نجات اصفهان از معضلات نیازمند توجه دولت سیزدهم

در حال حاضر خشکی رودخانه زاینده‌رود، آلودگی هوا و فرونشست زمین از مهم‌ترین چالش‌های شهر و استان اصفهان است که توجه ویژه دولت سیزدهم برای کاهش مشکلات را نیاز دارد، این معضلاتی که در شرایط فعلی شهروندان را درگیر کرده است، در آینده نیز تهدیدی جدی برای نسل‌های آینده خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در سال‌های اخیر خشکی رودخانه زاینده رود مشکلات زیادی را برای شهر اصفهان به دنبال داشته است، آلودگی هوا، وجود ریزگردها و فرونشست زمین از جمله مشکلاتی است که شهر اصفهان با آن مواجه است و خشکی زاینده رود به عمیق‌تر شدن این مشکلات دامن زده است و این درد باید درمان شود تا شهر اصفهان از چنگ مشکلات رهایی باید.

فرونشست زمین مسئله‌ای است که به دلیل خشکی زاینده رود اتفاق افتاده و تهدید جدی برای ابنیه تاریخی و میراث ماندگار اصفهان است و کنترل و کاهش این چالش زیست محیطی توجه ویژه مسئولان و دولت سیزدهم را می‌طلبد.

در روزهای آینده سفر ریاست جمهوری به استان اصفهان اتفاق می‌افتد و شورای ششم شهر اصفهان جهت ارائه مشکلات شهر و مطالبات مردمی پیشنهاداتی را در قالب ۳۰ بند تدوین کرده است تا به رئیس جمهور برای رسیدگی ارائه کند و در این بین مواردی نیز جزو خواسته‌های کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر از رئیس جمهور بوده که در این نامه تدوین شده است تا چاره‌ای برای رفع آن اندیشیده شود.

جاری شدن زاینده‌رود در صدر مطالبات مردم اصفهان از رئیس جمهور

فرزانه کلاهدوزان، عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص تدوین نامه ۳۰ بندی شورای ششم و اهمیت رفع مشکلات شهر و مطرح کردن مطالبات مردم برای ارائه به رئیس جمهور، اظهار می‌کند: از ابتدای سال جاری جلسات کارشناسی در کمیسیون‌ها برگزار شد و بعد از آن نتیجه جلسات کمسیون‌ها به کمیسیون تلفیق ارائه شده است، لذا درخواست‌های شورای ششم از رئیس جمهور بعد از هم‌پوشانی‌ها و بررسی‌های کارشناسی در نامه‌ای ۳۰ بندی تدوین شده است.

وی ادامه می‌دهد: در واقع انتظارهای مردم از سفر ریاست جمهوری به عنوان ۳۰ بند تدوین شده که هر کدام از این بندها موارد مختلفی دارد، در هر کمیسیونی موارد مختلف آن بررسی و کارشناسی شده است و اولویت‌های اصلی به شکل خواسته‌ها به اطلاع مردم رسیده است.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح می‌کند: هدف از این کار این بوده که نمایندگان شورای اسلامی شهر اصفهان به عنوان نماینده شهروندان درخواست‌های آنها را به گوش مسئولان، ریاست جمهوری و وزیران برسانند و عمده مطالب در این ۳۰ بند و اصلی‌ترین آن همان جاری شدن دائمی زاینده رود بود که مطالبه اصلی مردم اصفهان است.

وی با تاکید بر اینکه در صدر مطالبات جاری شدن زاینده رود مطرح است، می‌گوید: به دلیل اینکه با جاری شدن رودخانه زاینده رود رونق و برکت به اصفهان باز خواهد گشت، مبرهن است وجود مشکلات با خشکی رودخانه زاینده رود در سال‌های اخیر افزایش چشمگیری داشته است. مشکلاتی مانند ریزگردها به خصوص در شهر اصفهان و بخش شرق استان وجود دارد، در حال حاضر نیز فرونشست زمین یکی دیگر از اساسی‌ترین مشکلات شهر اصفهان است، این در حالی است که بناهای تاریخی با قدمت بسیار زیادی در شهر وجود دارد و چالش‌های زیست محیطی نیز تهدید جدی برای این آثار خواهد بود.

کلاهدوزان تاکید می‌کند: در جلساتی که کمیسیون ویژه آب و مناطق کم برخوردار برگزار کرده است، مشخص شد، رفع چالش‌های محیط زیست خواسته اصلی شهروندان بوده است، البته به سایر مشکلات همچون حقابه کشاورزان، فضای سبز نیز در نامه ۳۰ بندی اشاره شده است. همچنین اصفهان شهر تاریخی است، هر گونه بی‌توجهی و آسیبی که به این بناهای تاریخی رسانده شود و در راستای این فرونشست زمین باید سال‌های آینده مسئولان پاسخگو باشند.

