جزیره مینو؛ سرزمین حماسه غواصان خط‌شکن

«جزیره مینو»، مرکز ثقل رزمندگان دوران دفاع مقدس در عملیات غرورآفرین کربلای چهار بود؛ عملیاتی که در آن رزمندگان پر توان ارتش اسلام با عبور از رودخانه اروند یکی از مستحکم‌ترین خطوط دفاعی ساحلی جهان را درهم کوبیدند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، «جزیره مینو» که در بین آبادان و خرمشهر واقع شده، در گذشته نام «صلبوخ» داشته است. این جزیره که دو شاخه اروندرود آن را فرا می‌گیرد، دارای ۱۰ متر ارتفاع از سطح دریا و به مساحت ۱۷.۸ کیلومتر مربع است.

بزرگ‌ترین آبادی این جزیره، «مینوشهر» نام دارد که جمعیتی در حدود ۱۲ هزار نفر را در خود جای داده است.

این جزیره که تفریحگاهی برای مردم آبادان و خرمشهر به حساب می‌آمد، خاطرات بسیاری را از دوران دفاع مقدس در خود جای داده است.

صبح روز سی‌ویکم شهریورماه ۱۳۵۹، ناگهان مرزنشینان جزیره مینو بر فراز نخل‌هایشان چند فروند هواپیمای عراقی را دیدند که با آرایش رزمی، از آسمان این جزیره گذشتند و به سوی آبادان رفتند، چند ثانیه پس از آن بمب‌هایشان روی فرودگاه و پالایشگاه نفت آبادان رها شد.

مردمان جزیره مینو که از ماه‌ها پیش آهنگ جنگ را شنیده و زهر دشمنی بعثی‌ها را چشیده بودند، خود را آماده رویارویی با دشمن ساختند، اما دست‌هایشان خالی بود و چاره را به سپاه و ارتش سپردند.

این جزیره مرکز ثقل رزمندگان دوران دفاع مقدس در عملیات غرورآفرین «کربلای چهار» بود. عملیاتی که در آن رزمندگان پرتوان ارتش اسلام با عبور از رودخانه اروند یکی از مستحکم‌ترین خطوط دفاعی ساحلی جهان را درهم کوبیدند.

در این مکان مقدس گردان‌های غواص حماسه‌ای را خلق کردند که پس از گذشت سال‌ها هنوز حماسه آنها زنده و پابرجا است.

در نقشه فرماندهان ایرانی، بنا بود در عملیات کربلای چهار، جزایر «ام‌الرصاص» و «ابوالخصیب» تصرف شود و نیروهای دشمن که در شبه جزیره فاو پراکنده بودند، به محاصره درآیند.

سحرگاه سوم دی‌ماه ۱۳۶۵، رزمندگان غواص از عرض رودخانه اروند گذشتند و به مواضع قوای بعثی یورش بردند؛ اما دشمن با بهره‌گیری از اطلاعات ماهواره‌ای آمریکا و آگاهی از حساسیتی که خود و ایرانی‌ها روی شاه‌راه بصره در این منطقه داشتند، از انجام چنین حمله‌ای بو برده بودند و شروع به تک‌های ضدغواص و شناور کردند. همچنین عقبه یگان‌های ایرانی، به ویژه در جزیره مینو را زیر گلوله‌باران سنگین خود گرفتند. با این حال رزمندگان در جزایر «ام‌الرصاص»، «ام‌البابی»، «بلجانیه»، «سهیل» و «قطعه» رخنه کردند.

آنان از چند لایه دژ آبی گذشته و به خشکی رسیده بودند؛ بنابراین برای نخستین‌بار در ششمین سال جنگ، خط طرح مستحکم موانع دشمن شکسته شد. اما این موفقیت چندان طول نکشید و نیروهای خودی به مواضع قبلی خود در این سوی اروند بازگشتند.

این جزیره همچنین صحنه نبرد عملیات ایذایی «ظفر یک» است که هفدهم خردادماه سال ۱۳۶۴ توسط رزمندگان ارتشی با هدف انهدام بخشی از نیروهای دشمن به اجرا درآمد.

یکی از گران‌مایه‌ترین رزمندگانی که در جزیره مینو جنگید و در همین نقطه نیز به شهادت رسید، سیدصادق شفیعی، فرمانده تیپ ادوات لشکر ۲۵ کربلا و عضو سپاه پاسداران شهرستان رودبار بود. هنگام گرفتن وضو برای اقامه نماز خمپاره‌ای پیش او اصابت کرد و با وضو و لبخند رضایت بر لب در روز یکم شهریور هم‌زمان با عید غدیر در سال ۶۵ به دیدار مولایش شتافت.

پس از پایان جنگ، جزیره مینو از مین‌های کاشته شده توسط دشمن پاک‌سازی شد و امروز مردم محلی در آن ساکن هستند و جزو مناطق گردشگری آبادان است.

کد خبر 580198

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.