دردسرهای ثبت‌نام مدارس

فصل ثبت‌نام مدارس با تحویل گرفتن کارنامه سال تحصیلی آغاز می‌شود و برای دانش‌آموزانی که در آستانه ورود به پایه تحصیلی جدید یا جابه‌جایی در میان پایه‌ها هستند، یک دردسر تمام‌عیار است که با تکمیل ظرفیت مدارس محدوده و سرگردانی والدین برای یافتن نزدیک‌ترین مدرسه محل سکونت همراه است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تابستان که از راه می‌رسد، مشکلات خانواده‌ها نیز برای ثبت‌نام فرزندانشان سر باز می‌کند و گاه یافتن یک مدرسه مناسب، تبدیل به دغدغه‌ای بزرگ برای آنان می‌شود. اغلب خانواده‌ها که از میان اقشار متوسط جامعه هستند، گزینه نخست آن‌ها برای ثبت‌نام مدارس دولتی است و در این فصل با جست‌وجوی فراوان به دنبال یک مدرسه دولتی باکیفیت هستند؛ شاید به همین دلیل است که در هر منطقه تعداد محدودی از مدارس طرفداران فراوانی دارد و خانواده‌ها اصرار به ثبت‌نام فرزندانشان در آنجا دارند.

در نهایت ثبت‌نام دانش‌آموزان مقطع ابتدایی در حالی از دهم خردادماه آغاز شده است که امسال نیز گلایه‌های والدین از الزام به ثبت‌نام در مدارس دولتی تعیین شده توسط آموزش‌وپرورش، تکمیل ظرفیت نزدیک‌ترین مدرسه محل سکونت، ثبت‌نام نشدنِ دانش‌آموزان در مدارس مدنظر خانواده‌ها حتی مدارس مجاور محل سکونت افراد به‌بهانه محدوده‌بندی جغرافیایی که از سوی آموزش‌وپرورش طراحی شده است، دریافت وجه اجباری از خانواده‌ها هنگام ثبت‌نام مدارس به‌بهانه‌های مختلف و تکمیل ظرفیت مدارس دولتی و کاهش مدارس دولتی در مناطق مختلف، جمعیت زیاد دانش‌آموزان در کلاس‌ها، کیفیت پایین آموزش در برخی واحدهای آموزشی و ترکیب کادر مدرسه گلایه‌های اصلی خانواده‌ها از شیوه نام‌نویسی دانش‌آموزان برای سال تحصیلی جدید است.

دردسرهای ثبت‌نام مدارس

تلاش والدین برای ثبت‌نام و عبارت خارج از محدوده!

پدر عرشیا -که امسال به کلاس چهارم دبستان می‌رود- با اشاره به مراجعه به مدرسه محله خود برای ثبت‌نام در دوره دوم ابتدایی، می‌گوید: فرزندم سه سال دوره اول دبستان را در یک مدرسه خارج از محدوده تحصیل کرد و به‌جز سال اول که در همان محدوده سکونت داشتیم، دو سال بعد نیز کلاس‌ها مجازی بود مشکلی برای رفت و آمد فرزندم نداشتم، اما امسال که قرار است کلاس‌ها حضوری باشد برای ثبت‌نام به نزدیک‌ترین مدرسه محل مراجعه کردم اما با کمال تعجب می‌گویند ظرفیت تکمیل است و باید به منطقه دیگری مراجعه کنم؛ درحالی‌که فاصله خانه ما با مدرسه پیشنهادی آموزش و پرورش بیشتر است.

مادر متین -که در آستانه ورود به کلاس اول ابتدایی است- نیز با اشاره به تلاش چند هفته‌ای خود برای ثبت‌نام پسرش در نزدیک‌ترین دبستان محله، می‌افزاید: این دبستان یکی دو خیابان با خانه ما فاصله دارد اما آموزش و پرورش دبستان دیگری را در چند محله دورتر به ما معرفی می‌کند که در صورت ثبت‌نام، هر ماه باید مبلغ بسیاری برای هزینه سرویس مدرسه بپردازیم؛ برای همین چندین بار به آموزش و پرورش ناحیه مراجعه کردیم تا اجازه دهند در همین مدرسه نزدیک محل سکونت‌مان ثبت‌نام کنیم اما امکانش مهیا نیست.

