چگونه به کودک خود زبان انگلیسی بیاموزیم؟

بسیاری از والدین تلاش می‌کنند تا به فرزندان خود، از کودکی انگلیسی یاد دهند اما نمی‌دانند چگونه و از کجا شروع کنند. مهم نیست خودتان چقدر به انگلیسی مسلط هستید، فقط باید مشتاق و صبور باشید و فرزندانتان را تشویق به یادگیری کنید.

اگر فرزندتان بلافاصله شروع به صحبت کردن به زبان انگلیسی نکرد، نگران نباشید. کودک شما به مرور زبان را درک خواهد کرد. اگر کودک خود را به کلاس زبان می‌فرستید، در کنار آن خودتان در خانه نیز یک برنامه روتین برای آموزش زبان به کودکتان تنظیم کنید.

بهتر است جلسات کوتاه و مکرر داشته باشد. پانزده دقیقه برای کودکان بسیار کوچک، کافی است. با بزرگ‌تر شدن فرزندتان و افزایش تمرکز او می‌توانید به مرور جلسات درسی را طولانی‌تر کنید. در اینجا خواهید دید که یادگیری زبان انگلیسی در کودکان چگونه خواهد بود.

اهمیت یادگیری زبان انگلیسی

در دنیای امروز با توجه به گستردگی روابط در سرتاسر جهان، دو زبانه یا چندزبانه بودن دریچه‌های بیشتری را به روی شما باز می‌کند. از این رو آموزش زبان انگلیسی به کودکان و بزرگسالان نکات مثبت زیادی در پی دارد.

کسب و کارهای زیادی در سراسر جهان نیاز به کارمندان مسلط به انگلیسی دارند، زیرا در بیشتر تعاملات تجاری و بین‌المللی در نقاط مختلف دنیا، از این زبان به عنوان یک زبان بین‌المللی استفاده می‌کنند.

از شانگهای توکیو گرفته تا خاورمیانه در قلب آسیا، مسکو و کشورهای آفریقایی تا کشورهای اروپایی، آمریکایی و بسیاری از شهرهای دیگر در سرتاسر جهان، افراد با زبان انگلیسی با یکدیگر در تعامل هستند. برای اینکه بتوانید در زمینه تجارت موفق باشید، با سایر افراد از طریق ایمیل، کنفرانس‌ها و… ارتباط برقرار کنید، باید زبان انگلیسی را به خوبی درک کنید.

اگرچه همه کشورها یک زبان رسمی دارند، انگلیسی تنها زبانی است که کل جهان را متحد می‌کند. بنابراین تسلط بر این زبان، مهم‌ترین گام برای تبدیل شدن به یک شهروند جهانی است. زبان انگلیسی، زبان فناوری و علم به ویژه کامپیوتر، ژنتیک و پزشکی است. اگر به این رشته‌ها علاقه دارید، یادگیری زبان انگلیسی باید در لیست اولویت‌های شما باشد.

از طرفی اکثر مقالات علمی در بهترین ژورنال‌ها و کتاب‌های علمی به زبان انگلیسی چاپ می‌شوند. برای افرادی که خواهان پیشرفت در علم هستند، خواندن و درک این مقالات انگلیسی بسیار اهمیت دارد. اکثر فیلم‌ها و برنامه‌های سرگرم‌کننده و علمی نیز به زبان انگلیسی ساخته می‌شوند. انبوهی از اطلاعات و سرگرمی‌هایی که به آن‌ها دسترسی دارید، عمدتاً به زبان انگلیسی است.

در نتیجه زبان انگلیسی، درک فرهنگ‌های دیگر را آسان می‌کند و فضای بیشتری برای همکاری، همدلی و شناسایی نقاط مشترک به وجود می‌آورد. شاید به نظر می‌رسد که داشتن یک زبان مشترک بین تمام انسان‌ها، تنوع زبان‌ها را کم می‌کند، اما در واقع این‌طور نیست! بلکه این مسئله، فرصت را برای همه فراهم می‌کند که با هم مشارکت کنند و صدایشان در سراسر جهان شنیده شود.

چگونه به کودک خود زبان انگلیسی بیاموزیم؟

تفاوت آموزش زبان انگلیسی به کودکان و بزرگسالان

چند تفاوت اساسی بین آموزش زبان انگلیسی به کودکان و بزرگسالان وجود دارد. با توجه به این تفاوت‌ها است که می‌توان درس‌ها و برنامه‌های آموزشی را به طور خاص برای یک گروه سنی طراحی کرد. کودکانی که قبل از دوره نوجوانی آموزش زبان انگلیسی را شروع می‌کنند، به طور طبیعی توانایی خود را توسعه می‌دهند و تلفظ کلمات مانند افراد بومی نیز برایشان آسان‌تر خواهد بود.

هر چند یادگیری در هر سن غیر ممکن نیست، در بزرگسالان توانایی یادگیری زبان انگلیسی با افزایش سن کاهش می‌یابد. بزرگسالان اگر بخواهند به تلفظ صحیح کلمات مسلط شوند، به روندی جدی‌تر و هوش بیشتری نیاز دارند.

موضوع مهم دیگر، انگیزه یادگیری زبان انگلیسی است که بین بزرگسالان و کودکان تفاوت دارد. کودکان خردسال با کنجکاوی و تخیل زبان انگلیسی را یاد می‌گیرند؛ به عبارت دیگر، انگیزه زیادی برای یادگیری زبان ندارند. از طرف دیگر، بزرگسالان دلایل زیادی همچون تحصیل در دانشگاه‌های خارجی، یافتن شغل مناسب، اقامت در خارج از کشور و مواردی از این قبیل دارند.

