جوش گرمازدگی و بهترین درمان‌های خانگی

جوش و بثورات دو مشکل پوست در تابستان، گرما زدگی و بروز کهیر پوستی، جوش و بثورات گرمایی از نشانه‌های گرما زدگی در تابستان، انواع جوش گرمی و بهترین درمان خانگی سریع جوش گرمازدگی را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با تغییر آب و هوا و به ویژه در فصل، ممکن است که پوست افراد دچار مشکلاتی شود. جوش و بثورات دو مشکل پوستی شایع در تابستان هستند که بسیاری از کسانی که طبع گرم دارند را درگیر می‌کند. غدد چربی تولیدکننده چربی در تابستان به دلیل حرارت زیاد باعث انسداد منافذ پوست می‌شود.

پوست به طور طبیعی در تلاش است تا از شر این ماده خارجی خلاص شود و در نتیجه این تلاش منجر به ایجاد جوش می‌شود. به این نوع جوش‌ها در اصطلاح جوش گرمی گفته می‌شود. گرما ممکن است موجب آلرژی‌های مثل کهیر شود که در واقع عکس‌العمل منفی پوست در اثر تغییرات ناگهانی دمای بدن است، این اتفاقات ممکن است به دلیل تابش طولانی مدت آفتاب یا منابع گرمای دیگر یا حتی در اثر ورزش کردن باشد.

در چنین شرایطی بدن را با خارش، قرمزی، جوش می‌بینید که با احساس سوختگی و خارش همراه است جوش معمولاً روی گونه‌ها، گردن، زیر سینه و نقاط حساس دیگر بدن مشاهده می‌شود گرمازدگی در بعضی مواقع حتی ممکن است موجب تب، مشکلات شکمی، حالت تهوع، شود که با درد و التهاب هم همراه است. در حالی که بعضی از این نشانه‌ها با آنتی هیستامین و کورتیزون کنترل می‌شود.

مشکلات پوستی شایع در تابستان

چندین مشکل پوستی متداول وجود دارد که ممکن است با افزایش دما در پوست‌های مستعد جوش بروز کند. بهتر است آنها را در اسرع وقت برطرف کنید تا به مشکلات بزرگ‌تری تبدیل نشوند. دو مشکل اصلی و شایع پوستی در تابستان شامل موارد زیر است:

۱. بثورات گرمایی

زمانی که مجاری یا منافذ عرق در زیر پوست حبس شوند، بثورات گرمایی به وجود می‌آیند. در واقع بثورات گرما در اثر تجمع گرما در یک منطقه بدون تهویه ایجاد می‌شوند. به بثورات گرمایی راش گرمایی و عرق‌سوز شدن نیز می‌گویند. این نوع بثورات در ابتدا اغلب باعث ایجاد خارش می‌شوند و البته علاوه بر خارش، علائمی دیگری نیز دارند که شامل موارد زیر هستند:

جوش گرمازدگی و بهترین درمان‌های خانگی

- برجستگی‌های خشک، کوچک و قرمز

- التهاب پوست

- سوزش پوست

درمان‌های مؤثر بر بثورات گرمایی شامل استروئیدهای موضعی و لوسیون کالامین است.

۲. جوش گرمی

برجستگی‌های کوچک، قرمز یا سفیدی که به دلیل مسدود شدن منافذ پوست با عرق به وجود می‌آیند را جوش‌های گرمی می‌گویند. جوش‌های گرمی اغلب در نواحی به وجود می‌آیند که در معرض نور خورشید و تعریق زیاد قرار دارند. شایع‌ترین این نواحی شامل موارد زیر است:

صورت

دست‌ها

شانه و گردن

کمر

جوش گرمی، در تابستان اغلب در کمر و شانه‌ها به وجود می‌آید که درمان آن بسیار دشوار است. پوست این نواحی، ضخیم‌تر بوده و غددهای چربی تولید کننده روغن بیشتری دارند. این غددهای چربی، بزرگ‌تر از غدد مشابه صورت می‌باشند. این غددها در تابستان بیش از حد فعال هستند و از این رو جوش‌های کمر و شانه‌ها بزرگ‌تر هستند. لازم به ذکر است تا بدانید که جوش‌های گرمی می‌توانند در تمامی نواحی بدن به وجود آیند اما، نواحی ذکر شده شایع‌ترین مکان ریزش این نوع جوش‌ها است.

انواع جوش گرمی

جوش‌های ناشی از حساسیت گرمی، نقاط قرمز رنگی هستند که در نتیجه انسداد کانال‌های عرق به وجود می‌آیند. زمانی که عرق قادر به رسیدن به سطح پوست نیست، این کانال‌های در زیر پوست در هم می‌پیچند و به صورت حباب‌های کوچکی روی پوست بروز می‌یابند. شاید برایتان جالب باشد بدانید که جوش‌های حاصل از گرمای هوا تنها با التهابات قرمز رنگ خودشان را نشان نمی‌دهند و انواع مختلفی دارند:

جوش قرمز

یکی از شایع‌ترین حالت‌های گرمازدگی، جوش‌های قرمز است که به علت خارش و سوزش شدید، اگزما نیز نامیده می‌شود. در این حالت غدد عرق مسدود شده و التهاب ایجاد شده موجب بروز جوش‌های قرمز رنگ می‌شود.

