عصرانه خبری علم‌وفناوری ۲۵ خرداد

در این بسته خبری در مورد کارت گرافیک Arc A380 اینتل معرفی شد، مشخصات فنی شیائومی ۱۲ الترا بار دیگر لو رفت و واتس آپ به زودی امکان انتقال تمام داده‌ها از اندروید به iOS را منتشر می‌کند، می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سرفصل مهم‌ترین رویدادهای خبری حوزه علم و فناوری را در روزی که گذشت، مرور می‌کنیم:

عرضه نخستین کسب‌وکار دیجیتال در فرابورس اتفاق تاریخی در اقتصاد دیجیتال کشور است

وزیر ارتباطات گفت: روز گذشته یک روز تاریخی برای اقتصاد دیجیتال کشور بود؛ چرا که عرضه رسمی سهام نخستین کسب‌وکار دیجیتال کشور در فرابورس بالاخره با موفقیت به ثبت رسید.

«عیسی زارع‌پور» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پست اینستاگرامی خود ضمن اعلام این خبر نوشت: به فضل خدا با پذیرش این شرکت در بازار سرمایه مسیر دیگر شرکت‌ها و استارت‌آپ‌های حوزه فناوری اطلاعات هموار شد.

وزیر ارتباطات تاکید کرد: امیدوارم با ورود بیشتر شرکت‌های بزرگ حوزه فناوری اطلاعات به این بازار و جذب سرمایه و توسعه بازار آن‌ها، اهداف بلندی که برای این حوزه ترسیم شده است از جمله دستیابی به سهم ۱۰ درصدی اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص ملی و توسعه اشتغال فناوری پایه در کشور محقق شود و شاهد حضور محصولات و پلتفرم‌های ایرانی در سطح بین‌الملل نیز باشیم.

وی خاطرنشان کرد: به‌عنوان رئیس کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال دولت، وظیفه خود می‌دانم که از همه دستگاه‌ها به‌ویژه معاونت علمی، وزارت اقتصاد، بورس، فرابورس و دستگاه‌های نظارتی و امنیتی تشکر کنم که با همراهی آن‌ها، این کار بزرگ به نتیجه رسید.

جدیدترین شایعه‌ها درباره پردازنده گرافیکی بعدی انویدیا

پردازنده گرافیکی Nvidia RTX 4090 می‌تواند با تصوراتی که درباره آن وجود داشت متفاوت باشد.

RTX 4090 انویدیا ممکن است حتی سریع‌تر از آن چیزی باشد که پیش از این پیش بینی می‌شد، اگر شایعه جدیدی که به راه افتاده صحت داشته باشد بیشتر می‌توان بر این فرض استناد کرد. همچنین گفته می‌شود ممکن است برنامه‌های انویدیا برای راه اندازی این پردازنده تغییر کرده باشد.

نکته تازه در مورد عملکرد بالقوه کارت گرافیک پرچمدار Lovelace انویدیا توسط افشاگر معروف سخت افزار 'kopite۷kimi' بیان شده که معتقد است بارگذاری نهایی RTX 4090 می‌تواند جایگزین ۱۶۱۲۸ شود. این نشان دهنده چند پردازنده جریان اضافی برای مجموعه ۱۲۸ است. این یک برآمدگی نسبتاً کوچک در تعداد هسته‌ها است که چندان هم بی‌اهمیت نیست، زیرا تغییراتی را در صدای RTX 4090 ایجاد می‌کند. در واقع انتظار می‌رود این کارت گرافیک در مقایسه با نسخه قبلی خود یک جهش بزرگ در عملکرد داشته باشد.

کارت گرافیک Arc A380 اینتل معرفی شد؛ ۲۵ درصد سریع‌تر از RX 6400 با قیمت ۱۵۰ دلار

سرانجام اینتل به طور رسمی کارت گرافیک دسکتاپ Arc A380 را با ریز معماری Xe-HPG معرفی کرد و ادعا می‌کند ۲۵ درصد سریع‌تر از AMD Radeon RX 6400 است.

کارت گرافیک Arc A380 اینتل از نظر قیمت و مشخصات یک محصول رده معمولی است اما اینتل از آن به عنوان یک کارت گرافیک گیمینگ اسم می‌برد. پردازنده گرافیکی Arc A380 اینتل بدون اورکلاک دارای فرکانس پایه ۲۰۰۰ مگاهرتز و توان طراحی گرمایی ۷۵ وات است. این کارت شش گیگابایت حافظه ویدئویی GDDR6 با رابط حافظه ۹۶ بیتی و پهنای باند حافظه ۱۹۲ گیگابایت دارد.

اینتل بنچمارک‌هایی هم از کارت گرافیک Arc A380 ارائه کرد و ادعا می‌کند با تنظیمات متوسط قادر به اجرای روان عناوین بازی محبوب چون League of Legends ،Moonlight Blade ،Naraka: Bladepoint و PUBG: Battlegrounds در وضوح تصویر 1080p با نرخ فریم دهی ۶۰ فریم در ثانیه است.

ال جی ظاهراً روی ساخت تبلتی با تراشه Snapdragon 680 و باتری ۷۰۰۰ میلی‌آمپرساعت کار می‌کند

گفته می‌شود که ال‌جی قصد دارد تبلت جدیدی را برای اهداف آموزشی تولید کند. این تبلت که با اسم رمز Project Jetta شناخته می‌شود ظاهراً دارای چهار گیگابایت رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی خواهد بود.

