۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۶:۰۰
نیمه پنهان ایمنی بازار اصفهان

هشدار ناایمن بودن بدنه بازار بزرگ اصفهان از سال‌ها پیش به صدا درآمده است، اما هماهنگ نبودن دستگاه‌های متولی در این حوزه باعث سلب مسئولیت از خود و پاس‌کاری بین ارگانی شده است و سایه سنگین خطر را بر این بازار نگه داشته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بازار بزرگ اصفهان با هشت کیلومتر طول و ۱۲ هزار واحد صنفی یکی از نقاط پرخطر این شهر محسوب می‌شود که برق‌کشی‌های در هم تنیده و سقف‌های نم‌کشیده ایمنی بازار را کاهش داده است. باوجودی که وظایف تمامی ارگان‌ها در راستای تأمین ایمنی بازار مشخص است و به وضوح میراث فرهنگی مسئول مرمت سقف بازار و جلوگیری از ریزش آن است، شهرداری مسئولیت زمین بازار و ساماندهی آن همچنین تجهیز بدنه بازار با لوازم ایمنی و رفع سد معبر، بازاریان مسئولیت ستون‌های بازار که در مالکیت آنها است و اداره برق مسئولیت برق‌کشی و ایمن‌سازی شبکه برق بازار را بر عهده دارد، اما مسئولان با توجیه همکاری نکردن بازاریان به دنبال سلب مسئولیت از خود هستند و سال‌ها است از هزینه کردن برای ایمنی بازار سر باز زدند.

شهرداری یکی از ارگان‌هایی است که از سال‌ها قبل زنگ ناایمنی بازار اصفهان را به صدا درآورده است و خواستار همکاری هر چه سریع‌تر ارگان‌های ذی‌ربط و دخیل در حوزه ایمنی بازار شده است، اما پاس‌کاری‌های متولیان امر در این حوزه، ایمنی بازار را در مسیر تنزل قرار داده است. بازار اصفهان قدمتی ۵۰۰ ساله دارد که با گذشت چند صد سال هنوز هم یکی از مراکز اقتصادی مهم شهر تلقی می‌شود و همچنان مردم اصفهان برای خرید محصولاتی همچون طلا و جواهرات، صنایع دستی، مواد غذایی و حتی پوشاک در این بازار رفت و آمد می‌کنند.

یونسکو برای نگهداشت بازار به میراث فرهنگی اعتبار می‌دهد

«هر ساله سازمان میراث فرهنگی از یونسکو برای نگهداشت بازار که جزو میراث تاریخی است، مبالغی را می‌گیرد پس در قبال حفظ و نگهداری آن مسئول است؛ مغازه‌داران هر ساله عوارض و مالیات پرداخت می‌کنند که بخشی از آن به حساب شهرداری واریز می‌شود تا برای نگهداشت بازار بزرگ اصفهان هزینه کند که این موضوع بسیار مهم است» اینها بخشی از صحبت‌های حسین چیت‌ساز، عضو هیئت امنای بازار میدان امام (ره) اصفهان است که از ۶۰ سال پیش تاکنون در این بازار مغازه‌دار بوده است.

او که از عملکرد دستگاه‌های ذی‌ربط در رسیدگی به وضعیت ایمنی بازار گلایه‌مند است، می‌گوید: ساماندهی کف بازار بر عهده شهرداری و مرمت و بازسازی سقف آن مربوط به میراث فرهنگی است و ستون‌های بازار در مالکیت بازاریان است و بازاریان هیچ مسئولیتی در پرداخت هزینه برای تعمیر و بازسازی بازار و ایمنی آن به غیر از ستون‌ها ندارند.

نیمه پنهان ایمنی بازار اصفهان

عضو هیئت امنای بازار میدان امام (ره) اصفهان دریافت هر گونه هزینه از بازاریان برای ایمن‌سازی آن را یک کار غیر قانونی و خارج از وظایف کسبه می‌داند و می‌افزاید: متولیان و مسئولان حوزه ایمن‌سازی بازار برای رها شدن از مسئولیت، مشکلات را بر گردن بازاریان می‌اندازند.

