۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۷
افزایش حفاظت از سوت‌زنان در دبی

امارات‌ متحده‌ عربی پس از محکوم شدن به دور زدن تحریم‌ها و ارتباط با جریان‌های پول کثیف، به‌دنبال افزایش شفافیت مالی خود با افزایش حفاظت از سوت‌زنان است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، امارات متحده عربی (UAE) در ماه‌های اخیر دستخوش تغییرات اقتصادی بسیاری بوده است. مالکیت ارزهای دیجیتال در این کشور حوزه خلیج‌فارس در حال رشد است به‌طوری‌که حدود یک‌سوم از مردم آن صاحب بعضی از ارزهای دیجیتال هستند. از سوی دیگر درحالی‌که نفت همچنان منبع اصلی درآمد امارات محسوب می‌شود، این کشور به دنبال کاهش ردپای کربن خود از طریق پروژه‌های حمل‌ونقل عمومی سازگار با محیط زیست و سرمایه‌گذاری روی انرژی پاک است. امارات متحده عربی همچنین در نظر دارد به یک رهبر جهانی در زمینه هوش مصنوعی تبدیل شود و در راستای دستیابی به این هدف، ماه گذشته به ارائه مجوز تجاری جدیدی برای هوش مصنوعی (AI) با هدف جذب شرکت‌های خارجی در مرکز مالی بین‌المللی دبی اقدام کرده است.

امارات متحده عربی، با این وجود، اخیراً به دلیل فقدان شفافیت مالی مورد انتقاد قرار گرفته است. از سوی دیگر طی ماه گذشته بسیاری از ثروتمندان اهل روسیه در راستای فرار از تحریم‌های فعلی در این کشور به‌دنبال نقد کردن ارزهای دیجیتال خود از طریق شرکت‌های اماراتی و خرید املاک و مستغلات در آن بوده‌اند.

اسناد پاندورا (مجموعه‌ای از میلیون‌ها سند فاش‌شده در سال ۲۰۲۱ در رابطه با فرارهای مالیاتی، ثروت‌اندوزی‌های پنهان و قراردادهای محرمانه سیاست‌مداران و فعالان فعلی یا قبلی دنیای سیاست، ورزش و هنر که افشاکننده جنبه‌های مختلفی از پنهان‌کاری‌هایی در سطح بین‌المللی در زمینه امور مالی و پناه‌گاه‌های مالیاتی بوده است) نیز شامل جریان‌های مخفی گسترده‌ای در امارات بوده که در تعدادی از آن‌ها رد پایی از عناصر و عوامل جنایت‌کار وجود داشته است. در ماه مارس نیز نام این کشور به فهرست پول‌شویی گروه ویژه اقدامات مالی پاریس اضافه شد که پاسخ دولت امارات ارائه اطمینان از مقابله قوی با این اتهام بوده است.

سازمان خدمات مالی دبی، به‌این‌ترتیب، از یک نظام نظارتی جدید برای سوت‌زنی رونمایی کرد که در آن مقامات ناظر نسبت به افرادی که در برابر تخلفات هر نهاد به سوت‌زنی می‌پردازند حمایت قانونی بیشتری ارائه می‌دهند. بر اساس بیانیه مطبوعاتی ارائه‌شده درباره این نظام، قانون حمایتی برای کسانی اعمال می‌شود که به‌صورت درون‌سازمانی یا گزارش مستقیم به مقامات مسئول دبی، به سوت‌زنی می‌پردازند و تخلفات را گزارش می‌کنند.

اداره خدمات مالی دبی یک نهاد ناظر مستقل و مرکز مالی بین‌المللی دبی است که بیش از ۲۵۰۰ شرکت را پوشش می‌دهد و سخنگوی آن اعلام کرد که نظام نظارتی جدید برای شرکت‌های مستقر در مرکز مالی بین‌المللی دبی اعمال می‌شود که تحت نظارت و کنترل اداره خدمات مالی دبی قرار دارند و از نهادهای مذکور می‌خواهد که برای محافظت از هویت افشاگران و حفظ آن‌ها در برابر هر گونه آسیب همه اقدامات لازم را به کار گیرند.

دلیل اهمیت حفاظت از سوت‌زنان این است که امارات متحده عربی سعی دارد شفافیت مالی خود را افزایش دهد. در ژانویه سال جاری نیز وزارت دارایی آن اعلام کرد که از سال ۲۰۲۳ برای نخستین بار به تعریف مالیات برای کسب‌وکارها اقدام خواهد کرد. این نهاد دلیل تصمیم خود را عملی هم‌راستا با ابتکار سازمان همکاری اقتصادی و توسعه برای کاهش فرارهای مالیاتی معرفی کرد.

خبرگزاری رسمی امارات نیز هفتم آوریل گزارش داد که مقامات این کشور در ماه مارس با همتایان بریتانیایی خود دیدار کردند تا درباره تلاش‌های مشترک در راستای مبارزه با پول‌شویی، جرایم سازمان‌یافته و سایر جریان‌های مالی غیرقانونی به بحث و گفت‌وگو بپردازند.

افزایش حفاظت از سوت‌زنان در دبی

کد خبر 581457

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.