وقوع حوادث، نشانه بی‌تدبیری حکومت نیست/ باید به فعالان حوزه میراث فرهنگی احترام گذاشت

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان با اشاره به حادثه واژگونی قطار، گفت: برخی معاندان از این مسائل استفاده و اینگونه القا می‌کنند که وقوع این حوادث از بی‌تدبیری حکومت است در حالی که رسیدگی به این مسائل کارهای حکومتی نیست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آیت‌الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد در خطبه‌های نماز جمعه این هفته اصفهان، اظهار کرد: در روایتی از علی بن موسی الرضا (ع) آمده است که فرمودند از زیر پرچم ما خارج می‌شوند کسانی که در شبانه روز فرصتی برای محاسبه کارهای خود نداشته باشند، دوستان ما باید در شبانه روز وقتی بگذارند رفتار خود در منزل تا محل کار و با دوستان و آشنایان را محاسبه کنند.

وی افزود: این محاسبه باعث می‌شود اگر عمل خوب انجام دادند از خدا بخواهند فردا آن را فزونی دهد و اگر کار بدی انجام دهند، همان شبانه روز از کار بد و گناه خود توبه کنند و اینگونه مؤمنان باید مراقب خود باشند تا زیر پرچم امامان معصوم باقی بمانند.

اگر انسان‌ها نسبت به هم بی‌تفاوت باشند، امکان انجام کار خوب از بین می‌رود

امام جمعه اصفهان در خصوص صفات مؤمن در قرآن، گفت: خدا می‌فرماید برخی از مؤمنان همواره امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند، روایات متعددی درباره عظمت امر به معروف از نظر دین اسلام گفته شده، از جمله روایت مهمی که می‌فرماید، همه اعمال حتی جهاد در راه خدا، در برابر امر به معروف و نهی از منکر مثل قطره آبی در برابر اقیانوس است.

وی تاکید کرد: اگر انسان‌ها نسبت به هم بی‌تفاوت باشند نمی‌توان کار خوب در جامعه انجام داد و کم‌کم کار بد و زشت رایج می‌شود و طبق وصیت‌نامه امام علی (ع) امر به معروف و نهی از منکر را نباید ترک کنیم وگرنه کم کم اشرار بر ما مسلط می‌شوند و دیگر دعایمان مستجاب نخواهد شد.

طباطبایی‌نژاد اظهار امیدواری کرد، این وظیفه مطرود شده در جامعه زنده بماند و گفت: از روایات و حتی برخی آیات قرآن اینگونه استنباط می‌شود، کسی که بتواند از منکر و کار خلاف و گناهی جلوگیری کند و بی همتی کند، عذابش با گناهکار یکی است.

هر کلمه از سخنرانی رهبر معظم انقلاب نوری بود که از وجود ایشان سر می‌زد

وی با اشاره به سرنوشت حاکمانی که به زباله دان تاریخ پیوستند، خاطرنشان کرد: دستور امر به معروف و نهی از منکر در آیات مدنی نازل شد اما قبل از آن نیز آیاتی وجود داشت که به این موضوع اشاره شده است، از جمله اینکه خداوند می‌فرماید قریه‌ای کنار دریا بود که اهالی آن از ماهیگیری ارتزاق می‌کردند، پیامبر به آنان فرمود روز شنبه فعالیت نکنید و کسانی که از این فرمان الهی سرپیچی کردند همراه با افرادی که آنها را امر به معروف و نهی از منکر نکردند، مسخ شدند.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان در خطبه دوم نماز جمعه این هفته، گفت: نخستین مناسبت این هفته ورود به سی و سومین سالگرد رهبری مقام معظم انقلاب است؛ به لطف خداوند پس از امام راحل (ره) انسانی به رهبری امت اسلامی انتخاب شد که روز به روز و سال به سال عظمت وی برای مردم ما و دنیا بهتر شناخته می‌شود.

