مونرو چیست ؟ + قیمت، آینده، بلاکچین، شبکه های ارز دیجیتال Monero و ولت‌ XMR

ارز دیجیتال مونرو (Monero) با نماد اختصاری XMR یک رمزارز و شبکه بلاکچین است که با امنیت بالا، تراکنش های غیر قابل ردیابی و حفظ حریم خصوصی کاربران به یکی از محبوب ترین رمز ارزها در دنیای ارزهای دیجیتال تبدیل شده است.

به گزارش ایمنا، مونرو یک بلاک چین متن باز و دارای ارز دیجیتال محلی XMR است که در سال ۲۰۱۴ راه‌اندازی شد. مونرو یک پرایوسی کوین (Privacy Coin) یا رمز ارز حریم خصوصی با تمرکززدایی بالاست. بلاک چین Monero با هدف ارائه یک شبکه امن، خصوصی و ناشناس متولد شد است.

مونرو چیست

مونرو (که در زبان اسپرانتو به معنی پول است) ارز رمزنگاری شده‌ای است که بر اساس اصول پیوند ناپذیری و غیرقابل ردیابی ساخته شده است. به زبان ساده، این بدان معناست که شما نمی‌توانید بین دو تراکنش Monero ارتباط برقرار کنید و همچنین نمی‌توانید منبع یا مقصد وجوه را تعیین کنید. مونرو یک فورک از Bytecoin است که یک ارز دیجیتال حریم خصوصی است. Bytecoin اولین پروتکل مبتنی بر CryptoNote است، یک فناوری منبع باز که هدف آن رفع برخی از کمبودهای بیت کوین بود. که این کمبودها شامل نیاز به دستگاه‌های اسیک برای استخراج و و عدم رعایت حریم خصوصی در تراکنش‌ها است. CryptoNote اکنون اساس بسیاری از رمز ارزها را تشکیل می‌دهد که می‌خواهند بر محرمانه بودن تأکید کنند.

مونرو چیست ؟ + قیمت، آینده، بلاکچین، شبکه های ارز دیجیتال Monero و ولت‌ XMR

ویژگی‌های مونرو

  • تأمین حریم شخصی و امنیت بالا

حریم شخصی و امنیت هنگام معامله کردن، مهم‌ترین شاخصه مونرو است. تیم توسعه دهنده این رمز ارز، از ابتدای شروع به کار، بسیار روی تأمین امنیت برای کاربران تاکید داشته و دارد. شاید برای عده‌ای از معامله گران، ترید کردن در شرایط غیر قابل ردیابی و پیگیر گریز، زیاد مطرح نباشد؛ اما استقبال مردم از مونرو، ثابت کرده است که بیشتر تریدرها، از این شرایط استقبال کرده‌اند.

  • تمرکز زدایی در بیشترین سطح ممکن

یکی از مهم‌ترین سیاست‌هایی که تیم توسعه دهنده مونرو در پیش گرفته است، تمرکز زدایی در بیشترین سطح ممکن است. در دنیای دیجیتال، این سیاست روی ارزش ارزها بسیار تأثیر مثبتی دارد.

  • سادگی

فارغ از بارهای تکنیکی و فنی، تیم توسعه دهنده مونرو تاکید زیادی روی سهولت و سادگی در استفاده از این ارز را دارد. تا جایی که در توان این تیم است، سعی شده است که پروسه خرید، فروش و ماینینگ آن به ساده‌ترین شکل ممکن انجام شود.

تفاوت‌های مونرو و بیت کوین

بیت کوین بر روی پروتکلی کار می‌کند که تلاش می‌کند از هویت کاربر با استفاده از آدرس‌های ساختگی محافظت کند. این آدرس‌های ساختگی به صورت تصادفی ایجاد می‌شوند و ترکیبی از حروف و عدد هستند. اما این رویکرد حریم خصوصی اندکی را ارائه می‌دهد زیرا آدرس‌های بیت کوین و تراکنش‌های آن بر روی بلاک چین ثبت می‌شوند و در معرض دید عموم قرار می‌گیرند. حتی آدرس‌های مستعار نیز کاملاً خصوصی نیستند و تراکنش‌هایی که توسط یک کاربر در مدت زمان خاصی انجام می‌شوند، همگی به آن آدرس مستعار مرتبط می‌شوند و این باعث می‌شود که افراد بتوانند تمایلات و در نهایت هویت آن فرد را شناسایی کنند. در حالی که تراکنش‌های مونرو به صورت کاملاً ناشناس انجام می‌شود.