آقای اسدالهی نیز با انتقاد از محدوده جغرافیایی که برای ثبت‌نام طراحی شده است، تاکید می‌کند: فرزندم امسال به کلاس اول دبستان می‌رود و خیلی پیش از فصل ثبت‌نام دنبال این بودیم که او را در مدرسه محله خودمان ثبت‌نام کنیم اما اکنون که برای تحویل مدارک مراجعه کردیم می‌گویند ظرفیت پر شده است و مدرسه دورتری را معرفی می‌کنند.

مادر مهسا -که به کلاس پنجم می‌رود-، دریافت وجه اجباری به عنوان کمک به مدرسه را بزرگ‌ترین مشکلی می‌داند که در این سال‌ها با آن روبه‌رو بوده است و می‌گوید: این مبلغ برای ورود به پایه خیلی بیشتر است و با اینکه هر سال آموزش و پرورش اعلام می‌کند که مدارس نباید پولی برای ثبت‌نام دریافت کنند، حتی برای بین پایه‌ها هم هنگام تحویل کارنامه هزینه کمک به مدرسه را دریافت می‌کنند و عجیب‌تر اینکه اگر این مبالغ به عنوان هزینه موارد کمک درسی باشد در طول سال تحصیلی حتی یک پرینت مطلب کمک آموزشی نیز به دانش‌آموزان تحویل نمی‌شود.

برخورد با دریافت وجه‬‬ اجباری در زمان‬ ثبت‌نام

محمدرضا ابراهیمی، مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان درباره دریافت اجباری وجه برای ثبت‌نام به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: با هرگونه دریافت اجباری وجه هنگام ثبت‌نام دانش‌آموزان صددرصد برخورد می‌شود مگر مبلغی که به عنوان هزینه بیمه و کتاب باید پرداخت شود که عموماً این هزینه پرداخت شده است؛ البته ما دوست داریم والدین به مدارس کمک کنند اما اگر این کمک به عنوان شرط ثبت‌نام باشد باید جلوی آن گرفته شود.

وی در واکنش به گلایه برخی والدین از دریافت اجباری وجه، تاکید می‌کند: اگر موردی خاصی از تخلف وجود داشته باشد والدین می‌توانند موضوع را به آموزش و پرورش اعلام کنند که مرتبه اول به مدیران تذکر داده می‌شود و دفعات بعدی با آن‌ها برخورد می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان درباره آمار تخلفاتی که تاکنون ثبت شده است، می‌افزاید: نمی‌توان تعداد تخلفات را اندک دانست زیرا این تخلف در سال‌های گذشته فراگیر بوده است و هنوز هم چنین رویه‌ای در برخی مدارس وجود دارد اما آمار به شدت کاهش یافته است.

لزوم شفافیت در منابع مالی مدرسه و ارائه گزارش به والدین

وی با اشاره به برخورد با موارد حاد تخلف، اظهار می‌کند: برخورد قانونی با موارد احتمالی تخلف باعث ایجاد بازدارندگی می‌شود، البته باید به این نکته توجه کرد که طی ۱۰ سال اخیر هیچ مبلغی به عنوان سرانه در اختیار مدارس قرار نگرفته بود و در دولت سیزدهم دوباره پرداخت سرانه به مدارس آغاز شده است اما این سرانه کافی نیست؛ به همین دلیل گاهی مدیران مدارس ناگزیر به استفاده از کمک والدین برای تأمین هزینه‌های مدرسه می‌شوند.

ابراهیمی دریافت بدون ضابطه کمک به مدرسه را غیرقانونی می‌داند و می‌گوید: شفافیت در مصرف منابع مالی مدرسه موضوعی است که مورد تاکید آموزش و پرورش نیز قرار دارد، برای این منظور باید در انجمن اولیا و مربیان شورای مالی تشکیل و بیلان مالی مدرسه اعلام شود در این صورت خانواده دانش‌آموزان نیز تشویق به مشارکت در تأمین هزینه‌های مدرسه خواهند شد.

