کاهش ۹۶ درصدی صادرات طلا

رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی اصفهان با اشاره به تاثیرات منفی تحریم‍‌ها بر صنعت طلا و کاهش ۹۶ درصدی صادرات در این حوزه، گفت: از مجموع ۱,۸۰۰ کارگاهی که در استان اصفهان در این صنعت فعال بود، اکنون حدود ۶۰۰ کارگاه با ظرفیت کمتر از ۴۰ درصد فعال است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محسن طلایی‌مینایی، امروز _دوشنبه، شانزدهم خردادماه ۱۴۰۱_ در نشست خبری پانزدهمین نمایشگاه تخصصی طلا، فلزات گرانبها، گوهرسنگ‌ها، ماشین‌آلات و صنایع وابسته استان اصفهان، اظهار کرد: اصفهان پایتخت طلای ایران است، این نمایشگاه بیشترین کیفیت را در بین نمایشگاه‌های طلای کشور دارد.

وی افزود: طراحان و تولیدکنندگان جوان استان و کشور در این نمایشگاه حضور دارند. هدف از برگزاری این نمایشگاه‌ها افزایش تولید و اشتغال و پیشرفت جوانان در این زمینه است. امید است بتوانیم جایگاه طلای اصفهان را در منطقه بازپس گیریم. همچنین همزمان با این نمایشگاه میز کشوری طلا نیز در اتاق بازرگانی اجرا خواهد شد.

تحریم صنعت طلا و جواهر مهم‌ترین مانع آن است

رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی اصفهان گفت: مهم‌ترین مسئله‌ای که اکنون با آن روبه‌رو هستیم تحریم صنعت طلا و جواهر است. این آمادگی وجود دارد که در صورت برداشته شدن تحریم‌ها با قوت وارد بازارهای جهانی شویم.

طلایی‌مینایی اضافه کرد: یکی از اهداف این انجمن جذب مشارکت جوانان بوده است، در این راستا کمیته‌ای تشکیل شد که بیش از ۱۲۰ عضو دارد. ۵۰ درصد از تولید طلا وابسته به طراحی آن است بنابراین نقش طراحان در تولید طلا بسیار برجسته است. ماشین‌آلات طراحی طلا تولید اصفهان به ترکیه و ایتالیا صادر می‌شود به نحوی که اصفهان به برند ماشین‌سازی طلا تبدیل شده است.

تعداد فعالان صنعت طلا اصفهان به ۵۰ درصد کاهش یافته است

وی ادامه داد: متأسفانه تحریم‌ها تأثیرات منفی بر صنعت طلا داشته به نحوی که برخی از کارگاه‌ها تعطیل شد. همچنین برخی قوانین مالیاتی و گمرکی مانع تولید طلا بوده است. از مجموع ۱,۸۰۰ کارگاهی که در استان اصفهان در این صنعت فعال بود، اکنون حدود ۶۰۰ کارگاه با ظرفیت کمتر از ۴۰ درصد فعال است و اشتغال این حوزه آسیب جدی دیده است. تعداد فعالان این صنعت به ۵۰ درصد کاهش یافته است.

رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی اصفهان خاطرنشان کرد: صادرات طلا با سایر کالاها تفاوت داشته و در مقابل صادرات مصنوعات طلا، شمش خام وارد کشور می‌شود.

برگزاری نمایشگاه طلا در اصفهان با فضایی بیشتر از نمایشگاه تهران

در ادامه این نشست، محمدرضا خسروی، نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی اصفهان، اظهار کرد: این نمایشگاه تجلی قدرت و شکوه شهر اصفهان در حوزه صنعت طلا است. فضای این نمایشگاه ۶,۵۰۰ متر بوده و ۳۰ درصد بیشتر از نمایشگاه طلا تهران است. همچنین امسال میز کشوری طلا به اصفهان منتقل شده است. برداشتن ارزش افزوده از اصل طلا یکی از نکاتی است که در میز کشوری طلا پیگیری شد. و به نتیجه رسید.

وی با تاکید براینکه نمایشگاه طلا اصفهان در خاورمیانه بی نظیر خواهد بود، افزود: کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولید طلا اصفهان به نحوی عمل کرده که آلایندگی به صفر رسیده و آب بازیافتی خروجی از این واحدها اکنون کاملاً تصفیه می‌شود.

نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی اصفهان گفت: به دنبال ایجاد شهرک طلا هستیم که زمین آن جانمایی شده است. با راه‌اندازی این شهرک در دو سال آینده همه این کارگاه‌ها به آن منتقل خواهد شد.

کاهش ۹۶ درصدی صادرات طلا

خسروی اضافه کرد: در سال ۹۱ حدود ۸۰۰ میلیون دلار طلا از گمرک اصفهان به خارج از کشور صادر شد که این رقم در سال گذشته به ۳۰ میلیون دلار رسیده است.

طلا قاچاق در اصفهان وجود ندارد

وی در پاسخ به سوال خبرنگاران درخصوص قاچاق طلا در اصفهان، گفت: در اصفهان قاچاق طلا وجود ندارد. در دو سال گذشته تعداد معدودی تخلف وجود داشته است که به شدت با آن برخورد شد. هیچ کالای قاچاقی در اصفهان وجود نداشته و اخباری که مبنی بر قاچاق طلا منتشر می‌شود صحیح نیست. همه مصنوعات طلا کد استاندارد داشته و خریداران باید حتماً فاکتور دریافت کنند.

نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی اصفهان همچنین خاطرنشان کرد: کارگاه‌های اطراف میدان نقش جهان استانداردسازی و پساب‌های این کارگاه‌ها توسط شرکتی دانش‌بنیان تصفیه می‌شود. وجود آلاینده‌ها در این کارگاه‌ها با دقت رصد می‌شود.

به گزارش ایمنا، پانزدهمین نمایشگاه تخصصی طلا، فلزات گرانبها، گوهرسنگ‌ها، ماشین‌آلات و صنایع وابسته استان اصفهان از هجدهم تا بیست‌ویکم خردادماه هر روز از ساعت ۱۱ تا ۲۰ در نمایشگاه بین‌المللی اصفهان، واقع در کمربندی شرق اصفهان، روبه‌روی منطقه روشن‌دشت برگزار خواهد شد.

کد خبر 580019

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.