی هوشمند پایه Galaxy A04 Core منتشر شده است و انتظار می‌رود سامسونگ در اواخر این ماه یا ماه جولای آن را معرفی کند.

همان‌طورکه در تصاویر مشاهده می‌کنید، این دستگاه دارای نمایشگری با حاشیه‌های نسبتاً گسترده است و به احتمال زیاد، یک پنل با فرمت HD پلاس را ارائه خواهد داد.

آیپد نسل دهم اپل با تراشه A14 سی درصد کارآمدتر می‌شود

آیپد جدید اپل با تراشه A14 اجرا خواهد شد. تراشه جدید نوید ۳۰ درصد کارآمدی بهتر نسبت به تراشه A13 فعلی را می‌دهد. تبلت بعدی اپل به جای پورت لایتنینگ از یک پورت USB-C بهره می‌برد

اپل تا پایان سال از نسل جدید آیپد، تبلت مقرون به صرفه خود رونمایی خواهد کرد. پیش از راه اندازی اطلاعاتی در خصوص این محصول منتشر شده است. پس از نسل نهم آی‌پد که در پایان سال گذشته عرضه شد، اپل باید در عرض چند ماه از نسل دهم آن با مشخصات فنی بهتر رونمایی کند.

برخی مشخصات فنی نسل جدید تبلت‌های اپل شده توسط 9to5mac منتشر شده که به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

کد خبر 582230

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.