سرانه‌ای که جوابگوی نیاز مدارس نیست

وی با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش از همه والدین انتظار کمک به مدرسه ندارد، خاطرنشان می‌کند: برخی خانواده‌های نیازمند حتی برای پرداخت هزینه بیمه دانش‌آموزی دچار مشکل هستند از سوی دیگر نباید این برداشت نادرست ایجاد شود که کمک به مدرسه ضروری است؛ به عبارت دیگر اگر مدیری شرط ثبت‌نام را دریافت وجه از خانواده‌ها قرار دهد، این امر قانونی نیست و در صورت گزارش والدین یا بازرسان با متخلفان برخورد می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان درباره برخورد سلیقه‌ای مدیران برخی مدارس در ثبت‌نام دانش‌آموزان، می‌گوید: مهم‌ترین قانونی در که در زمینه ثبت‌نام وجود دارد ممنوعیت دریافت هرگونه وجه در زمان ثبت‌نام است، خانواده‌ها در صورت مشاهده این تخلف می‌توانند از مدیر مدرسه شکایت کنند.

وی بدون اعلام آماری در زمینه تخلفات ثبت‌نام، ادامه داد: امسال آمار تخلفات تقریباً کاهش یافته است اما نمی‌توان درصد مشخصی در این زمینه اعلام کرد، یکی از دلایل کاهش تخلفات بازرسی‌های مداوم و پرداخت مبالغی به عنوان سرانه به مدارس است که در سال‌های گذشته در اختیار آن‌ها قرار نمی‌گرفت اما هنوز هم مبلغ سرانه جوابگوی نیاز مدارس نیست.

اولویت نخست؛ ثبت‌نام دانش‌آموزان در محدوده محل زندگی

از سوی دیگر مصطفی درستکار، مسئول هماهنگی ستاد ثبت‌نام اداره‌کل آموزش و پرورش استان اصفهان درباره مشکلات محدوده‌بندی و تکمیل ظرفیت مدارس به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: موضوع محدوده‌بندی برای آموزش و پرورش از اهمیت زیادی برخوردار است و در طول دو هفته گذشته جلسات متعددی را با مسئولان گوناگون اداره کل آموزش و پرورش و رؤسای آموزش و پرورش برگزار و تاکید کردیم که اولویت نخست، ثبت‌نام دانش‌آموزان در محدوده خودشان است.

وی مدارس را موظف به نام‌نویسی دانش‌آموزان براساس محدوده محل زندگی آن‌ها می‌داند و اظهار می‌کند: محدوده‌بندی‌ها به ادارات نیز اعلام شده است و مدارس موظف هستند همه دانش‌آموزان را براساس محدوده‌بندی ثبت‌نام کنند، از این بابت جای هیچ‌گونه نگرانی برای خانواده‌ها وجود ندارد.

رئیس اداره ارزیابی عملکرد و پاسخ‌گویی به شکایات اداره‌کل آموزش و پرورش استان اصفهان درباره مشکلات دانش‌آموزانی که قصد جابه‌جایی مدرسه در میان پایه‌ها را دارند، خاطرنشان می‌کند: مشکلی برای جابه‌جایی این دانش‌آموزان وجود ندارد البته در میان پایه، ظرفیت‌های مشخصی وجود دارد که در صورت تکمیل نشدن این ظرفیت امکان ثبت‌نام در نزدیک‌ترین مدرسه محل سکونت وجود دارد، در صورت تکمیل این ظرفیت دانش‌آموزان باید به اداره آموزش و پرورش ناحیه خود مراجعه کنند تا مدرسه مناسب دارای ظرفیت خالی به آنها معرفی شود.

ثبت‌نام در نزدیک‌ترین مدرسه به شرط وجود ظرفیت

وی وجود ظرفیت خالی را شرط ثبت‌نام دانش‌آموز در نزدیک‌ترین مدرسه محل سکونت می‌داند و می‌گوید: فرآیند ثبت‌نام امسال از اول خردادماه آغاز شد و براساس دستورالعمل ثبت‌نام که وزارت آموزش و پرورش برای ما ارسال کرد، این فرآیند را به شکل رسمی از تاریخ دهم خردادماه در دوره ابتدایی آغاز کردیم.