جوش شفاف

نوع دیگری از جوش‌های گرمی، جوش شفاف می‌باشد. این نوع جوش اغلب خفیف بوده و دردناک نیست.

جوش سفید

جوش سفید یکی دیگر از انواع جوش‌های گرمی و نشان دهنده عفونت پوستی است. زیرا جوش سفید دارای مایع زرد رنگی است که روی بثورات قرمز به وجود می‌آید.

جوش عمیق

چنانچه جوش‌های ناشی از گرمازدگی ادامه پیدا کند، غدد عرق در مناطق وسیع‌تری از پوست ملتهب شده و به لایه‌های عمیق‌تر پوست آسیب می‌رسانند. این احتمال نیز وجود دارد که جوش‌های بزرگ‌تری بعد از تمرینات ورزشی یا زیر نور خورشید به وجود بیاید.

بهترین درمان خانگی سریع جوش گرمازدگی

۱- خمیر خشک:

مقداری خمیر خشک را روی پوست بمالید تا بدن از حالت فشار و جوش و خارش تسکین پیدا کند این خمیر ph بدن را تنظیم، التهاب را کاهش و خاصیت آرام بخشی دارد.

نحوه مصرف: مقداری از این خمیر را با آب خیس کنید و روی پوست بمالید و اجازه دهید ۲۰ دقیقه بماند و بعد با آب سرد بشویید این کار را تکرار کنید تا نشانه‌ها از بین برود.

جوش گرمازدگی و بهترین درمان‌های خانگی

۲- درمان جوش گرمازدگی با یخ:

یکی دیگر از نسخه‌های معروف درمان خارش و جوش استفاده از تکه‌های یخ است. سرما التهاب بالا را کاهش و چرخش خون را بهبود می‌دهد و دمای بدن را تنظیم می‌کند.

نحوه مصرف: مقداری از تکه‌های یخ را داخل دستمالی بپیچید و پنج تا ۱۰ دقیقه روی محل خارش بمالید این کار را سه بار در روز انجام دهید.

- روغن زیتون برای رفع جوش گرمازدگی:

بسیاری از مردم خواص روغن مالی را می‌شناسند. اسیدهای چرب با خشکی مبارزه می‌کند اگرچه بسیاری روغن را برای درمان آلرژی، تنظیم ph، کاهش خارش کمک کننده می‌دانند.

نحوه مصرف: مقداری روغن زیتون را به آرامی روی پوست بمالید و اجازه بدهید پوست آن را جذب کند این کار را دو بار در روز انجام دهید.

۴- با آلوورا جوش گرمازدگی درمان می‌شود:

همان طور که انتظار می‌رود آلوورا در درمان جوش و قرمزی پوست که بر اثر گرما ایجاد شده مؤثر است. آلوورا به دلیل اینکه حاوی فراوانی آب هست و خاصیت آنتی اکسیدانی دارد رطوبت طبیعی پوست را بالا می‌برد و ph بدن را تنظیم می‌کند.

نحوه مصرف: مقداری از این ژل را به مدت ۲۰ دقیقه روی موضع بمالید و بعد با آب سرد بشویید این کار را سه بار در روز انجام دهید.

۵- دم کرده بابونه تسکین دهنده جوش گرمازدگی:

چای خنک بابونه مثل لوسیون طراوات دهنده برای کنترل جوش و خارش استفاده می‌شود. علاوه بر این چای در هضم و تنظیم دمای بدن بدن مؤثر است.

نحوه مصرف: یک قاشق بابونه خشک را به آب جوش اضافه کنید و اجازه دهید ۱۰ دقیقه بماند وقتی به دمای محیط رسید روی محل مورد نظر بریزید و هم چنین می‌توانید روزانه یک یا دو فنجان از آن را بنوشید.

۶- جوش گرمازدگی را با جو رفع کنید:

جو خاصیت آبرسانی، بازسازی، آرام بخشی دارد و یکی از بهترین نسخه‌ها در چنین شرایطی است. جو را مستقیم روی پوست بمالید تا قرمزی، خارش، جوش آرام شود.

نحوه مصرف: یک فنجان جو را داخل وان حمام بریزید و اجازه دهید ۵ دقیقه بماند بعد داخل آن بنشینید. جو را با گلاب ترکیب کنید و روی موضع بمالید و ماساژ دهید این کار را روزی یک بار تا برطرف شدن جوش و خارش انجام دهید.

۷- تأثیر فوق‌العاده سرکه سیب در رفع جوش گرمازدگی:

سرکه سیب برای تنظیم ph بدن مفید و از آلرژی جلوگیری می‌کند.

نحوه مصرف: آب و سرکه را به طور مساوی ترکیب و داخل بطری اسپری بریزید و روی موضع اسپری کنید و اجازه بدهید به طور طبیعی جذب پوست شود این کار را روزی دوبار انجام دهید.

کد خبر 579855

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.