بااینکه ال‌جی از بازار گوشی‌های هوشمند خداحافظی کرده، ظاهراً روی محصولات جدید دیگری برپایه‌ی اندروید تمرکز دارد. پستی در فروم فناوری Clien وجود تبلت جدیدی از ال‌جی با اسم رمز «Project Jetta» را تأیید می‌کند. این تبلت دارای شماره‌مدل LGE 10A30Q است و ظاهراً برای کارهای آموزشی قابل استفاده خواهد بود. افزون‌براین، تبلت مذکور در Geekbench نیز فهرست شده و حتی گواهینامه Wi-Fi Alliance را دریافت کرده است.

گفته می‌شود که قدرت سخت‌افزاری تبلت LGE 10A30Q را تراشه‌ی میان‌رده Snapdragon 680 کوالکام به‌همراه چهار گیگابایت رم و حداکثر ۱۲۸ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی تأمین می‌کند. از دیگر مشخصات آن می‌توان به صفحه‌نمایش ۱۰٫۴ اینچی با وضوح ۲۱۰۰ در ۱۲۰۰ پیکسل، باتری ۷۰۰۰ میلی‌آمپرساعت، دوربین سلفی پنج مگاپیکسل و دوربین پشتی ۸ مگاپیکسل اشاره کرد. ضخامت این تبلت ظاهراً ۷٫۱ میلی‌متر خواهد بود و به‌صورت پیش‌فرض توسط اندروید ۱۲ اجرا می‌شود.

مشخصات فنی شیائومی ۱۲ الترا بار دیگر لو رفت

گوشی پرچمدار پرمیوم شیائومی از دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی و نمایشگر LTPO بهره خواهد برد.

شیائومی ۱۲ الترا اولین گوشی شیائومی خواهد بود که دوربین‌های آن با همکاری برند لایکا توسعه داده خواهد شد. به علاوه، این گوشی احتمالاً در ماه ژوئیه میلادی مصادف با بازه زمانی تیر تا مرداد رونمایی خواهد شد. در این راستا، امروز گزارشی از طرف افشاگری برجسته به نام Yogesh Brar منتشر شده است که حاوی لیست کامل مشخصات فنی شیائومی ۱۲ الترا است.

بر اساس این گزارش، این افشاگر با تأیید شایعات قبلی ادعا می‌کند شیائومی ۱۲ الترا از دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی با لرزش گیر اپتیکال، لنز فوق عریض ۴۸ مگاپیکسلی و سنسور تله‌فوتو ۴۸ مگاپیکسلی با زوم پنج برابری بهره می‌برد. البته در گزارش این افشاگر اشاره‌ای به سنسور 3D ToF شده است که برای اولین بار مطرح شده است. به طور کلی، می‌توان انتظار داشت که دوربین‌های شیائومی ۱۲ الترا مشابه گوشی نسل قبلی می ۱۱ الترا باشد.

واتس اآپ به زودی امکان انتقال تمام داده‌ها از اندروید به iOS را منتشر می‌کند

این روزها زود به زود از واتس‌اپ خبرهای جدید منتشر می‌شود و نشان از این دارد که این شرکت سخت در تلاش است تا از قافله اپلیکیشن‌های پیام‌رسان عقب نماند. امروز نیز خبر جدیدی در مورد این برنامه محبوب داریم که یک ویژگی کاربردی دیگر را به زودی عرضه می‌کند.

ما خبر خوبی برای آن دسته از کاربران واتس اپ داریم که به فکر ترک اندروید و پیوستن به اکوسیستم اپل هستند. به زودی انتقال اطلاعات بین این دو پلتفرم بسیار آسان‌تر از قبل می‌شود.

آخرین نسخه برنامه Move To iOS برای اندروید اکنون بررسی می‌کند که آیا شما یک حساب واتس اپ در گوشی اندرویدی خود دارید یا نه و اگر دارید، واتس اپ را باز می‌کند و به شما این امکان را می‌دهد که اطلاعات خود را به عنوان یک بسته رمزگذاری شده به آیفون خود منتقل کنید. این موضوع باعث می‌شود تا همه پیام‌ها و فایل‌های شما کاملاً دست نخورده نگه داشته شود.

** گلکسی زد فولد چهار احتمالاً از تراشه Snapdragon 8+ Gen1 و ۱۲ گیگابایت رم بهره خواهد برد

بر اساس اطلاعات نتایج بنچمارک گلکسی زد فولد چهار سامسونگ، این گوشی تاشو احتمالاً با تراشه‌ی Snapdragon 8+ Gen1، اندروید ۱۲ و ۱۲ گیگابایت رم عرضه خواهد شد.

پیش از این در شایعات گفته شده گلکسی زد فولد چهار سامسونگ به جدیدترین تراشه‌ی پرچم‌دار کوالکام یعنی Snapdragon 8+ Gen1 مجهز خواهد شد. اکنون جزئیات مربوط به بنچمارک این گوشی در وب‌سایت گیک‌بنچ نشان می‌دهد این دستگاه به سیستم-روی-چیپSnapdragon 8+ Gen1 مجهز خواهد بود.

استفاده از تراشه پرچم‌دار کوالکام روی گلکسی زد فولد چهار واقعاً غافل‌گیرکننده نیست زیرا فهرست بنچمارک منتشرشده در هفته‌ی گذشته حاکی از آن است که گلکسی زد فلیپ چهار نیز به این پردازنده مجهز خواهد شد.

کد خبر 582003

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.