بناهای تاریخی میراث ماندگار اصفهان است

وی با بیان اینکه بناهای تاریخی میراث ماندگار اصفهان است، اضافه می‌کند: همان طور که نسل فعلی این میراث را از نسل‌های گذشته تحویل گرفته‌اند، باید در حفظ و حراست این میراث تاریخی تلاش کنند تا بتوانند آن را به نسل بعدی تحویل دهند. این بناها متعلق به اصفهان نیست و متعلق به تمام تاریخ ایران است و ضروری است مسئله فرونشست مورد توجه قرار گیرد تا اقدامات لازم برای کنترل و رفع آن اعمال شود، لذا لازم است بهترین راهکار که در واقع همان جاری شدن زاینده رود است، لحاظ شود.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح می‌کند: در حال حاضر یکی از درخواست‌هایی که شورای اسلامی شهر اصفهان از رئیس جمهور دارد رسیدگی به مشکلات آلودگی هوای شهر اصفهان است، با توجه به اینکه در اطراف اصفهان شهرک‌ها و کارخانه‌های بزرگ صنعتی فراوانی وجود دارد، نیاز است که در راستای کاهش این آلودگی مساعدت‌های لازم از سوی دولت سیزدهم انجام گیرد.

وی اظهار می‌کند: در حال حاضر آلودگی هوا تنها ناشی از شهر اصفهان نیست، شهرهایی که در اطراف اصفهان شهرک‌های صنعتی و مجتمع‌های بزرگ صنعتی دارند، مشکلات زیست محیطی را برای اصفهان ایجاد می‌کنند، بنابراین نیاز است که دولت توجه ویژه‌ای به این مسئله در شهر و استان اصفهان داشته باشد. این برنامه جزو اولویت‌های حوزه کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر بوده است.

کلاهدوزان در خصوص مسئله دفع پسماند در اصفهان، می‌گوید: در حال حاضر یکی دیگر از دغدغه‌های مهم کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان مسئله دفع پسماند است، در شرایط فعلی دفع پسماند و هزینه‌های جاری دفع و تبدیل پسماند به انرژی و دستگاه‌های زیادی نیاز دارد، باید با مساعدت دولت و تأمین بودجه و اعتبار لازم به دفع پسماند صحیح در اصفهان کمک شود.

لزوم توجه دولت سیزدهم به ظرفیت‌های پزشکی اصفهان

وی ادامه می‌دهد: مبارزه با ریزگردها و تکمیل کمربند سبز اصفهان مسئله دیگری است که می‌تواند در کاهش آلودگی هوای اصفهان مؤثر باشد و این مورد نیز جزو خواسته‌های کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر از رئیس جمهور است.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار می‌کند: اولویت دیگری که در کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر مورد بحث واقع شده، وجود ظرفیت‌های پزشکی مناسب است که در شهر اصفهان وجود دارد و استان‌های همجوار و حتی استان‌های دورتر از این ظرفیت بهره می‌برند و لزوم توجه دولت و رئیس جمهور به اینکه اصفهان می‌تواند یکی از محورهای توریسم سلامت و گردشگری سلامت در ایران باشد، امری ضروری است.

وی تصریح می‌کند: گردشگری یک صنعت پاک است و رونق اقتصادی شهر را به دنبال دارد، توجه ویژه دولت سیزدهم به ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای گردشگری سلامت در اصفهان موجب تقویت این حوزه خواهد شد و در نتیجه زمینه‌ساز رونق اقتصادی و توسعه صنعت گردشگری اصفهان نیز می‌شود.

کلاهدوزان در خصوص اهمیت استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان برای توسعه شهر اصفهان، اظهار می‌کند: استان اصفهان از شرکت‌های دانش‌بنیان، شهرک‌ها و مراکز رشد برخوردار است، لذا به دلیل وجود مراکز رشد دانشگاه‌ها، حوزه علم و فناوری و شهرک علمی و تحقیقاتی و اینکه در دوره‌ای اصفهان کریدور علم و فناوری ایران بوده است، باید به مسئله علم و فناوری و بهره‌مندی از قابلیت‌ها، ظرفیت‌ها و پتانسیل آن در اصفهان نگاه ویژه‌ای شود.

وی خاطرنشان می‌کند: نیاز است بستر استفاده از پتانسیل و ظرفیت‌های علمی و دانش‌بنیان در اصفهان آماده شود، برای تحقق کریدور علم و فناوری در اصفهان نیز باید مساعدت‌های لازم از سوی دولت انجام گیرد، اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان می‌تواند به رونق شهر و استان اصفهان کمک کند و از بروز مهاجرت نخبگان از شهر نیز جلوگیری می‌کند و با ایجاد بسترهای اشتغال موجب کاهش مشکلات و رفع آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

کد خبر 581501

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.