بنابراین بزرگسال معمولاً انگیزه بیشتری دارند، زیرا می‌دانند چرا زبان را یاد می‌گیرند و معمولاً خودشان تصمیم به یادگیری زبان جدید دارند. در مقابل، زبان‌آموزان نوجوان معمولاً زبان انگلیسی را به دلیل اینکه بخشی از برنامه مدرسه است و هیچ انتخابی در این زمینه ندارند یاد می‌گیرند، به همین دلیل اغلب بدون هدف و انگیزه درس می‌خوانند.

بزرگسالان با استراتژی، برنامه‌های خاص و به طور جدی انگلیسی یاد می‌گیرند اما روش آموزش زبان انگلیسی به کودکان بیشتر بر اساس ایجاد هیجان، ترکیب بازی و یادگیری است. بنابراین طراحی محتوا، برنامه‌ها و کتب درسی، متناسب با اهداف و سن زبان‌آموزان صورت می‌گیرد.

بچه‌ها ذاتاً پرانرژی هستند و بازه‌ی توجه کوتاهی دارند، بنابراین کلاس‌هایی که با بچه‌ها برگزار می‌شود اغلب به خلاقیت زیاد و صبر و حوصله بیشتری نیاز دارد. آموزش بزرگسالان به صبر و دانش فنی نیاز دارد؛ زیرا بزرگسالان دلایل خاصی برای یادگیری زبان انگلیسی دارند و اغلب در یادگیری نسبت به سنین پایین‌تر کندتر هستند.

چگونه به کودک خود زبان انگلیسی بیاموزیم؟

معمولاً بزرگسالان نسبت به کودکان منظم‌تر و مستقل‌تر هستند، آن‌ها نیاز چندانی به توجه معلم ندارند، اما معلم در آموزش زبان انگلیسی به کودکان باید کنترل بیشتری در کلاس در دست بگیرد و اطمینان حاصل کند که همه بچه‌ها به خوبی متوجه می‌شوند و دستورالعمل‌های کافی برای هر مرحله درسی به آن‌ها ارائه خواهد شد.

به طور کلی کودکان و بزرگسالان، روش‌های متفاوتی برای مطالعه زبان انگلیسی دارند. دروس مخصوص کودکان باید کوتاه، فعال، سرگرم‌کننده و بسیار جذاب باشند؛ زیرا آن‌ها نمی‌توانند برای مدت طولانی روی یک چیز تمرکز کنند و به سرعت خسته می‌شوند. اما دروس زبان بزرگسال طولانی‌تر است و در هر موضوع به آن‌ها دانش عمیق‌تری داده می‌شود.

بسیاری از زبان‌آموزان بزرگسال با تجربه قبلی خود در مدرسه یا دانشگاه در کلاس‌ها حاضر می‌شوند و دیدگاه، نظرات و ایده‌های خودشان را در مورد نحوه مطالعه زبان انگلیسی دارند؛ بنابراین ترجیح می‌دهند که مسیر یادگیری خود را به روش خاصی پیش ببرند. اما کودکان چنین تجربه‌ای ندارند و کارهای جدید را امتحان می‌کنند و بدون توجه به خوب یا بد بودن، یک روش را انجام می‌دهند؛ بنابراین باید آن‌ها را در مسیر یادگیری بیشتر راهنمایی کرد.

خلاقانه ترین روش‌های آموزش زبان انگلیسی به کودکان

یک کلاس راحت را با عناصری که کودکان به آن‌ها علاقه دارند، به عنوان مثال مسائل مربوط به موسیقی، انیمیشن‌ها، داستان‌ها، غذا، حیوانات، دوستان و…، برای آموزش زبان انگلیسی به کودکان با یکدیگر ادغام کرده و آموزشی خلاقانه ایجاد کنید.

فعالیت، جنب و جوش و برانگیخته شدن حس کنجکاوی چیزی است که واقعاً می‌تواند کودکان را به سمت یادگیری انگلیسی بکشاند. می‌توانید با یک بازی شروع کنید، در این صورت بچه‌ها خیلی راحت با کلمات انگلیسی آشنا می‌شوند و آن‌ها را تکرار می‌کنند.

کودکان هیچ تفکر فرضی‌ای برای یادگیری یک زبان جدید ندارند. بنابراین هنگام آموزش زبان انگلیسی به کودکان، به محیطی فعال و برنامه‌های تجربی نیاز است. یکی از کارهایی که می‌توانید انجام دهید این است که عادت مطالعه را در کودکان ایجاد کنید. این کار با خرید کتاب‌هایی با موضوعات مورد علاقه کودک امکان‌پذیر است. کتاب‌ها می‌توانند در مورد شخصیت تخیلی یا یک داستان انگیزشی ساده باشند.

تماشای انیمیشن‌ها در یادگیری لغات جدید و ساخت واژگان به کودکان کمک می‌کند. جدا از این، جملات ساده انگلیسی در این فیلم‌ها زبان انگلیسی کودک را بهبود می‌بخشد. تمام این روش‌های خلاقانه در آموزش زبان انگلیسی به کودکان، می‌تواند بچه‌ها را بیشتر به سمت درس بکشاند و یادگیری را عمیق‌تر کند.

کد خبر 581730

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.