درستکار مراجعه والدین برای ثبت‌نام پایه اول دبستان را ضروری می‌داند و خاطرنشان می‌کند: ورودی‌های پایه اول باید به شکل حضوری مراجعه کنند تا پیش ثبت‌نام آنها انجام شود سپس اطلاعات دانش‌آموز وارد پایگاه سنجش سلامت می‌شود تا دانش‌آموزان از اول تیرماه به پایگاه‌های سنجش سلامت مراجعه می‌کنند و بعد از انجام تست‌های سلامت، ثبت‌نام قطعی انجام خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه دانش‌آموزان میان پایه نیازی به مراجعه حضوری به مدرسه ندارند، ادامه می‌دهد: پس از ثبت نمره ارزشیابی این دانش‌آموزان، خودبه‌خود مدیران، آنها را به پایه بالاتر ارتقا می‌دهند این طرح برای به حداقل رساندن رفت و آمد اولیا به مدارس است، برخی مدارس دوره ابتدایی دو دوره‌ای و دسته دیگر تک دوره‌ای هستند بنابراین دانش‌آموزان ورودی پایه چهارم در مدارس تک دوره‌ای باید به مدرسه جدید منتقل شوند همچنین ثبت‌نام در پایه‌های هفتم و دهم نیز به شکل حضوری انجام می‌شود.

تلاش برای برقراری عدالت در پایه هفتم و دهم و مرزبندی مشخص محدوده‌ها

رئیس اداره ارزیابی عملکرد و پاسخ‌گویی به شکایات اداره‌کل آموزش و پرورش استان اصفهان تاکید می‌کند: مهم‌ترین مقطع ثبت‌نام در محدوده، پایه اول است که به خانواده‌ها توصیه می‌شود فرزندان خود را در محدوده نام‌نویسی کنند و تلاش ما معرفی نزدیک‌ترین مدرسه به خانواده‌ها است. شرط ثبت‌نام از متقاضیان خارج از محدوده، وجود ظرفیت در مدرسه است، امسال برای نام‌نویسی از دانش‌آموزان خارج از محدوده در پایه هفتم و دهم، فرم امتیازبندی درنظر گرفته شده است تا عدالت برقرار باشد و افراد براساس تکمیل فرم امتیازبندی به مدارس معرفی شوند.

وی با اشاره به مشکلات برخی والدین درباره محدوده‌بندی مدارس، اظهار می‌کند: در کلان‌شهر اصفهان محله‌های بسیار گوناگونی وجود دارد که مرز دقیق همه آن‌ها با نام و نشان کوچه و خیابان مشخص است، این محدوده‌ها براساس پراکندگی مدارس و جمعیت محله‌ها مشخص شده است و خانواده‌ها را به نزدیک‌ترین واحد آموزشی راهنمایی می‌کند.

درستکار با اشاره به تکمیل ظرفیت برخی مدارس به دلیل تراکم بالای جمعیت، می‌گوید: در مناطق با تراکم بالای جمعیت معمولاً از بین چند مدرسه، یک واحد آموزشی مناسب‌تر به دانش‌آموز معرفی می‌شود تا توزیع مناسب جمعیت صورت گیرد، درحالی که ممکن است برخی والدین مدرسه دیگری را مدنظر داشته باشند.

وی از نظارت جدی بر فرآیند ثبت‌نام مدارس خبر می‌دهد و می‌افزاید: در هنگام ثبت‌نام به جز مبلغ حق بیمه و کتاب‌های درسی، مدیران حق دریافت هیچ‌گونه وجهی را ندارند، درباره مشارکت‌های داوطلبانه مردمی نیز مدیران باید برنامه‌های مدرسه را به والدین اعلام کنند تا در صورت تمایل، افراد برای مشارکت در آن‌ها داوطلب شوند. این حساسیت در مدیران مدارس وجود دارد که نه‌تنها برای نام‌نویسی از دانش‌آموزان بی‌بضاعت ریالی هزینه دریافت نکنند بلکه در برنامه‌های گوناگون به این خانواده‌ها کمک مالی می‌شود.