یکی از مزایای دیگر مونرو به نسبت بیت کوین تعویض‌پذیری است که بدین ترتیب دو واحد از این ارز می‌توانند به صورت متقابل جایگزین یکدیگر شوند و تفاوتی بین آنها نباشد. در حالی که دو اسنکاس یک دلاری دارای ارزش برابری هستند، اما قابل تعویض نیستند و شماره سریال آنها با هم تفاوت دارد. اما دو مثقال طلا از یک رده، هم ارزش برابری دارند و هم قابل تعویض هستند. با استفاده از این مثال می‌توان گفت که بیت کوین مانند همان اسکناس است و مونرو نیز مانند مثقال طلا است.

کلیدهای مونرو

Monero از سیستم متفاوتی برای کلیدهایی مانند Bitcoin و Ethereum استفاده می‌کند. در این ارزها فقط یک جفت کلید وجود دارد – یک کلید عمومی و یک کلید خصوصی. مونرو از یک کلید نمایش عمومی، یک کلید نمایش خصوصی و هر دو کلید هزینه عمومی و خصوصی استفاده می‌کند:

  • از آدرس‌های عمومی به صورت مخفیانه استفاده می‌شود و در نهایت تنها کلیدهای نمایش عمومی ایجاد می‌شوند.
  • برای بررسی بلاک‌چین و تأیید دریافت پول، به یک کلید مشاهده خصوصی نیاز است.
  • برای تأیید امضای یک معامله، به یک کلید هزینه عمومی نیاز دارید.
  • از کلیدهای خصوصی هزینه برای انجام معاملات خروجی استفاده می‌شود.

مونرو چیست ؟ + قیمت، آینده، بلاکچین، شبکه های ارز دیجیتال Monero و ولت‌ XMR

ماینینگ مونرو

مکانیزم اثبات کار، اولین ساز و کار استخراج ارزهای دیجیتال بود که توسط بیت کوین ارائه شد. با گذشت زمان، بیشتر رمز ارزهایی که از مکانیزم PoW استفاده می‌کردند، روش دیگری برای تأمین امنیت انتخاب کردند. در حال حاضر، بیشتر رمز ارزها از مکانیزم‌های دیگر استفاده می‌کنند؛ اتریوم ۲، یکی از همین موارد است که سازوکار PoS را به PoW ترجیح داد.

محبوبیت مونرو در دارک وب

تمرکز مرونرو برروی ناشناس بودن، دلیل اصلی محبوبیت و شهرت آن در دارک وب (Dark Web) شده است. البته گفته شده است که این رمز ارز توسط بسیاری از افراد با نیت کاملاً مشروع استفاده می‌شود. زیرا به کاربران کمک می‌کند تا خریدهایشان توسط شرکت‌های تبلیغاتی ردیابی نشود. هنگامی که مونرو به عنوان روش پرداخت توسط Darknet Market Alphabay پذیرفته شد، شاهد افزایش چشمگیر ارزش آن بود. البته همین پذیرش می‌تواند برای مجرمان بسیار خوشایند باشد و سبب استفاده بیشتر آنها از مونرو برای تبادل ارزش شود.

مجرمان اینترنتی ترجیح می‌دهند از حریم خصوصی و تجربه بهتری که توسط Monero ارائه شده استفاده کنند. به گفته شرکت قضائی Chainalysis، نسبت تراکنش‌های بیت کوین مربوط به دارک وب از ۳۰ درصد به ۱ درصد کاهش یافته است. و یکی از مهمترین دلایل آن استفاده از مونرو است. ویژگی‌های حریم خصوصی و عدم ردیابی مونرو باعث می‌شوند که از این ارز دیجیتال برای مقاصدی غیر قانونی و در بازارهایی بحث برانگیز استفاده شود و این می‌تواند به اعتبار این ارز دیجیتال لطمه بزند.