او ادامه می‌دهد: کسبه میدان امام (ره) در زمینه ایمن‌سازی بازار بزرگ اصفهان نهایت همکاری را داشته‌اند، با وجودی که شهرداری در طول مسیر بازار جعبه‌های F، کپسول و شیرهای آتش‌نشانی را تعبیه کرده است، اما نه کپسول‌ها شارژ دارد و نه جعبه‌ها مجهز به شیلنگ آتش‌نشانی است و از شیرهای آتش‌نشانی تنها یک لوله ایستاده باقی مانده است.

چیت‌ساز که معتقد است بازار میدان امام (ره) آبروی اصفهان است و باید مسئولان در عرصه ساماندهی آن گام بردارند، تاکید می‌کند: شهرداری برای ایمن‌سازی بازار تلاش‌هایی را انجام داده است، اما کافی نبوده است و باید قبل از وقوع هر گونه حادثه در ایمن‌کردن بازار سرعت‌بخشی کند.

او با گلایه‌مندی از نحوه برق‌کشی بازار، می‌گوید: سیستم برق بازار باید هر چه زودتر اصلاح شود، البته طی سه هفته گذشته اداره برق اقدام به لوله‌کشی برای جاسازی سیم برق‌ها کرده است و تمام بازاریان برای انجام آن همکاری داشتند.

کسبه با پرداخت عوارض دیگر مسئولیتی در قبال ایمن‌سازی بازار ندارند

سجاد نسب، یکی از بازاریان با سابقه در میدان امام (ره)که از ایمنی بازار گلایه مند است، می‌گوید: «هر یک از مغازه‌های بازار مجهز به کپسول آتش‌نشانی است و به همین دلیل سازمان آتش‌نشانی خود را موظف به تعویض کپسول‌های تاریخ گذشته در سطح بازار نمی‌داند؛ با اعتبار یونسکو کپسول‌های آتش‌نشانی بزرگی در نقاط مختلف بازار تعبیه شده است، هر چند به ظاهر جعبه‌های F و شیرهای آتش‌نشانی در سطح بازار وجود دارد، اما جعبه‌ها خالی است و مجهز به شیلنگ‌های آتش‌نشانی و کپسول نیست، از سوی دیگر وقتی شهرداری عوارض دریافت می‌کند، دیگر دریافت پول برای ایمنی‌سازی بازار معنایی ندارد» .

او با تاکید بر اینکه بازاریان همکاری همه‌جانبه‌ای با شهرداری در هنگام وقوع حوادث داشته‌اند، می‌افزاید: از نظر سد معبر مشکل یا نگرانی وجود ندارد، زیرا به هنگام شنیدن آژیر خودروهای امدادی تمام وسایل جمع‌آوری می‌شود.

علیرضا دارالضیایی، دیگر کسبه‌های باسابقه میدان امام (ره) از کشیدن خطوط زرد توسط شهرداری در بازار برای تردد خودروهای امدادی در حالی خبر می‌دهد که هیچ یکی از مغازه‌داران به آن عمل نکرده‌اند و همچون سابق وسایل خود را تا میانه بازار قرار می‌دهند.

او اظهار می‌کند: «شهرداری باید با اجبار اقدام به رفع سد معبر کند تا به هنگام امدادرسانی مشکلی پیش نیاید؛ کم و بیش اقداماتی در راستای ایمن‌سازی بازار صورت گرفته است، اما کامل نیست و نیازمند اقدامات بیشتری است».

نیمه پنهان ایمنی بازار اصفهان

وقوع هر حادثه در بازار بزرگ اصفهان، فاجعه انسانی به‌دنبال دارد

مهدی بقایی، معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان با بیان اینکه نبود ایمنی در بازار به بالاترین سطح از حساسیت در بدنه شهرداری رسیده است، اظهار می‌کند: با وقوع هر گونه حادثه در بازار بزرگ اصفهان، فاجعه انسانی رخ خواهد داد.