مسئول هماهنگی ستاد ثبت‌نام اداره‌کل آموزش و پرورش استان اصفهان خاطرنشان می‌کند: فرآیند جذب مشارکت‌های داوطلبانه برای مدارس در این چهارچوب قرار می‌گیرد که مدیر باید برنامه‌های خود را برای سال تحصیلی به انجمن اولیا و مربیان اعلام کند و پس از آغاز سال تحصیلی، والدین به شکل داوطلبانه و با رضایت و برای کیفیت‌بخشی به آموزش و پرورش فرزندان خود در این برنامه‌ها شرکت کنند.

دردسرهای ثبت‌نام مدارس

اطلاع‌رسانی درباره سرویس و فرم مدارس

وی درباره تأثیر بازگشت به آموزش حضوری پس از دو سال کرونا بر فرآیندهای ثبت‌نام، می‌گوید: شعاری که امسال وزارت آموزش و پرورش برای ثبت‌نام درنظر گرفته است ثبت‌نام مطلوب، نظارت همگانی و نصیب برابر آموزشی است، برای اجرای این سیاست، نشست‌های متعددی با رؤسا و بخش‌های گوناگون ادارات و نواحی آموزش و پرورش برگزار شده است، تیم‌های بازرسی نیز در حال نظارت بر ثبت‌نام هستند.

درستکار نصیب برابر آموزشی را به معنای تلاش برای برقراری عدالت آموزشی می‌داند و می‌گوید: یکی از دغدغه‌های خانواده‌ها سرویس مدارس است که با پیگیری‌های فراوان انجمن اولیا و مربیان، نشست‌های لازم برای تصمیم‌گیری با حضور مدیران تاکسیرانی، شورای شهر و فرمانداری برگزار و مبلغ شهریه سرویس مدارس مشخص شد.

وی با اشاره به تصمیم‌گیری درباره سرویس و فرم مدارس وجود ندارد، ادامه می‌دهد: برای انتخاب سرویس مدارس، اولیا می‌توانند به شرکت‌های مربوط مراجعه کنند و دغدغه‌ای درباره سرویس مدارس نداشته باشند، درباره لباس فرم مدارس نیز اداره کل صنعت و معدن و بازرگانی با تولیدکنندگان پوشاک هماهنگی لازم را انجام داده است و امیدواریم امسال بتوانیم هر چه سریع‌تر حتی تا اوایل شهریورماه فرآیند ثبت‌نام را کامل کنیم.

ثبت‌نام دوره متوسطه از اول تیرماه

مسئول هماهنگی ستاد ثبت‌نام اداره‌کل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به آموزش حضوری مدارس از اول مهرماه و آغاز سال تحصیلی جدید، می‌گوید: ثبت‌نام در دوره متوسطه اول و دوم از اول تیرماه شروع می‌شود که تنها ورودی‌های پایه هفتم در دوره متوسطه اول نیاز به مراجعه حضوری دارند و دانش‌آموزان میان پایه به کلاس بالاتر ارتقا می‌یابند.

وی می‌افزاید: ثبت‌نام پایه دهم در دوره متوسطه دوم نیز از زمانی آغاز می‌شود که فرم هدایت تحصیلی در اختیار دانش‌آموز قرار گیرد و این فرم معمولاً ۱۵ تیرماه بین کلاس نهمی‌های در آستانه ورود به پایه دهم توزیع می‌شود.

درستکار با اشاره به تشکیل منظم ستادهای ثبت‌نام نواحی و شهرستان‌ها برای پیشگیری از تخلفات احتمالی، تاکید می‌کند: لازم است برای مدیران مدارسی که در سال‌های قبل ثبت‌نام در مدارس محل کارشان با مشکلاتی روبه‌رو بود، نشستی برگزار و تدابیر لازم برای جلوگیری از تکرار آن مشکلات اندیشیده شود.

کد خبر 580970

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.