مزایای مونرو

  • یکی از خصوصی‌ترین ارزهای رمز پایه.
  • انجام معاملات برای ارتباط با شخص غیرممکن است.
  • ردیابی تراکنش‌ها غیرممکن است.
  • بلاک‌چین محدودیتی ندارد. مقیاس‌پذیری پویای آن بدان معنی است که هزینه‌ها حتی در صورت استفاده زیاد نیز نباید گزاف باشد.
  • می‌توانید انتخاب کنید چه کسی می‌تواند معاملات شما را ببیند. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید مالکیت خود را برای مقدار مشخصی از Monero برای اهداف مالیاتی ثابت کنید، می‌توانید کلید مشاهده خصوصی خود را با سازمان مالیاتی کشور خود به اشتراک بگذارید. احتمال ممنوعیت از طرف سایر تنظمی‌کنندگان را کاهش می‌دهد.
  • تیم بزرگی از توسعه‌دهندگان متعهد روی پروژه کار می‌کنند.

مونرو چیست ؟ + قیمت، آینده، بلاکچین، شبکه های ارز دیجیتال Monero و ولت‌ XMR

معایب مونرو

  • علیرغم مقاومت در برابر ASIC، هنوز درجه زیادی از تمرکز استخراج‌کنندگان بر روی مونرو وجود دارد.
  • کیف پول‌های زیادی برای مونرو ساخته نشده است. پشتیبانی از مونرو را در هیچ کیف پول سخت‌افزاری پیدا نخواهید کرد.
  • ذخیره مونرو به روشی که به طور کامل ایمن باشد بسیار سخت‌تر از اکثر ارزهای رمز پایه دیگر است. ممکن است به همین دلیل باشد که توسط جامعه گسترده‌تری از کاربران پذیرفته نشده است.
  • مونرو مبتنی بر بیت کوین نیست؛ در نتیجه توسعه برنامه‌هایی که با زنجیره بلوکی آن تعامل دارند دشوارتر است.

کیف پول‌های ارز دیجیتال Monero

کیف پول‌های ارز دیجیتال دارای انواع متنوعی هستند که برخی از آنها از رمز ارز Monero برای ذخیره سازی پشتیبانی می‌کنند.

  • لجر نانو اس Ledger Nano S
  • اکسودوس والت Exodus Wallet
  • مونرو جی‌یوآی والت Monero GUI Wallet
  • مای مونرو MyMonero
  • مونروجو Monerujo
  • کیک والت Cake Wallet
  • کیف پول کاغذی مونرو Monero Paper Wallet

استخراج مونرو

برای استخراج مونرو می‌توان به صورت فردی و یا از طریق استخرها اقدام نمود. قابل ذکر است می‌توان با یک کامپیوتر شخصی استخراج مونرو را انجام داد و هرچه قدر سخت افزار شما قوی‌تر باشد استخراج بیشتری صورت می‌پذیرد.

می‌توان گفت اگر صرفاً می‌خواهید به صورت تکی و با دستگاه شخصی خودتان استخراج را انجام دهید، این کار توصیه نمی‌شود چون استخراج انفرادی برای شما پاداشی ندارد. جهت درآمد بیشتر از استخراج مونرو می‌توان به استخرهای استخراج متصل شد. استخرهای استخراج گروهی از استخراج کننده‌های مونرو هستند که دارای قدرت. سخت افزاری و پردازشی بالایی می‌باشند که این قدرت شانس بیشتری را برای تأیید تراکنش‌ها ایجاد می‌کند. پاداشی که استخرها دریافت می‌کنند بین اعضا تقسیم می‌شود. البته بیشتر استخرها جهت ورود هر کاربر هزینه‌ای را دریافت می‌کنند که هزینه آنها حدود ۰ تا ۲ درصد است.

عرضه و تقاضا یکی از فاکتورهایی است که می‌تواند بر روی قیمت ارز دیجیتال مونرو تأثیر بگذارد. همچنین شایان ذکر است که رابطه عرضه و تقاضا خود به عوامل مختلفی بستگی دارد. به عبارتی می‌توان بیان نمود اگر قیمت بیشتر از تقاضا باشد، قیمت یک دارایی کاهش می‌یابد و بر عکس اگر تقاضا بیشتر از قیمت باشد، قیمت آن افزایش خواهد یافت.

قیمت ارز دیجیتال مونرو XMR

قیمت رمز ارز مونرو در تاریخ هفدهم خرداد ۱۴۰۱ با قیمت ۱۸۵.۹۶ دلار در صرافی‌ها خرید و فروش می‌شود.

کد خبر 579992

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.