وی در ارتباط با ایمنی بازار بزرگ اصفهان، می‌گوید: بازار بزرگ اصفهان، به عنوان حساس‌ترین نقطه ایمنی در شهر شناخته شده و لازم است که این حساسیت به دیگر ارگان‌ها نیز انتقال داده شود و عالی‌ترین سطوح در حوزه ایمنی‌سازی بازار را درگیر کنیم.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان با بیان اینکه هر صنفی باید ایمنی صنف خود را تأمین کند و مغازه‌داران باید به ایمنی محل کسب خود توجه ویژه داشته باشند، ادامه می‌دهد: توجه نکردن بازاریان به رفع سد معبر برای عبور و مرور خودروهای امدادی از مشکلات پیش‌رو برای ایمن‌سازی بازار است.

وی می‌افزاید: کسبه بازار بزرگ اصفهان هنوز خطر نبود ایمنی در بازار را احساس نکردند یا هشدار آن را متوجه نشدند و با رخداد هر گونه حادثه‌ای عوارض و آسیب‌های آن نابخشودنی است.

بقایی با تاکید بر اینکه مغازه‌ها در بازار بزرگ اصفهان از نظر خود ایمنی مشکلات زیادی دارد و با وجودی که مواد قابل اشتعال در سطح بازار است، اما کمتر مغازه‌ای مجهز به کپسول آتش‌نشانی است، خاطرنشان می‌کند: بازاریان برای ایمنی بازار باید با مجریان و دستگاه‌های مختلف همکاری لازم را داشته باشند.

وی با بیان اینکه وجود کارگاه‌های طلاسازی در دل بازار زنگ خطر است، زیرا قرار داشتن این کارگاه‌ها در مجاورت فروشندگان پوشاک یک هشدار جدی برای وقوع هر گونه حادثه است، تاکید می‌کند: به‌رغم اینکه ساخت شهرک طلا از سال‌ها پیش در برنامه کاری است، اما برای جابه‌جایی طلاسازان نیز تاکنون این صنف چراغ سبزی نشان نداده‌اند.

اتمام اصلاح شبکه برق بازار بزرگ نیازمند ۱۵ میلیارد تومان اعتبار

علیرضا عریضی، مدیر امور برق منطقه یک شرکت توزیع برق اصفهان نیز در خصوص نحوه برق‌کشی با سیم‌های درهم تنیده در بازار بزرگ اصفهان، از طرح ساماندهی محور بازار بزرگ اصفهان خبر می‌دهد و می‌گوید: تاکنون ۳۵ درصد از بازار ایمن‌سازی شده است و اصلاح شبکه‌های برق از سرای ملک التجار بازار قیصریه آغاز شد.

وی ادامه می‌دهد: تاکنون ۱۵ میلیارد تومان برای ایمن‌سازی بازار انجام شده است و ۱۵ میلیارد تومان دیگر نیز نیاز است تا شبکه برق‌کشی تمام بازار ایمن‌سازی شود.

نیمه پنهان ایمنی بازار اصفهان

مدیر امور برق منطقه یک شرکت توزیع برق اصفهان خواستار همکاری تمامی بازاریان در تسریع روند اصلاح شبکه برق بازار شده و خاطرنشان می‌کند: تجهیز پست سرای ملک‌التجار، اصلاح ساختار تبدیل شبکه سیمی به کابل خود نگهدار در این سرا، کابل‌کشی فشار متوسط و فشار ضعیف بازار قیصریه و سرای ملک التجار، اصلاح کابل سرویس انشعاب مشترکان، تعویض کابل سرویس انشعاب مشترکان، تعویض ۵۰ دستگاه کنتور نظارت و اصلاح جعبه نظارت و اصلاح ۵۵ دستگاه تابلوی توزیع پیاده‌رو، توزیع اخطار به بیش از دو هزار مشترک در بازار، توزیع یک‌هزار مورد بروشور آموزش به مشترکان بازار از جمله اقدامات انجام شده در راستای ایمن‌سازی بازار بوده است.

علیرضا ایزدی، مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان نیز در ارتباط با ایمن‌سازی بازار می‌گوید: در این حوزه نیازمند مشارکت کسبه هستیم، البته نگاه دولت مشارکت مردمی است.

وی می‌افزاید: بالغ بر یک‌هزار میلیارد تومان اعتبار برای ایمن‌سازی بازار اصفهان نیاز است که این اعتبار سنگینی بر دوش میراث فرهنگی است.

کد خبر 579841

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.