وی افزود: هر کلمه از سخنرانی امسال رهبر معظم انقلاب به مناسبت رحلت امام خمینی (ره)، نوری بود که از وجود ایشان سر می‌زد و راه حرکت درست را برای بندگان خدا و امت اسلام تبیین می‌کرد.

امام جمعه اصفهان تاکید کرد: عجیب است این شخصیت ۳۳ سال است رهبری امت را بر عهده دارند و با وجود همه اشعاری که در وصفشان سروده شده اما می‌فرمایند فاصله من با امام (ره) نجومی است.

وی تواضع و فروتنی رهبر معظم انقلاب را نشان‌دهنده خلوص نیت ایشان دانست و گفت: بسیار مهم است یک شخصیت خود را بشناسد و در برابر تعریف مردم متکبر نشود و احترام آنان باعث نشود خود را بزرگ جلوه دهد و از مسیر الهی خود خارج شود؛ امیدوارم وجود مبارک ایشان محفوظ باشد.

وقوع حوادث، نشانه بی‌تدبیری حکومت نیست

طباطبایی‌نژاد با خیر مقدم به خادمان امام رضا (ع)، افزود: به مردم یزد نیز تسلیت می‌گوئیم که جمعی از آنها به واسطه تصادف قطار از دنیا رفتند و باعث تأسف همه ما شد برخی معاندان از این مسائل استفاده می‌کنند که این حوادث از بی تدبیری حکومت است در حالی که این مسائل کارهای حکومتی نیست.

وی با تاکید بر اینکه نمی‌توان همه کارهای مربوط به انسان را به حکومت نسبت داد، گفت: بی احترامی به انسان است که تصور کنیم همه کارهای آنها را حکومت انجام داده است، البته وظیفه دولت و حاکمیت رسیدگی به تخلفات است، اما اشتباهی مانند تصادف کاری به حکومت ندارد.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان اظهار امیدواری کرد با عنایت خدا این پیشامدها و مرگ‌های این چنینی رخ ندهد، تصریح کرد: یاد و خاطره چهار شهید حزب موتلفه که به اتهام کشتن حسنعلی منصور در صبح ۲۶ خرداد تیرباران شدند را گرامی می‌داریم.

وی با اشاره به روز صنایع دستی، افزود: صنایع دستی از هنرهایی است که سابقه طولانی دارد و پیشینه آن به ده‌ها هزار سال قبل می‌رسد، از زمان شروع زندگی و حکومت بشر تولید صنایع دستی هم شروع شد؛ در عصر حجر با سنگ ظروفی می‌ساختند و در دوران فلزات نیز ساخت صنایع دستی ادامه یافت.

باید به زحمت‌کشان میراث فرهنگی احترام گذاشت

طباطبایی‌نژاد اصفهان را از مراکز مهم میراث فرهنگی دانست و گفت: باید به کسانی که سنی از آنها گذشته توجه شود برخی از استادان شاید مشکل مالی داشته باشند و باید به آنها سر بزنیم. به کسانی که نگذاشتند کارهای دستی در شهر و استان ما از بین برود، باید به آنها احترام گذاشت، مشکل آنان باید حل و مدارسی ایجاد شود که این صنایع را آموزش و ترویج دهند.

وی مهم‌ترین مناسبت این هفته را ولادت امام علی بن موسی‌الرضا (ع) عنوان کرد و افزود: امیر مؤمنان (ع) می‌فرماید حقی که رهبران دینی به گردن مردم دارند اطاعت است و حق رهبری و راهنمایی درست نیز برعهده رهبر است.

نماینده ولی فقیه اظهار کرد: دشمنان اسلام که انرژی هسته‌ای را بهانه کرده‌اند باعث شدند از نظر اقتصادی سختی‌هایی متحمل شویم، اما روز به روز وضع ما بهتر و بهانه‌های آنها بیشتر می‌شود. در برابر همه دشمنان خواهیم ایستاد و رهبر نیز فرمودند مسلمان نشستن ندارد باید در برابر نابکاران روزگار ایستاد و سربلند بود.

کد خبر 580887

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.